• Σχόλιο του χρήστη 'ΤΕΔΚ Ν. Χανίων' | 15 Ιανουαρίου 2010, 13:18

    Αξιότιμε κ. Υπουργέ Σύμφωνα με την Απόφαση 5, Πρακτικό 2ο, 14 Ιανουαρίου 2010 του Δ.Σ. της Τοπικής Ενώσεως Δήμων και Κοινοτήτων του Ν. ΧΑΝΙΩΝ αποφάσισε όπως δημοσιεύσει στα πλαίσια της δημόσιας ηλεκτρονικής διαβούλευσης του σχεδίου νόμου «Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής» τις προτάσεις της οι οποίες έχουν ως εξής: Εισηγούμενος του θέματος ο κ. Παπαδερός Ελευθέριος, Αντιπρόεδρος της ΤΕΔΚ και Πρόεδρος της Επιτροπής για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) ανέγνωσε στο σώμα την εισήγηση της Επιτροπής, η οποία έχει ως εξής: Η Τ.Ε.Δ.Κ. Ν. Χανίων μόλις πληροφορήθηκε ότι εταιρία Κ. Σάρρας και Σια Ο.Ε έχει υποβάλλει στην Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας τριάντα έξι (36) αιτήσεις για εγκατάσταση και λειτουργία αιολικών πάρκων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας συνολικής ισχύος 1004 MW σε διάφορες περιοχές της Κρήτης, σε σχετική συνεδρίασή της, όρισε μια επιτροπή με την υποχρέωση των μελών της να μεταβούν στη Αθήνα προκειμένου να συναντηθούν με εκπροσώπους της Ρ.Α.Ε. και με τον αρμόδιο Υφυπουργό κ. Ιωάννη Μανιάτη. Σκοπός των συναντήσεων ήταν να εκφραστούν οι θέσεις, οι απόψεις αλλά και τις αντιρρήσεις των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ για τον τρόπο με τον οποίο επιχειρείται η δέσμευση συγκεκριμένων θέσεων από τις ενδιαφερόμενες εταιρίες και εν γένει η διαδικασία απόκτησης του δικαιώματος χρήσης της γης, χωρίς προηγουμένως να ενημερώνονται οι τοπικές κοινωνίες. Οι συναντήσεις πραγματοποιήθηκαν, μας δόθηκαν διευκρινίσεις, καταθέσαμε εμπρόθεσμα τις αντιρρήσεις μας και ζητήσαμε από την ΡΑΕ αντίγραφα από τους φακέλους των στοιχείων, που μας είναι απαραίτητα για την τεκμηρίωση των αντιρρήσεών μας προκειμένου να υποβάλλουμε σύντομα τεκμηριωμένες αντιρρήσεις ως προς τα τεχνικά ζητήματα που αφορούν την εγκατάσταση κάθε αιολικού πάρκου στις περιοχές του Νομού Χανίων. Ο αρμόδιος Υφυπουργός κ. Ιωάννης Μανιάτης μας διαβεβαίωσε ότι η πολιτική θέση του είναι να μην δίδονται άδειες εγκατάστασης και λειτουργίας από ΑΠΕ όπου δεν υπάρχει συναίνεση των τοπικών κοινωνιών. Υποσχεθήκαμε ότι εντός της προθεσμίας διαβούλευσης, ήτοι μέχρι 15 – 1-2010, θα εκφράσουμε τις απόψεις και τις θέσεις μας για το υπό κατάρτιση και ψήφιση Νομοσχέδιο για τις ΑΠΕ με τίτλο «Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής», το οποίο έχει τεθεί σε διαβούλευση στο διαδίκτυο από την 9η Δεκεμβρίου 2009. ΄Ετσι μετά από αρκετές συναντήσεις και ανταλλαγές απόψεων με την . Χριστίνα Περάκη, νομικό μας Σύμβουλο, με εξειδικευμένους τεχνικούς και Μηχανικούς, με τον πρόεδρο ΤΕΕ, με αρκετούς Δημάρχους, Δημοτικούς Συμβούλους και συνεργάτες αυτών αποφασίσαμε να εκφράσουμε τις απόψεις μας για τις ήδη προτεινόμενες τροποποιήσεις του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου και αφετέρου να καταθέσουμε διά του παρόντος