• Σχόλιο του χρήστη 'Χαράλαμπος Τσελέντης' | 15 Ιανουαρίου 2010, 18:03

    Αξιότιμη κα. Υπουργέ Δεν είναι δυνατό να διαφωνήσει κανείς ότι η προστασία του κλίματος μέσω της προώθησης της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. θα πρέπει να αποτελεί περιβαλλοντική και ενεργειακή προτεραιότητα υψίστης σημασίας για τη χώρα. μας . Όμως τουλάχιστον εξ΄ίσου σημαντικά είναι : (ι) το θέμα της ασφάλειας τροφοδοσίας στις χαμηλότερες δυνατές για τους καταναλωτές τιμές ,στα πλαίσια του ανταγωνισμού και της απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας , όπως απαιτείται από της Οδηγείες της ΕΕ 2003/54 και 2009/72 (ιι) η εν γένει βιωσιμότητα του ενεργειακού τομέα ώστε να είναι δυνατό η χώρα μας να συμμετέχει ισότιμα και ανταγωνιστικά στην Ευρωπαική αγορά ηλεκτρισμού . Όπως είναι γνωστό η απελευθέρωση της ηλεκτρικής ενέργειας προυποθέτει την λειτουργία τουλάχιστον των εξής αγορών : ημερήσια χονδρεμπορική , επικουρικών υπηρεσιών , λιανεμπορική είτε μέσω αγορών από τους εμπόρους από την ημερήσια χονδρεμπορική και μεταπώληση στους καταναλωτές/πελάτες είτε με συμβόλαια μεταξύ των παραγωγών και των καταναλωτών/πελατών . Στην χώρα μας , εκτός από την ημερήσια χονδρεμπορική ,που υποτυπωδώς λειτουργεί , αφού εκτός από την ΔΕΗ συμμετέχουν μόνο ελάχιστοι άλλοι παραγωγοί , όλες οι υπόλοιπες αγορές είναι ανύπαρκτες .Έτσι το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειας από ΑΠΕ πωλείται σε σχετικά υψηλές τιμές στην ημερήσια χονδρεμπορική αγορά , αγοράζεται σε ακόμα υψηλότερες τιμές από τη ΒΕΜ Εμπορίας της ΔΕΗ και πωλείται σε σχετικά χαμηλές τιμές ( καταστροφή αξίας της εισηγμένης ΔΕΗ ) Επί πλέον η χώρα μας έχει δεχθεί σχετικά πρόσφατα προειδοποιητική επιστολή από την ΕΕ , επειδή δεν έχει ακόμη μεταφέρει στο Εθνικό δίκαιο την Οδηγία της ΕΕ 2003/54 , ενώ θα πρέπει να ληφθεί υπ’όψη ότι η ΔΕΗ έχει υιοθετήσει δομή που καταστρέφει αξία κατά παράβαση του Ν. 3016/2002 περι εταιρικής διακυβέρνησης. Άλλες μικρές Ευρωπαικές χώρες , π.χ. η Αυστρία , έχουν υιοθετήσει δομές που οδηγούν στην δημιουργία αξίας , χωρίς να παρεμποδίζουν τον ανταγωνισμό ,όχι μόνο από ένα , αλλά από δύο εθνικούς πρωταθλητές( Evn , Verbund ) , ώστε να διασφαλίζονται τα εν λόγω σημαντικά θέματα (ασφάλεια τροφοδοσίας – βιωσιμότητα του ενεργειακού τομέα ) .Η τελευταία ευκαιρία να διορθωθεί η εν λόγω κακή επιλογή είναι στα πλαίσια προσαρμογής της χώρας μας στην νέα Οδηγία 2009/72 που θα πρέπει να μεταφερθεί στο Εθνικό δίκαιο ως το Μάρτη του 2011. Κατά τη γνώμη μου το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο , επειδή προηγείται άλλων νομοσχεδίων σχετικών με τις πιό πάνω Οδηγίες , αλλά και λόγω των ακόμη στρεβλών δομών του Ελληνικού τομέα ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να προβλέπει και την στάθμιση και των εν λόγω συμπληρωματικών παραγόντων εκτός των άλλων περιβαντολογικών η κοινωνικών παραμέτρων . Έτσι θα δίνεται η ευκαιρία στη ΔΕΗ με κατάλληλες τεχνικές διοίκησης με στόχο την δημιουργία αξίας ( Value Based Management ) με παράλληλη χαρτογράφηση όλων των σημαντικών κοινωνικών εταίρων ( stakeholder mapping )να δημιουργεί και όχι να καταστρέφει αξία . Στην Πολιτεία θα δίνεται η ευκαιρία με την εφαρμογή κυλιομένων προγραμμάτων ελαχίστου κόστους ( Least Cost Planning ) να αξιολογεί την αποδοτικότητα των επενδύσεων , ώστε να παρεμβαίνει κατάλληλα.. Με εκτίμηση Δρ. Χαράλαμπος Τσελέντης Πρώην στέλεχος ΔΕΗ