• Σχόλιο του χρήστη 'MAKRINA ENERGY' | 13 Μαρτίου 2014, 13:04

    α) Σύμφωνα με το άρθρο 3 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου οι παραγωγοί οφείλουν εντός δύο μηνών από την έναρξη ισχύος του νόμου, να εκδώσουν εκπτωτικό-πιστωτικό παραστατικό παρέχοντας «έκπτωση» προς τον ΛΑΓΗΕ ή ΔΕΔΔΗΕ επί της συνολικής αξίας της πωληθείσας ηλεκτρικής ενέργειας για το έτος 2013. Το ύψος της παρεχόμενης έκπτωσης ανέρχεται σε ποσοστό 35% για τους παραγωγούς ενέργειας από φωτοβολταϊκά συστήματα. Η παροχή της εν λόγω οριζόντιας «έκπτωσης» από τους παραγωγούς είναι υποχρεωτική, καθώς σε περίπτωση παράλειψης έκδοσης και παράδοσης του αντίστοιχου παραστατικού αναστέλλεται η πληρωμή προς αυτούς εκ μέρους του ΛΑΓΗΕ/ΔΕΔΔΗΕ για την ενέργεια που οι πρώτοι παράγουν από τον πρώτο μήνα έναρξης ισχύος του νόμου. Επιπλέον, εξακολουθεί να επιβάλλεται έκτακτη εισφορά επί της τιμής πώλησης της παραχθείσας κατά το έτος 2013 ενέργειας, όπως αυτή θα υπολογιστεί εκ νέου επί του ποσού που θα προκύψει μετά την αφαίρεση του ποσού που αντιστοιχεί στην έκπτωση που θα παρασχεθεί από τους παραγωγούς ΑΠΕ. Οι λεπτομέρειες σχετικά με την φορολογική απεικόνιση της συναλλαγής θα καθοριστούν με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων. β) Είναι σαφές ότι με το εν λόγω μέτρο καθιερώνεται οριζόντια υποχρέωση παροχής έκπτωσης με ενιαίο ποσοστιαίο συντελεστή επί του κύκλου εργασιών του έτους 2013, δηλαδή αναδρομικά, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη επιμέρους κριτήρια διαφοροποίησης κάθε κατηγορίας παραγωγών. Κατ’ αυτό τον τρόπο παραβιάζεται και με τη συγκεκριμένη ρύθμιση η συνταγματικώς προστατευμένη οικονομική ελευθερία των παραγωγών καθώς περικόπτεται αναδρομικά και μονομερώς μεγάλο μέρος των αναμενόμενων εισοδημάτων τους με την απειλή μάλιστα αναστολής της υποχρέωσης του ΛΑΓΗΕ/ΔΕΔΔΗΕ να τους πληρώνουν το οφειλόμενο τίμημα για την παραγόμενη ενέργεια. Επιπροσθέτως, αποστερώντας από τους παραγωγούς τους αναμενόμενους πόρους για την ήδη πωληθείσα και τιμολογηθείσα ενέργεια, παραβιάζεται η αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του διοικούμενου καθώς οι παραγωγοί ευλόγως προσβλέπουν στην καταβολή των οφειλομένων ενώ για τα εν λόγω ποσά έχουν ήδη εκπληρώσει της φορολογικές τους υποχρεώσεις (π.χ. απόδοση ΦΠΑ). Καθίσταται περαιτέρω σαφές ότι και με την συγκεκριμένη ρύθμιση παραβιάζεται η προστασία της ιδιοκτησίας, όπως αυτή κατοχυρώνεται στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου το οποίο κατά παγία νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου καλύπτει και τις αξιώσεις από νόμιμες συμβάσεις. Επιπλέον, η επιβολή παροχής αναγκαστικής έκπτωσης ως μέσου εξυγίανσης του Ειδικού Λογαριασμού προσκρούει στην αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 25 παρ. 1 Συντ.) καθώς για την επιλογή του συγκεκριμένου μέτρου αφενός δεν έχουν ληφθεί υπόψη οι πραγματικές δυνατότητες κάθε παραγωγού, αφετέρου είναι αμφίβολο εάν το εν λόγω μέτρο συνεισφέρει ουσιωδώς στην επίλυση του προβλήματος η επίλυση του οποίου θα ήταν αδύνατη με την εφαρμογή άλλων ηπιότερων μέσων. Τέλος, σε κάθε περίπτωση, παραβιάζεται και η συνταγματικώς κατοχυρωμένη ισότητα ενώπιον του νόμου (άρθρο 4 παρ. 1 και 2 Συντ.) καθώς με το συγκεκριμένο μέτρο επιβαρύνονται μόνο οι Παραγωγοί και όχι οι Τράπεζες, με τις οποίες έχει συμβληθεί μεγάλο μέρος των Παραγωγών για την υλοποίηση των επενδύσεων τους εκχωρώντας τα ποσά που λαμβάνουν από τον ΛΑΓΗΕ/ΔΕΔΔΗΕ, τα οποία εν προκειμένω περικόπτονται, ενώ οι Τράπεζες εξακολουθούν να εισπράττουν το σύνολο του κεφαλαίου τους. Γ. Συμπέρασμα Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, οι δύο βασικές ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου αντίκεινται σε πλειάδα διατάξεων τόσο του ελληνικού Συντάγματος, όσο και υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεων της ΕΣΔΑ και του ενωσιακού δικαίου και ως εκ τούτου ζητούμε την κατάργηση ή τη ριζική τροποποίηση τους. MAKRINA ENERGY