συγκεκριμένες προτάσεις προς βελτίωση αυτού. Το ζήτημα των επενδύσεων μονάδων εγκατάστασης παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) έχει ήδη απασχολήσει έντονα τις τοπικές μας κοινωνίες, λόγω του έντονου και μαζικού επενδυτικού ενδιαφέροντος, που έχει εκδηλωθεί τα τελευταία έτη για τη γεωγραφική περιφέρεια της Κρήτης και ιδίως για τη δημιουργία αιολικών πάρκων σε δασικές εκτάσεις του Ν. Χανίων. Στις περισσότερες περιπτώσεις η έλλειψη ενημέρωσης των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου βαθμού και των κατοίκων των περιοχών εγκατάστασης των εν λόγω μονάδων είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργηθούν έντονες αντιδράσεις, οι οποίες πλήττουν τη συνοχή των τοπικών μας κοινωνιών και δημιουργούν σοβαρά εμπόδια στην εγκατάσταση των εν λόγω μονάδων. Οι αντιδράσεις αυτές είναι απολύτως εύλογες στο βαθμό που προέρχονται από τη ιδιαιτερότητα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των δασικών εκτάσεων στην περιφέρεια της Κρήτης, η οποία δυστυχώς δεν έχει ληφθεί υπόψη ούτε στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου. Η ιδιαιτερότητα αυτή εκφράζεται στο άρθρο 62 παρ. 2 εδ. β` του Ν. 998/1979 "περί προστασίας των δασών και των δασικών εν γένει εκτάσεων της χώρας" το οποίο ορίζει ότι το κατά τη παρ. 1 εδ. α` ιδίου άρθρου τεκμήριο κυριότητας υπέρ του Δημοσίου επί των δασών και των εν γένει δασικών εκτάσεων δεν ισχύει στην περιφέρεια των Πρωτοδικείων της Κρήτης, των Ιονίων Νησίων, των Νομών Λέσβου, Σάμου και Χίου και των νήσων Κυθήρων, Αντικυθήρων και Κυκλάδων. Τα προβλήματα με το ιδιοκτησιακό καθεστώς επί των δασικών εκτάσεων δημιουργήθηκαν από την τακτική των εν λόγω εταιριών, οι οποίες αιτούνται από τη Διεύθυνση Δασών το χαρακτηρισμό ευρύτερων εκτάσεων ως δασικών και ακολούθως μισθώνουν τις εν λόγω εκτάσεις από το Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο τις διαχειρίζεται ωσεί κύριος αυτών, βασιζόμενο στο τεκμήριο κυριότητας του Δημοσίου επί των δασικών εκτάσεων, από το πεδίο εφαρμογής του οποίου ρητά εξαιρείται η γεωγραφική περιφέρεια της Κρήτης. Τη ίδια θέση δέχεται και ο Άρειος Πάγος στην 572/2001 απόφαση του στην οποία έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι: « Στην Κρήτη, η οποία κατά τη θέσπιση του νδ. της 17-11/1-12-1836 "περί ιδιωτικών δασών" δεν αποτελούσε μέρος της Ελληνικής Επικρατείας, οι γαίες που είχαν τον χαρακτήρα του δάσους, υπό την ισχύ του Κρητικού Α.Κ. αποτελούσαν κατ` αρχήν κτήματα της επικρατείας και ως ανήκοντα στην περιουσία του κράτους, μπορούσαν να περιέλθουν στην κυριότητα ιδιωτών με τακτική ή έκτακτη χρησικτησία.». Δυστυχώς, η έλλειψη ενημέρωσης της τοπικής κοινωνίας στα αρχικά στάδια της διοικητικής διαδικασίας χαρακτηρίζει και το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου. Επίσης, η έλλειψη χωροταξικού σχεδιασμού στη γεωγραφική περιφέρεια της Κρήτης, ο οποίος θα προσδιόριζε, με επιστημονικά κριτήρια, τις περιοχές