• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΝΤΕΚΑ' | 14 Ιανουαρίου 2010, 18:39

    Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ, η εταιρεία μας ασχολείται με τον κλάδο των Α.Π.Ε. και ιδιαίτερα της αιολικής ενέργειας αποκλειστικά από το 1984. Ασχολούμενοι με τον κλάδο των ΑΠΕ περισσότερο από μια 20ετία -σε εποχές που το αντικείμενο αυτό ήταν παντελώς άγνωστο στην ελληνική κοινωνία- έχουμε παρακολουθήσει και συμβάλει, μέσω των συλλογικών φορέων του κλάδου, στη διαδοχική διαμόρφωση της νομοθεσίας από τον πρώτο κιόλας ειδικό νόμο για τις ΑΠΕ, το ν.1559/85. Το σχέδιο νόμου που έχετε θέσει σε δημόσια διαβούλευση αποτελεί μια σημαντική τομή, αφού επιλύει αποτελεσματικά τα περισσότερα από τα γραφειοκρατικά ή άλλα προβλήματα που ταλανίζουν τον κλάδο μας επί έτη. Το υπό διαβούλευση σχέδιο διέπεται από μια αναπτυξιακή και φιλοπεριβαλλοντική φιλοσοφία, που αν εφαρμοσθεί ορθά από τις αρμόδιες υπηρεσίες θα δημιουργήσει ένα συνεκτικό πλαίσιο ανάπτυξης των ΑΠΕ. Ιδιαίτερα επιθυμούμε να υπογραμμίσουμε τη σπουδαιότητα των ακόλουθων διατάξεων: 1. Το άρθρο 7, που ενισχύει τη συμμετοχή των πολιτών των τοπικών κοινωνιών στα άμεσα οφέλη των ΑΠΕ, με απευθείας απόδοση στους πολίτες μέρους του κύκλου εργασιών των σταθμών ΑΠΕ. 2. Τις παραγράφους 2-6 του άρθρου 8 και την παρ. 2 του άρθρου 9, που υλοποιούν την πολιτική επιλογή «ΑΠΕ παντού εκτός από τις περιοχές υψηλής προστασίας» -υπό προϋποθέσεις βεβαίως- και αίρουν κάποιες από τις πιο προφανείς αρρυθμίες του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου. Θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντική την εφαρμογή από τις αρμόδιες υπηρεσίες, των συγκεκριμένων διατάξεων και προϋποθέσεων που αυτές θέτουν, ώστε να υπάρξει επιτέλους μια αντικειμενική αντιμετώπιση των ουσιαστικών επιπτώσεων των ΑΠΕ χωρίς υποκειμενικούς συναισθηματισμούς. 3. Την παρ. 1 του άρθρου 3, που απλοποιεί σημαντικά την αδειοδοτική διαδικασία χωρίς να θίγεται ο ουσιαστικός έλεγχος των επιπτώσεων ενός έργου. 4. Τις διατάξεις για την έκδοση της άδειας παραγωγής από τη ΡΑΕ και την παραλληλοποίηση πολλών από τις επιμέρους διαδικασίες που μέχρι σήμερα γίνονταν σειριακά. Εντός της φιλοσοφίας του σχεδίου νόμου, επιθυμούμε να σας καταθέσουμε τις προτάσεις μας για τη βελτιστοποίησή του και για την άρση αδικιών που μπορεί να προκληθούν : 1. Η εφαρμογή του σχεδίου νόμου και η πορεία αδειοδότησης και ανάπτυξης των ΑΠΕ πρέπει να συνάδει με την ενεργειακή στρατηγική που χαράσσει το ΥΠΕΚΑ και τα χρονοδιαγράμματα που αυτή η στρατηγική περιλαμβάνει, ώστε να επιτυγχάνεται το βέλτιστο ενεργειακό μίγμα και μίγμα τεχνολογιών με κριτήριο την προστασία του περιβάλλοντος, την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και την ασφάλεια της ενεργειακής τροφοδοσίας. Έτσι προτείνεται να υπάρξει ειδική διάταξη στο σχέδιο νόμου, που να εξουσιοδοτεί τον ΥΠΕΚΑ να ορίζει χρονικά τους προς επίτευξη στόχους ανά τεχνολογία ΑΠΕ, εξασφαλίζοντας παράλληλα ότι δεν θα υπάρχουν ανταγωνιστικές τάσεις μεταξύ των. 2. Η ορθολογικοποίηση