• Η Διεύθυνση Υδάτων πλην της διαχείρισης των υδάτων έχει και την αρμοδιότητα, με απόφαση Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας, της διαχείρισης όλων των άλλων φυσικών πόρων πλην μεταλλείων, όπως εκμίσθωση - διαχείριση γεωθερμικών πεδίων, αδειοδότηση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Αιολικά, Φωτοβολταικά Υδροηλεκτρικα), διαχείριση λατομείων μαρμάρων σχιστολίθων βιομηχανικών ορυκτών και αδρανών υλικών. Στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων αυτών και με τη συσσωρευμένη εμπειρία που αποκτήθηκε όσον αφορά την εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας για την αξιοποίηση της γεωθερμικής ενέργειας παραθέτουμε τις παρακάτω προτάσεις για την απλοποίηση της σχετικής με τη γεωθερμία νομοθεσίας: 1. Κατάργηση των διατάξεων του Ν 3175/03 και των κατ’ ακολουθία αποφάσεων που συνδέουν το Γ/Θ δυναμικό με τον Μεταλλευτικό Κώδικα. Η ισχύουσα νομοθεσία αντιμετωπίζει τη γεωθερμία ως μετάλλευμα παρά το γεγονός ότι η γεωθερμία είναι ανανεώσιμη πηγή ενέργειας και σαν τέτοια τη θεωρεί η Ευρωπαϊκή Ένωση σε όλες τις Οδηγίες της με αποτέλεσμα να στερείται κατά την αξιοποίησή της το ευνοϊκό θεσμικό πλαίσιο που προβλέπεται για τις Α.Π.Ε.. Οι άλλες Α.Π.Ε. παίρνουν δωρεά και καθαρή την ενεργειακή πρώτη ύλη (αέρας, ήλιος, νερό) ενώ το Γ/Θ δυναμικό πρέπει να αναζητηθεί και να παραχθεί από τον επενδυτή δια μέσου ακριβών γεωτρήσεων και να επιβαρύνεται επιπλέον με μεταλλευτικό μίσθωμα. Ακόμη και ο σχετικά πρόσφατος νόμος 3468/2006 την περιλαμβάνει στις Α.Π.Ε. και καθορίζει ανάλογη τιμή για τη Γ/Θ κιλοβατώρα. 2. Τροποποίηση των διατάξεων σχετικά με τις διαδικασίες μίσθωσης για γεωθερμικά ρευστά με θερμοκρασίες μέχρι 90οC που προορίζονται για αγροτικές ή και άλλες χρήσεις και δεν περιλαμβάνουν την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, υιοθετώντας κανονισμούς και διαδικασίες ανάλογες με αυτές που ισχύουν για την αβαθή γεωθερμία (άρθρο 11 του Ν 3175/03. 3. Στην περίπτωση πιθανών Γ/Θ πεδίων και χώρων που δεν έχουν ερευνηθεί, αν μετά από εκτέλεση γεωτρητικών εργασιών με σκοπό την άρδευση αγροτικών εκτάσεων, εντοπιστεί Γ/Θ δυναμικό, να δίνεται η δυνατότητα στον κάτοχο του εδάφους να εκμισθώνει το δικαίωμα χρήσης του Γ/Θ ρευστού για αγροτικούς σκοπούς μετά από αδειοδότηση που θα εκδίδεται από τον Γ.Γ. της οικείας Περιφέρειας και όχι από τον Υπουργό Υ.Π.Ε.Κ.Α. Στα πλαίσια αποκέντρωσης αρμοδιοτήτων και ειδικότερα για αγροτικούς σκοπούς θεωρούμε ότι η αρμοδιότητα αυτή θα πρέπει να είναι στον Γ.Γ. Περιφέρειας. 4. Την επαναφορά της αρμοδιότητας εκμίσθωσης του δικαιώματος έρευνας σε μη ερευνημένους χώρους για εντοπισμό Γ/Θ δυναμικού χαμηλής ενθαλπίας στον Γ.Γ. Περιφέρειας. Η διεξαγωγή έρευνας από ιδιώτη έχει στο στάδιο αυτό έντονο τοπικό ενδιαφέρον και κρίνεται ότι η διοικητική διαδικασία με συνδιαλασσόμενο ένα τοπικό – περιφερειακό δημόσιο φορέα προωθεί λόγω της αμεσότητας που εξασφαλίζει πιο αποτελεσματικά το σκοπό του νόμου. 