εγκατάστασης μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, τη μέγιστη δυνατή πυκνότητα και ισχύ αυτών ευνοεί την ανεξέλεγκτη εγκατάσταση μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ εις βάρος τελικά της προστασίας του περιβάλλοντος και του αναπτυξιακού σχεδιασμού σε τοπικό επίπεδο. Με δεδομένο ότι η Τοπική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων του Ν. Χανίων είναι υπέρ της ανάπτυξης των ΑΠΕ στη γεωγραφική περιφέρεια της Κρήτης, η οποία θα επιφέρει συγκριτικά πλεονεκτήματα για την ανάπτυξη της νήσου, θεωρούμε θετικό ότι το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου επιταχύνει τις διοικητικές διαδικασίες. Βασιζόμενοι, όμως, στις εμπειρικές μας παρατηρήσεις, οι οποίες προκύπτουν από τη δυνατότητα που μας παρέχει ο θεσμικός μας ρόλος να βρισκόμαστε σε άμεση επαφή με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, ύστερα από διαλογική συζήτηση και διαβούλευση, καταθέτουμε τις ακόλουθες προτάσεις προς βελτίωση του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου και εν γένει του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου για τις ΑΠΕ: Α) Στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου (ΣΝ) η διαδικασία έκδοσης της άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας συνεχίζει να πραγματοποιείται από τα κεντρικά όργανα της διοίκησης χωρίς να προβλέπεται η συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών σε αυτό το στάδιο της διοικητικής διαδικασίας. Προτείνουμε στο άρθρο 3 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου να προβλεφθεί ότι πριν από την έκδοση της άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τη Ρ.Α.Ε. θα διατυπώνεται η αιτιολογημένη γνώμη από τον πρωτοβάθμιο οργανισμό τοπικής αυτοδιοίκησης της περιοχής της εγκατάστασης της μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ. H γνώμη αυτή προτείνουμε να δίδεται από οικείο ΟΤΑ, μετά από διαβούλευση, σε αποκλειστική προθεσμία δεκαπέντε ημερών. Β) Λαμβανομένου υπόψη του ιδιαίτερου νομικού καθεστώτος, που ισχύει στην Κρήτη, εκτιμούμε ότι στο εδάφιο στ της παραγράφου 1 του άρθρου 3 θα μπορούσε να προστεθεί επιπλέον ότι ειδικά για τις περιοχές, που εξαιρούνται από τεκμήριο κυριότητας του δημοσίου επί των δασικών εκτάσεων δυνάμει του άρθρου 62 §2 εδ. β` του Ν. 998/1979, το δικαίωμα χρήσης της θέσης εγκατάστασης του έργου σε δασικές εκτάσεις να μην θεμελιώνεται σε συμβάσεις μισθώσεως των δασικών εκτάσεων από το Δημόσιο, αν υπάρχουν ιδιώτες που θεμελιώνουν δικαιώματα κυριότητας βασιζόμενοι σε τίτλους κυριότητας, νομίμως μετεγγραμμένους, υπό την προϋπόθεση αυτοί αποδεικνύουν την κυριότητα των δικαιοπαρόχων τους από το 1900 και εντεύθεν. Το εδάφιο αυτό θα μπορούσε να είναι μια μεταβατική διάταξη που θα εξασφάλιζε τη αυτονόητη συναίνεση του πραγματικού κυρίου για την εκτέλεση του έργου έως ότου ολοκληρωθεί η κτηματογράφηση στις ορεινές δασικές περιοχές της Κρήτης. Γ) Ειδικά, όσο