• Σχόλιο του χρήστη 'ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ (ΕΛΛΑΣ)' | 5 Νοεμβρίου 2012, 14:34

    Το σύστημα κατανομής βιοντήζελ επιχειρεί να συγκεράσει δύο αντιτιθέμενες προτεραιότητες: αφενός την προστασία της αγροτικής παράγωγης και αφετέρου την προστασία της ελεύθερης λειτουργίας της αγοράς και την αύξηση της επιχειρηματικότητας. Μέχρι τώρα είναι σαφές ότι η πολιτική βούληση δημιούργησε ένα νομοθετικό πλαίσιο όπου κυριάρχησε απόλυτα η πρώτη επιλογή σε βάρος της δεύτερης. Τούτο είναι κατά την άποψη μας νομικά προβληματικό τόσο σε επίπεδο εθνικού (συνταγματικού) όσο και σε επίπεδο κοινοτικού δικαίου. Ενόσω με την υπό διαβούλευση απόφαση η πολιτική ηγεσία έχει την ευκαιρία να συγκεράσει κατά τρόπο αποδεκτό τις παραπάνω προτεραιότητες, δυστυχώς, για μια ακόμα φορά επιλέγει την προστασία του τομέα την ίση τοα αγροτικής παράγωγης (ατελέσφορα πάντως για τους Έλληνες αγρότες, με δεδομένη την αναπόφευκτα επιβαλλόμενη ίση τους μεταχείριση με τους κοινοτικούς) σε βάρος της ελεύθερης λειτουργίας της αγοράς και της ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας. Με τον τρόπο αυτό, οι υπό επεξεργασία διατάξεις εξακολουθούν να είναι προβληματικές και εν τέλει αμφίβολης αποτελεσματικότητας. Κατά την άποψη μας πέρα από την πιστοποίηση της δυνατότητας των προμηθευτών να διαθέτουν βιοντήζελ, δεν χρειάζεται κανενός άλλου είδους πρόβλεψη σχετικά με τη διασφάλιση των πωλήσεών τους, τις οποίες είναι σε θέση να διασφαλίσει και εξασφαλίσει η κανονική ελεύθερη λειτουργία της αγοράς. Σε κάθε δε περίπτωση αν υποτεθεί ότι υπάρχει λόγος προστασίας των παραγωγών το μέγιστο ποσοστό διασφάλισης της απορρόφησης της παραγωγής, δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από π.χ. 50%. Για το Άρθρο 1, θα πρέπει να περιγραφεί αναλυτικά η μέθοδος υπολογισμού των υποχρεώσεων παραλαβής αυτούσιου βιοντήζελ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Παράγραφο 1 το 80% της ανάμιξης θα γίνεται βάσει κατανομής ενώ το υπόλοιπο 20%, σύμφωνα με το Άρθρο 3, θα γίνεται χωρίς κατανομή από δικαιούχους της απόφασης κατανομής και λοιπών κατόχων Άδειας Διάθεσης Βιοκαυσίμων. Στη συνέχεια, όπως περιγράφεται στις Παραγράφους 4 & 5, το Υπουργείο αίρει την ποσόστωση 80/20 στην περίπτωση αποκλίσεων από τις ετήσιες προβλέψεις κατανάλωσης των υπόχρεων βάσει των οποίων καθορίζεται η προς κατανομή ετήσια ποσότητα. Με τον τρόπο που περιγράφεται η διαδικασία προκαλούνται ερωτηματικά στο κατά πόσο είναι εφικτή η διατήρηση του ποσοστού «20%», εάν η ποσόστωση 80/20 δεν αντιστοιχεί στις πραγματικές καταναλώσεις βιοντήζελ ανεξάρτητα με τις ετήσιες προβλέψεις κατανάλωσης. Θα πρέπει να τονίσουμε ότι ειδικά για το τρέχον έτος με τις δυσμενείς συνθήκες για τον τόπο μας και τις διαρκώς μειούμενες καταναλώσεις στην αγορά των καυσίμων, οι ετήσιες προβλέψεις κατανάλωσης είναι πραγματικά ανέφικτο να ανταποκρίνονται στις πραγματικές πωλήσεις πετρελαίου κίνησης. Επομένως είναι αδιανόητο βάσει της απόκλισης από τις προβλέψεις να μεταβάλλεται η εν λόγω 80/20 ποσόστωση εις βάρος βέβαια του ποσοστού κατανάλωσης εκτός κατανομής. Ακόμη, εάν συνδυάσουμε τις Παραγράφους 4 & 5 με το Άρθρο 5, τότε διαπιστώνουμε μία προσπάθεια μείωσης της συμμετοχής των εισαγωγέων στην κατανομή. Επίσης να τονίσουμε ότι για τους κατόχους Άδειας Εμπορίας Α’, οι οποίοι δεν δίνουν ετήσιες προβλέψεις, ισχύει η ποσόστωση 80/20 χωρίς λοιπούς περιορισμούς, γεγονός που προκαλεί άνιση μεταχείριση ως προς την κατανομή μεταξύ υπόχρεων - κατόχους Άδειας Διύλισης και κατόχους Άδειας Εμπορίας Α’. Για τους λόγους αυτούς θεωρούμε πως οι Παράγραφοι 4 & 5 πρέπει να απαλειφθούν και οι κάτοχοι Άδειας Διύλισης ως υπόχρεοι να διατηρήσουν την ποσόστωση βάσει των Παραγράφων 1 & 3, δηλαδή με άλλα λόγια να ισχύει για τα διυλιστήρια ότι ισχύει και για τις εταιρίες εμπορίας.