• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΑΕΚΚ ΑΤΤΙΚΗΣ ΑΕ' | 3 Δεκεμβρίου 2014, 20:41

    Στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου «Ενίσχυση της ανακύκλωσης και βελτίωση της διαχείρισης των αποβλήτων», βάσει των διατάξεων του άρθρου 13 «Ρύθμιση θεμάτων διαχείρισης των ΑΕΚΚ», απαγορεύεται η συνεργασία ΣΕΔ με εγκατάσταση επεξεργασίας αποβλήτων από εκσκαφές, κατασκευές και κατεδαφίσεις (ΑΕΚΚ) στην περίπτωση κατά την οποία ιδιοκτήτης, εταίρος, μέλος οργάνου της διοίκησης ή διευθυντικό στέλεχος της εγκατάστασης επεξεργασίας είναι ταυτόχρονα ιδιοκτήτης, εταίρος, μέλος οργάνου της διοίκησης ή διευθυντικό στέλεχος του ΣΕΔ. Η ασυμβίβαστη ιδιότητα του παρόντος άρθρου συντρέχει και στην περίπτωση που ιδιοκτήτης, εταίρος, μέλος οργάνου της διοίκησης ή διευθυντικό στέλεχος είναι σύζυγος ή συγγενής, σε ευθεία γραμμή απεριορίστως και εκ πλαγίου μέχρι και δευτέρου βαθμού καθώς επίσης και σε κάθε άλλη περίπτωση που οι ανωτέρω ιδιότητες κατέχονται από παρένθετο πρόσωπο. Ήδη εγκεκριμένα ΣΕΔ, για τα οποία συντρέχουν οι προαναφερόμενοι λόγοι, υποχρεούνται να προσαρμοστούν εντός δύο ετών.» Σύμφωνα δε με τα αναφερόμενα στην αιτιολογική έκθεση του εν λόγω νομοσχεδίου, το ασυμβίβαστο ως προς τη δυνατότητα συνεργασίας ΣΕΔ με εγκατάσταση επεξεργασίας ΑΕΚΚ υπό τις ανωτέρω αναφερόμενες προϋποθέσεις τίθεται για λόγους εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς και αποφυγής φαινομένων άνισης μεταχείρισης. Ειδικότερα, ως αιτιολογία αναφέρεται ότι: i. είναι δύσκολα επαληθεύσιμες από τρίτους οι ποσότητες ΑΕΚΚ που δηλώνονται, οι οποίες, αντίθετα με τα άλλα ΣΕΔ, είναι ποσότητες αποβλήτων και όχι προϊόντων που διατίθενται στην αγορά και ii. το ύψος της χρηματικής εισφοράς στο σύστημα καθορίζεται κατά κύριο λόγο, της τάξης του 90% , από την αμοιβή εκ μέρους του ΣΕΔ της μονάδας επεξεργασίας ΑΕΚΚ, η οποία σημειωτέον είναι κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Ως προς τα ανωτέρω επισημαίνουμε τα ακόλουθα: 1. Είναι πρόδηλο ότι η σχετική ρύθμιση περί του ασυμβίβαστου ως προς τη δυνατότητα συνεργασίας συστημάτων με εγκαταστάσεις επεξεργασίας ΑΕΚΚ στην περίπτωση κατά την οποία ιδιοκτήτης, εταίρος, μέλος οργάνου της διοίκησης ή διευθυντικό στέλεχος της εγκατάστασης επεξεργασίας είναι ταυτόχρονα ιδιοκτήτης, εταίρος, μέλος οργάνου της διοίκησης ή διευθυντικό στέλεχος του ΣΕΔ, ή που ιδιοκτήτης, εταίρος, μέλος οργάνου της διοίκησης ή διευθυντικό στέλεχος είναι σύζυγος ή συγγενής, σε ευθεία γραμμή απεριορίστως και εκ πλαγίου μέχρι και δευτέρου βαθμού καθώς επίσης και σε κάθε άλλη περίπτωση που οι ανωτέρω ιδιότητες κατέχονται από παρένθετο πρόσωπο, αφορά αποκλειστικά στα συστήματα (ΣΕΔ) των ΑΕΚΚ. Κατά συνέπεια, όχι μόνον δεν αποφεύγονται φαινόμενα άνισης μεταχείρισης, αντίθετα με το άρθρο αυτό για τα ΣΕΔ ΑΕΚΚ καταργούνται οι ισότιμες συνθήκες λειτουργίας που ισχύουν για τα ΣΕΔ των άλλων ρευμάτων αποβλήτων. 