αφορά την εγκατάσταση των ΑΠΕ σε δασικές εκτάσεις, είμαστε αντίθετοι με την πρόταση να ισχύει το τεκμήριο νομιμότητας της πράξης χαρακτηρισμού δασικής έκτασης (άρθρο 3 παρ. 5γ του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου). Το τεκμήριο αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα η Διοίκηση να υποχρεούται κατευθείαν, μετά το χαρακτηρισμό της Διεύθυνσης Δασών, να εκδώσει όλες τις πράξεις, που απαιτούνται για την εγκατάσταση των ΑΠΕ. Με αυτό το τρόπο καταργείται το δικαίωμα προβολής ενστάσεων των ιδιοκτητών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια Επιτροπή Δασών, το οποίο προβλέπεται στο άρθρο 14 του Ν. 998/1979. Δ) Να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για την αναμόρφωση του περιφερειακού χωροταξικού σχεδιασμού σε επίπεδο Κρήτης, ο οποίος θα προβλέπει, με επιστημονικά κριτήρια, τις περιοχές εγκατάστασης με περιγραφή και των συνοδών απαιτουμένων έργων (δρόμοι, δίκτυα μεταφοράς κ.α.) των μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και τη μέγιστη δυνατή πυκνότητα και ισχύ των μονάδων αυτών. Επίσης, προτείνουμε να συνταχθούν ανά νόμο χάρτες με σαφή προσδιορισμό των περιοχών εγκατάστασης των ΑΠΕ, οι οποίοι θα παρέχουν μια άμεση εικόνα της φέρουσας ικανότητας κάθε νομού για την υλοποίηση των αντίστοιχων επενδύσεων. Μέχρι να ολοκληρωθεί η ως άνω διαδικασία προτείνουμε α) να λαμβάνετε υπόψη η φέρουσα ικανότητα κάθε πρωτοβαθμίου ΟΤΑ και β) να μειωθεί το μέγιστο επιτρεπόμενο ποσοστό κάλυψης εδαφών από εγκαταστάσεις ΑΠΕ σε επίπεδο πρωτοβάθμιου ΟΤΑ το οποίο σήμερα ορίζεται στο 4 % για τη νησιώτικη χώρα (άρθρο 8 της ΚΥΑ 49828/2008), , ώστε να αποφευχθεί η ανεξέλεγκτη εγκατάσταση των σχετικών μονάδων σε βάρος της προστασίας του περιβάλλοντος. Επίσης, προτείνουμε η μέγιστη προβλεπόμενη παραγωγή για τη γεωγραφική περιφέρεια της Κρήτης να μην υπερβαίνει τις ενεργειακές ανάγκες της νήσου, οι οποίες θα μπορούσαν να προσδιορίζονται από την Ρ.Α.Ε. ή τη ΔΕΗ, ώστε να μην γίνεται υπερπαραγωγή και εξαγωγή ηλεκτρικής ενέργειας εκτός της νήσου. Ε) Όσο αφορά ειδικά το άρθρο 9 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου (ΣΝ) είμαστε αντίθετοι με τη διατύπωση ότι η εγκατάσταση των ΑΠΕ να επιτρέπεται με τη συλλήβδην εγκατάσταση ΑΠΕ σε όλες τις περιοχές. H εγκατάσταση των εν λόγω μονάδων πρέπει να εξετάζεται κατά περίπτωση και ειδικά για τις περιοχές Natura να γίνεται υπό την προϋπόθεση ότι έχει εκποιηθεί ΕΠΜ και τηρούνται αυστηρά οι προϋποθέσεις αυτής. Ζ) Τέλος, με δεδομένο το συγκριτικό πλεονέκτημα της ηλιοφάνειας της νήσου μας, θεωρούμε σημαντικό να δοθούν ισχυρά κίνητρα για την εγκατάσταση μικρών φωτοβολταϊκών μονάδων, οι οποίες θα καλύπτουν αυτόνομα τις ενεργειακές ανάγκες του συγκροτήματος για το οποίο ζητείτε η παραγωγή. Με εκτίμηση Ο Αντιπρόεδρος ΤΕΔΚ Ν. Χανίων και Πρόεδρος της Επιτροπής για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας Παπαδερός Ελευθερίος Δήμαρχος Ανατολικού Σελίνου