5. Η εκμίσθωση του δικαιώματος έρευνας χαμηλής ενθαλπίας μη ερευνημένων χώρων να γίνεται με απ’ ευθείας μίσθωση στον ενδιαφερόμενο εφόσον αυτός είναι ιδιοκτήτης του εδάφους και με διενέργεια πλειοδοτικού διαγωνισμού εφόσον ο ιδιοκτήτης του εδάφους είναι το Δημόσιο. Όσον αφορά την περίπτωση αυτή επισημαίνουμε ότι είναι πιθανόν αξιοποιήσιμο γεωθερμικό δυναμικό να βρίσκεται στο υπέδαφος έκτασης ανήκουσας στο Δημόσιο, όσο και έκτασης ανήκουσας σε ιδιώτη. Τόσο στη μία όσο και στην άλλη περίπτωση ο νόμος ορίζει ότι όποιος επιθυμεί την έρευνα γεωθερμικού πεδίου είναι υποχρεωμένος να εξασφαλίσει τη σχετική άδεια από το Δημόσιο, στο οποίο ανήκει και το ερευνητικό δικαίωμα. Η δυνατότητα εκμίσθωσης με απευθείας μίσθωση υπερέχει έναντι του πλειοδοτικού διαγωνισμού πρώτον γιατί με τον τρόπο αυτό ανοίγεται ο δρόμος σε ιδιώτες ιδιοκτήτες γαιών, στο υπέδαφος των οποίων αιτούνται οι έρευνες, να προχωρήσουν στις διαδικασίες και τις δαπάνες για να εξασφαλίσουν το δικαίωμα έρευνας και δεύτερον γιατί έτσι δίνονται πολύ περισσότερα κίνητρα στους ιδιώτες να προχωρήσουν σε αιτήσεις μίσθωσης του σχετικού δικαιώματος έρευνας, όχι μόνο των ιδιόκτητων αλλά και των Δημοσίων χώρων. Σε αυτό το σημείο επισημαίνουμε ότι σε περίπτωση διεξαγωγής πλειοδοτικού διαγωνισμού για την εκμίσθωση του δικαιώματος έρευνας γεωθερμικού πεδίου σε υπέδαφος ιδιόκτητης έκτασης και κατακύρωσης του δικαιώματος σε μη ιδιοκτήτη προκύπτουν περίπλοκα νομικά ζητήματα ως προς τη χρήση του επιφανειακού, ιδιόκτητου εδάφους. Εξάλλου, με τη δυνατότητα απευθείας μίσθωσης του δικαιώματος έρευνας προωθείται περισσότερο η έρευνα, διότι αυτή συντελείται με ιδιωτικές δαπάνες. 6. Η άδεια διανομής θερμικής ενέργειας, από γεώτρηση που έχει εκμισθωθεί για αγροτική χρήση, σε όμορες αγροτικές εκμεταλλεύσεις, να εκδίδεται από τον Γ.Γ. της Περιφέρειας ο οποίος θα καθορίζει τους όρους και τις διαδικασίες διανομής μετά από γνώμη του ΕΘΙΑΓΕ. Στα πλαίσια της αποκέντρωσης θεωρούμε ότι δεν είναι δυνατόν απλές άδειες διανομής θερμικής ενέργειας για αγροτική χρήση να εκδίδονται από τον Υπουργό Υ.Π.Ε.Κ.Α. μετά από σύμφωνη γνώμη της ΡΑΕ. Εκτός των προαναφερθέντων προτείνουμε όπως: - Σε συνεργασία με το ΥΠ.Α.Α.Τ. να γίνει επανεξέταση του καθεστώτος των εποικιστικών εκτάσεων οι οποίες βρίσκονται εντός ή γειτνιάζουν (1 έως 2 χλμ) με βεβαιωμένα και πιθανά Γ/Θ πεδία χαμηλής ενθαλπίας. Μέρος των εκτάσεων αυτών, (έως π.χ. 400 στρέμματα), ανάλογα με την ενεργειακή ισχύ των πεδίων, να δίνονται με μίσθωση ή παραχώρηση για αγροτικές ή αγροτοβιομηχανικές επενδύσεις οι οποίες θα αξιοποιούν τη Γ/Θ ενέργεια σε ποσοστό τουλάχιστον 80 έως 85%. - Στήριξη των επενδύσεων στον αγροτικό τομέα με χρήση γεωθερμίας (Σχέδια Βελτίωσης ΥΠ.Α.Α.Τ.). Ένταξη στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ-ΘΡΑΚΗΣ» στον Κωδικό 42 «ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ» την εκτέλεση έργων υποδομών σε υφιστάμενα (πιθανά και βεβαιωμένα) Γ/Θ πεδία της Περιφέρειας Α.Μ.Θ. με σκοπό την αύξηση του βεβαιωμένου δυναμικού, των αποθεμάτων και τη διαμόρφωση πλαισίου ορθολογικής διαχείρισης της Γ/Θ ενέργειας ώστε τα γ/θ πεδία της Περιφέρειάς μας να είναι ελκυστικά και λειτουργικά για την ανάπτυξη επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Ευχαριστούμε πολύ