2. Αναφορικά με το ζήτημα που τίθεται, ως προς τη δυσκολία επαλήθευσης από τρίτους των ποσοτήτων ΑΕΚΚ που δηλώνονται από τα ΣΕΔ, επισημαίνουμε ότι: Σύμφωνα με την ισχύουσα ΚΥΑ 36259/1757/Ε103 (ΦΕΚ 1312 Β΄/24.08.2010) «Μέτρα, όροι και πρόγραμμα για την εναλλακτική διαχείριση των αποβλήτων από εκσκαφές, κατασκευές και κατεδαφίσεις (ΑΕΚΚ)» και ειδικότερα τις διατάξεις του άρθρου 7 (παράγραφοι 2 και 3), για τη χορήγηση ή αναθεώρηση των οικοδομικών αδειών απαιτείται η υποβολή στις αρμόδιες πολεοδομικές υπηρεσίες ΣΔΑ (Στοιχεία για τη Διαχείριση των Αποβλήτων) του έργου, στο οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται α) τόσο η συνολική ποσότητα κατ΄ όγκο (κ.ο.) ή κατά βάρος (κ.β.), όσο και οι ποσότητες κ.ο ή κ.β. ανά κατηγορία αποβλήτων κατά τον ΕΚΑ (Ευρωπαϊκό Κατάλογο Αποβλήτων) που εκτιμάται ότι θα παραχθούν από το έργο, καθώς και β) επικυρωμένο αντίγραφο σύμβασης του διαχειριστή ΑΕΚΚ με εγκεκριμένο ΣΕΔ , μέσω του οποίου θα διαχειριστεί τα παραγόμενα απόβλητα ή υπεύθυνη δήλωση του διαχειριστή ότι θα συνεργασθεί με εγκεκριμένο ΣΕΔ για την εναλλακτική διαχείριση των αποβλήτων που θα παραχθούν από το έργο. Ο διαχειριστής ΑΕΚΚ εντός 30 ημερών από την αποπεράτωση των εργασιών διαχείρισης των αποβλήτων, οφείλει να καταθέτει στην αρμόδια πολεοδομία βεβαίωση παραλαβής των ΑΕΚΚ από το ΣΕΔ με το οποίο συνεργάστηκε, στην οποία εκτός από τα στοιχεία του υπόχρεου, τη Δ/νση και τη δραστηριότητα προέλευσης των αποβλήτων πρέπει να αναφέρονται τα ακριβή στοιχεία σχετικά με τις κατηγορίες και τις ποσότητες των ΑΕΚΚ που παρελήφθησαν προς διαχείριση, βάσει των σχετικών παραστατικών (Δελτίων Αποστολής, Τιμολογίων κλπ) που τηρούνται στο αρχείο του ΣΕΔ. Για να διασφαλίζεται μάλιστα ή ορθή διαχείριση των παραγομένων από το έργο ΑΕΚΚ, σύμφωνα με τις υφιστάμενες διατάξεις (ΚΥΑ 36259/1757/Ε103 άρθρο 7 παρ. 3 υποπαράγραφος α στοιχεία α2 και α3), ο διαχειριστής ΑΕΚΚ υποχρεούνται με την έναρξη των εργασιών να προσκομίζει στις αρμόδιες πολεοδομικές υπηρεσίες εγγυητική επιστολή αναγνωρισμένης Τράπεζας ή του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, ποσού 0.2 % επί του συνολικού προϋπολογισμού του έργου αποκλειστικά για έργα εκσκαφών και 0.5 % επί του συνολικού προϋπολογισμού του έργου για έργα κατασκευών και κατεδαφίσεων. Με όσα παρατίθενται ανωτέρω είναι πρόδηλο ότι οι ποσότητες αποβλήτων από τη δραστηριότητα του κατασκευαστικού τομέα είναι ίσως οι μόνες εύκολα επαληθεύσιμες από τρίτους, αφού πρέπει να δηλώνονται στο ΣΔΑ κάθε έργου και ελέγχονται από την αρμόδια πολεοδομία. Προϋπόθεση βεβαίως είναι η εφαρμογή των διατάξεων αυτών. Επισημαίνουμε ότι ο Ε.Ο.ΑΝ. ως αρμόδια αρχή δεν έχει μέχρι σήμερα προβεί σε καμία ενέργεια για την εφαρμογή τους. Κατόπιν τούτου, γίνεται προφανές ότι, η καθιέρωση του ασυμβιβάστου των διοικούντων/μετόχων ΣΕΔ και μονάδων επεξεργασίας ΑΕΚΚ που επιχειρείται να επιβληθεί με το παρόν νομοσχέδιο δεν προκύπτει από ανάγκη για επαλήθευση των δηλωθέντων ποσοτήτων. 