• Σχόλιο του χρήστη 'Γιώργος Παπαδημητρίου' | 26 Νοεμβρίου 2014, 12:18

    Γίνεται συζήτηση για το εάν η ελληνική νομοθεσία θα εναρμονιστεί, λίγο ή περισσότερο, με τις υποχρεώσεις που έχει η Χώρα έναντι της Ε.Ε. Το, καθ' ύλην αρμόδιο, Υπουργείο Περιβάλλοντος θέτει -με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο- τον άμεσο κίνδυνο απώλειας πόρων εκατομμυρίων ευρώ από τη νέα Προγραμματική Περίοδο 2014-2012, αν δεν ληφθούν έγκαιρα τα αναγκαία νομικά μέτρα για την εναρμόνιση με τα οριζόμενα στην κοινοτική οδηγία 2008/98/ΕΚ και τις συνεπακόλουθες αιρεσιμότητες. Πιο συγκεκριμένα, στη συνοδευτική Αιτιολογική Έκθεση του Σχεδίου Νόμου αναφέρεται: "Επισημαίνεται ότι η εν λόγω αιρεσιμότητα καθορίζει όλες τις επενδύσεις στα έργα διαχείρισης στερεών αποβλήτων μέσω των τομεακών και περιφερειακών προγραμμάτων της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020, ενώ η μη εκπλήρωση αυτής θα οδηγήσει σε αδυναμία χρηματοδότησης ή/και σε αναστολή πληρωμών των σχετικών επενδύσεων." Με το συγκεκριμένο αυτό δεδομένο, κάποιοι κάνουν σήμερα συζήτηση για το εάν η σαφής νομική "υποχρέωση χωριστής συλλογής σε τέσσερα ρεύματα αποβλήτων συσκευασίας", θα περιοριστεί σε τρία ρεύματα ή ακόμα και σε ένα ρεύμα ! Το θέμα των τεσσάρων ρευμάτων είναι γνωστό από το 2008 (όταν ψηφίστηκε η οδηγία 2008/98/ΕΚ), δηλαδή εδώ και 6 χρόνια ! Καλό είναι να επισημανθούν κάποιες αλήθειες: 1) Στη χώρα έχουν εγκριθεί και λειτουργούν δύο Συλλογικά Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών (ΣΕΔ). Η ΕΕΑΑ (μπλε κάδοι) και η ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΗ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ (σπιτάκια ανακύκλωσης). Το δεύτερο Σύστημα είναι ήδη εναρμονισμένο με τα τέσσερα ρεύματα. Άρα, η συζήτηση αφορά μόνο το σύστημα των μπλε κάδων, το οποίο έχει δεσπόζουσα θέση στην αγορά. 2) Ο μόνος πραγματικός λόγος για να περιοριστούν οι τέσσεροι κάδοι, σε τρεις ή δύο ή ένα κάδο, είναι ο οικονομικός λόγος. Δηλαδή το πραγματικό ερώτημα που τίθεται είναι: υπάρχουν χρήματα για να τοποθετηθούν τα τέσσερα ρεύματα, όπως απαιτεί η κοινοτική και εθνική νομοθεσία ; 3)Η πραγματική απάντηση είναι: ΣΑΦΩΣ ΚΑΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΧΡΗΜΑΤΑ ! Τονίζεται ότι δεν υπάρχει καμία αντίδραση, καμία συζήτηση και καμία άρνηση στην προτεινόμενη ρύθμιση του Νόμου, και ειδικότερα του Άρθρου 11 του Σχεδίου Νόμου, για μείωση των αποθεματικών έως 35% των ετήσιων χρηματικών εισφορών που εισπράττουν τα ΣΕΔ από τις υπόχρεες επιχειρήσεις. Σύμφωνα με το δημοσιευμένο Ισολογισμό 2013 της ΕΕΑΑ, το εν λόγω ΣΕΔ έχει αδιάθετο αποθεματικό ποσού 41.556.646 ευρώ, όπως αναγράφεται στον ιστοχώρο του (Πηγή: http://www.herrco.gr/userfiles/20140508/isologismos-31-12-2013.pdf). Επίσης, από το δημοσιευμένο Ισολογισμό προκύπτει ότι οι ετήσιες χρηματικές εισφορές ανέρχονται σε 19.872.757 ευρώ. Άρα, το αποθεματικό από περίπου 41.000.000 ευρώ θα πρέπει να περιοριστεί σε περίπου 7.000.000 ευρώ (δηλ. 35% των 19.872.757 ευρώ)! Κατά συνέπεια, το αποθεματικό της ΕΕΑΑ υποχρεούνται να μειωθεί κατά σχεδόν 34.000.000 ευρώ !! Άρα, ΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ !! ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΠΟΛΛΑ ΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ !! 4)Όταν μειωθούν τα αποθεματικά, τότε μόνο θα πρέπει να συζητάμε για παρεκκλίσεις και εξαιρέσεις. 5) Όλοι συμφωνούν ότι οι χρηματικές εισφορές που πληρώνουν οι επιχειρήσεις (με βάση την αρχή του Νόμου 2939/2001 "ο ρυπαίνων πληρώνει") προορίζονται για να γίνεται ανακύκλωση και όχι για να παραμένουν σε τραπεζικούς λογαριασμούς και να τοκίζονται (αποδίδοντας ετήσιο τόκο 1.497.395 ευρώ, σύμφωνα με το δημοσιευμένο Ισολογισμό της ΕΕΑΑ). ΑΡΑ, ΑΣ ΓΙΝΕΙ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ, ΌΠΩΣ ΟΡΙΖΕΙ Η ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΜΠΕΙ Η ΧΩΡΑ ΣΕ ΝΕΕΣ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΑΠΩΛΕΙΑΣ ΚΟΙΝΟΤΙΚΩΝ ΧΡΗΜΑΤΩΝ ! Συνεπώς, προτείνω το άρθρο 1 να λάβει την ακόλουθη μορφή: "Με βάση το άρθρο 27 του ν. 4042/2012, έως 1.1.2015 καθιερώνεται η χωριστή συλλογή τουλάχιστον για τα ακόλουθα: χαρτί, μέταλλο, πλαστικό και γυαλί. α) Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, κατά παρέκκλιση από την υποχρέωση του προηγούμενου εδαφίου μπορεί τα πλαστικά και τα μέταλλα να συλλέγονται μαζί. Βασικές προϋποθέσεις είναι η παρέκκλιση να αφορά συνολικά το 10% της ποσότητας που, σε ετήσια βάση, έχει την υποχρέωση να εισφέρει το συλλογικό σύστημα, και να μην έχει αποθεματικά που να υπερβαίνουν τα οριζόμενα στο άρθρο 11 του παρόντος νόμου. Εφόσον πληρούνται οι δύο ανωτέρω προϋποθέσεις θα γίνεται μελέτη που θα εξειδικεύει τους τεχνικούς και οικονομικούς όρους που θα εξασφαλίζουν μετέπειτα τον πλήρη διαχωρισμό, καθώς και τους λόγους εξαίρεσης και τον προτεινόμενο τρόπο εξυπηρέτησης των περιοχών αυτών. β) Από την υποχρέωση χωριστής συλλογής πολλαπλών ρευμάτων είναι δυνατό να εξαιρεθούν απομονωμένες γεωγραφικές νησιωτικές ή ορεινές μειονεκτικές περιοχές, αποκλειστικά για λόγους τεχνικούς, περιβαλλοντικούς ή οικονομικούς, κατόπιν σχετικής αίτησης από το σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης συσκευασιών (ΣΕΔ), συνοδευόμενης από τεκμηριωμένη πρόταση για την οργάνωση της συλλογής αποβλήτων συσκευασίας στις εν λόγω περιοχές, στην οποία θα αναφέρονται τουλάχιστον οι λόγοι εξαίρεσης και ο προτεινόμενος τρόπος εξυπηρέτησης των περιοχών αυτών. Οι εξαιρέσεις των εδαφίων α και β, τελούν υπό την έγκριση του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (Ε.Ο.ΑΝ.) και πάντα υπό την επιφύλαξη της επίτευξης των εθνικών ποσοτικών στόχων."