• Σχόλιο του χρήστη 'WWF Ελλάς' | 13 Φεβρουαρίου 2014, 21:31

    Το παρόν κείμενο (Αρ. Πρωτ. 29/2014) συνιστά τη συμβολή του WWF Ελλάς στη διαβούλευση για το Σχέδιο Δράσης της Εθνικής Στρατηγικής για τη Βιοποικιλότητα. Η απουσία του Σχεδίου Δράσης από τη διαβούλευση για την Εθνική Στρατηγική τον προηγούμενο μήνα ήταν ιδιαίτερα ανησυχητική ως προς την πρόθεση εφαρμογής των προβλέψεων της (Κείμενο θέσης WWF Ελλάς Ιανουάριος 2014, Αρ. Πρωτ. 10/2014). Παρά την ικανοποίηση που προκάλεσε η ανακοίνωση του Σχεδίου Δράσης, η ανησυχία μας για την πρόθεση εφαρμογής της Στρατηγικής παραμένει το ίδιο έντονη. Από το Σχέδιο Δράσης απουσιάζουν τα στοιχεία εκείνα που θα επιτρέψουν στην άμεση εφαρμογή των δράσεων και ενεργειών που προβλέπει. Δεν υπάρχει αναφορά στο ποιος φορέας αναλαμβάνει την κάθε δράση. Το ζητούμενο αυτό είναι κρίσιμο, κυρίως διότι το Σχέδιο Δράσης δεν αφορά μόνο το καθ’ ύλην αρμόδιο (βάσει του κειμένου της Στρατηγικής) Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, αλλά και συναρμόδια υπουργεία, υπηρεσίες και άλλους εμπλεκόμενους φορείς. Στο πλαίσιο αυτό, ιδιαίτερα σημαντική είναι και η απουσία καθορισμού του μηχανισμού συντονισμού των εμπλεκόμενων φορέων από το ΥΠΕΚΑ, που περιγράφεται με πολύ γενικό τρόπο στο κείμενο της Στρατηγικής. Επιπλέον, απουσιάζει το χρονικό πλαίσιο εφαρμογής της κάθε δράσης. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι στο Σχέδιο Δράσης (σωστά) περιλαμβάνονται δράσεις που η υλοποίηση τους έχει ήδη ξεκινήσει (π.χ. πρόγραμμα εποπτείας ειδών και οικοτόπων, κατάρτιση πλαισίου δράσεων προτεραιότητας, κοκ), χωρίς όμως αυτό να επισημαίνεται με κάποιο τρόπο ούτε να διαφοροποιείται από άλλες δράσεις που θα χρειαστούν αρκετή προετοιμασία πριν υλοποιηθούν. Επίσης, απουσιάζει το συνολικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης, που είναι απαραίτητο καθώς δεν είναι δυνατό όλες οι δράσεις να ξεκινήσουν και να ολοκληρωθούν ταυτόχρονα. Ο σωστός χρονικός προσδιορισμός των δράσεων δίνει τη δυνατότητα καλύτερου συντονισμού και σχετικής προετοιμασίας. Επίσης, από το Σχέδιο Δράσης απουσιάζει η εκτίμηση του κόστους της κάθε δράσης καθώς και η πρόβλεψη χρηματοδότησης της κάθε μίας. Όπως είχαμε σημειώσει και στο κείμενο θέσης μας για την Εθνική Στρατηγική, η προώθηση της Στρατηγικής συμπίπτει με τον προγραμματισμό για τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020. Το γεγονός αυτό δεν πρέπει να περάσει αναξιοποίητο. Τα νέα επιχειρησιακά προγράμματα πρέπει να εντάξουν προτεραιότητες χρηματοδότησης που θα καλύψουν τις δράσεις και τις ενέργειες που προβλέπει το Σχέδιο Δράσης. Μέσα από μια πιο αναλυτική καταγραφή των χρηματοδοτικών αναγκών, θα εντοπιστούν και οι δράσεις εκείνες που μπορούν να ενισχυθούν από το Πράσινο Ταμείο αλλά και από άλλες δημόσιες ή ιδιωτικές πηγές χρηματοδότησης. Τέλος, και λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, δηλαδή τόσο τις ανάγκες όσο και τις δυνατότητες υλοποίησης, είναι απαραίτητη η ιεράρχηση των δράσεων. Ωστόσο, στο Σχέδιο Δράσης δεν τίθεται καμία προτεραιότητα. Εν τη απουσία αυτών των βασικών στοιχείων, το Σχέδιο Δράσης αποτελεί ευχολόγιο και όχι ένα επιχειρησιακό κείμενο που θα μπορέσει να ενεργοποιηθεί αμέσως, ήδη από το 2014 και συστηματικά τα επόμενα πέντε χρόνια μέχρι το 2019.[Το Πλαίσιο Εθνικής Στρατηγικής για τους Ρομά (2011) αποτελεί ένα παράδειγμα κατάρτισης στρατηγικής που καλύπτει και την επιχειρησιακή ανάγκη παρουσίασης πλαισίου συστηματικής εφαρμογής.] Στη συνέχεια, παραθέτουμε συγκεκριμένες παρατηρήσεις και προτάσεις ανά γενικό στόχο επί του κειμένου που τέθηκε σε διαβούλευση.   Γενικός στόχος 1 Στις βάσεις δεδομένων που προβλέπεται να δημιουργηθούν θα πρέπει ως ελάχιστο να υπάρχουν οι παρακάτω πληροφορίες: ταξινομικές πληροφορίες, κατηγορία κινδύνου, γεωγραφική εξάπλωση (αξιοποιώντας συστήματα Γεωγραφικών Πληροφοριών), εκτίμηση πληθυσμιακών δεδομένων, οικολογικά γνωρίσματα, απειλές, προτεινόμενες δράσεις διαχείρισης, βιβλιογραφία και φωτογραφίες. Επιπλέον δράση: - Λειτουργία συστημάτων ανατροφοδότησης/ επικαιροποίησης των δεδομένων και αποτελεσματικής διαχείρισης τους