των τιμών ΑΠΕ δεν πρέπει να καταδικάζει (λόγω μη βιωσιμότητας) αποδοτικότερες τεχνολογίες ή έργα που θα μπορούσαν να αναπτυχθούν με μικρή μόνο αύξηση της βασικής τιμής των χερσαίων αιολικών πάρκων (που είναι η χαμηλότερη σήμερα τιμή πράσινης ενέργειας). Έτσι, στο άρθρο 5, παράγραφος 3, προτείνεται να εισαχθεί κατάλληλη διάταξη που θα εξουσιοδοτεί τον ΥΠΕΚΑ να καθορίσει επαύξηση της ισχύουσας τιμής της παραγόμενης ενέργειας από χερσαίες εγκαταστάσεις αιολικής ενέργειας που αναπτύσσονται σε θέσεις χαμηλού αιολικού δυναμικού εντός Περιοχών Αιολικής Καταλληλότητας (ΠΑΚ), με σκοπό την στήριξη της υλοποίησης αιολικών πάρκων στις προαναφερθείσες περιοχές. Σκοπός της διάταξης αυτής είναι να δίνεται στον ΥΠΕΚΑ ένα πρόσθετο εργαλείο που μπορεί να το χρησιμοποιήσει στο μέλλον για να ενισχύσει τα έργα με χαμηλό αιολικό δυναμικό (μη βιώσιμα σήμερα), τα οποία είναι σίγουρα απαραίτητα για την επίτευξη των στόχων του 2020 και μπορεί να αναπτυχθούν με μια μικρή αύξηση της τιμής σε σχέση με τη βασική τιμή των χερσαίων αιολικών. Τέτοιες επενδύσεις προβλέπεται να υλοποιηθούν σε περιοχές χωρίς προβλήματα δικτύων και υπεσυγκέντρωσης ΑΠΕ, οι οποίες δεν εμφανίζουν υψηλή συσχέτιση με το αιολικό δυναμικό του Αιγαίου και συμβάλουν έτσι στην ομαλή αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ στο ηλεκτρικό σύστημα της χώρας όπως και στη αξιοπιστία της ενεργειακής τροφοδοσίας. 3. Στο άρθρο 4, παράγραφος 1, προτείνεται να εισαχθούν διατάξεις ώστε να μπορεί ο παραγωγός να κατασκευάζει και να διαχειρίζεται τα έργα σύνδεσης με βάση τα τεχνικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά που επιλέγει, ενώ ο ΔΕΣΜΗΕ να μπορεί να του επιβάλει πρόσθετες απαιτήσεις, αλλά τότε το σχετικό πρόσθετο κόστος να καλύπτεται μέσω του μηχανισμού χρέωσης χρήσης Συστήματος (βλ. σχετική πρόταση ΕΛΕΤΑΕΝ). 4. Στο άρθρο 2, παρ. 1, προτείνεται η προσαρμογή των απαιτήσεων του κριτηρίου χρηματοδοτικής ικανότητας στην σύγχρονη πραγματικότητα, με την εισαγωγή της ελάχιστης απαίτησης να υφίσταται χρηματοπιστωτικό ίδρυμα που στηρίζει την επένδυση και προτίθεται να την χρηματοδοτήσει. 5. Τέλος στις μεταβατικές διατάξεις προτείνεται να ληφθεί μέριμνα ώστε να μην ανατραπεί η ισότιμη αντιμετώπιση των επενδυτών. Κατά την άποψή μας οι προσπάθειες, οι κόποι και οι αναπτυξιακές επενδύσεις ετών που έχουν καταβληθεί από υποψήφιους παραγωγούς που δραστηριοποιήθηκαν έγκαιρα και πληρούν τα αυστηρά κριτήρια αξιολόγησης της ΡΑΕ, δεν είναι δυνατό να εξισωθούν άμεσα και μάλιστα αναδρομικά με νέες αιτήσεις που θα υποβληθούν μετά την ισχύ του νόμου. Η μεταβατική διάταξη πρέπει να προβλέπει –κατά τα πρότυπα του ν.3734/2009- το σεβασμό της προτεραιότητας και της ισότιμης και δίκαιης αντιμετώπισης των αιτήσεων που έχουν υποβληθεί με αυτές που, με το νέο νόμο, απαλλάσσονται από την υποχρέωση άδειας παραγωγής ή εξαίρεσης. Ελπίζουμε οι γενικού χαρακτήρα παραπάνω προτάσεις μας, να μπορέσουν να συμβάλουν στην ολοκλήρωση του σχεδίου νόμου που παρουσιάσατε. Με εκτίμηση, Κωνσταντίνος Α. Φιλιππίδης