3. Οσον αφορά στο ύψος της συμμετοχής του ποσοστού του τέλους επεξεργασίας (αμοιβή μονάδας) στο σύνολο της χρηματικής εισφοράς του ΣΕΔ έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξης: Η χρηματική εισφορά που καταβάλλουν οι συνεργαζόμενοι διαχειριστές ΑΕΚΚ στο ΣΕΔ διαμορφώνεται από: • Το κόστος επεξεργασίας των ΑΕΚΚ • Το κόστος αξιοποίησης των ΑΕΚΚ • Τα λειτουργικά έξοδα του συστήματος στα οποία συμπεριλαμβάνονται και οι δαπάνες ενημέρωσης-ευαισθητοποίησης • Το ποσοστό (2%) εισφοράς που καταβάλλει το ΣΕΔ στον Ε.Ο.ΑΝ Επισημαίνεται ότι, αντίθετα με τα άλλα ρεύματα αποβλήτων, οι εργασίες συλλογής και μεταφοράς των ΑΕΚΚ δεν αποτελούν αντικείμενο των ΣΕΔ, αφού οι διαχειριστές καλύπτουν τη δραστηριότητα με ίδια μέσα (φορτηγά, φορτωτές, κάδους κλπ). Το γεγονός ότι το κόστος της συλλογής και μεταφοράς των ΑΕΚΚ (που ανέρχεται σε ποσοστό περίπου 45% επί του συνολικού κόστους διαχείρισης) δεν συμπεριλαμβάνεται στη χρηματική εισφορά, καθιστά εύλογο το ποσοστό για την επεξεργασία επί του συνόλου της χρηματικής εισφοράς. Τονίζουμε δε ότι οι χρηματική εισφορά των ΣΕΔ είναι πολύ χαμηλότερη από τις τιμές επεξεργασίας ΑΕΚΚ που ισχύουν στις άλλες χώρες της ευρώπης. Πρέπει δε να αξιολογηθεί ιδιαιτέρως το γεγονός ότι όπως ήδη γνωρίζει ο Ε.Ο.ΑΝ., τα ΣΕΔ συνάπτουν συμβάσεις συνεργασίας με οποιαδήποτε αδειοδοτημένη μονάδα εκδηλώσει σχετικό ενδιαφέρον. Σύμφωνα μάλιστα με την οργάνωση των ΣΕΔ, η επιλογή της συμβεβλημένης μονάδας για την παράδοση των ΑΕΚΚ προς επεξεργασία γίνεται απευθείας από τον υπόχρεο διαχειριστή χωρίς την παρέμβαση του ΣΕΔ. Επίσης, πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι οι μονάδες επεξεργασίας ΑΕΚΚ που έχουν αδειοδοτηθεί μέχρι σήμερα είτε ανήκουν σε εταιρείες οι οποίες στο πλαίσιο ευρύτερων δραστηριοτήτων (διαθέτουν λατομεία για εξόρυξη αδρανών για παραγωγή σκυροδέματος και έχουν αδειοδοτηθεί εντός των λατομείων για επεξεργασία ΑΕΚΚ ή είναι εταιρείες που είχαν άδεια εκμετάλλευσης λατομείων και στο πλαίσιο της άδειας αποκατάστασής τους έχουν αδειοδοτηθεί για επεξεργασία ΑΕΚΚ), ή έχουν ιδρυθεί από υπόχρεους διαχειριστές είτε από υπόχρεους διαχειριστές που συμμετέχουν και σε ΣΕΔ. Από την μέχρι σήμερα εμπειρία των ΣΕΔ, με δεδομένη την άρνηση ορισμένων μονάδων επεξεργασιας να συνεργαστούν με ΣΕΔ που έχουν εγκριθεί με χαμηλότερα τέλη επεξεργασίας, μπορούμε ανεπιφύλακτα να βεβαιώσουμε ότι η επιβολή του ασυμβίβαστου ως προς τη δυνατότητα συνεργασίας συστημάτων με εγκαταστάσεις επεξεργασίας ΑΕΚΚ θα οδηγήσει σε ανεξέλεγκτες αυξήσεις των τελών επεξεργασίας. ΣΥΝΟΨΙΖΟΝΤΑΣ: 1. Οι ποσότητες των ΑΕΚΚ που διαχειρίζονται τα ΣΕΔ είναι εύκολα επαληθεύσιμες από τις υπηρεσίες δόμησης, βάσει των ΣΔΑ των οικοδομικών έργων και των βεβαιώσεων που εκδίδουν τα ΣΕΔ. 2. Το ποσοστό (περίπου 90%) για την επεξεργασία των ΑΕΚΚ επί του συνόλου της χρηματικής εισφοράς είναι εύλογο, αφού δεν περιλαμβάνεται το κόστος για τη συλλογή και μεταφορά των ΑΕΚΚ. 3. Είναι προφανές ότι, η καθιέρωση του ασυμβίβαστου των διοικούντων/μετόχων ΣΕΔ και μονάδων επεξεργασίας ΑΕΚΚ που επιχειρείται να επιβληθεί με το παρόν νομοσχέδιο δεν προκύπτει από ανάγκη για επαλήθευση των δηλωθέντων ποσοτήτων. 4. Με την προτεινόμενη διάταξη καταργούνται οι ισότιμες συνθήκες λειτουργίας που ισχύουν για τα ΣΕΔ των άλλων ρευμάτων αποβλήτων. 5. Η ίδρυση των ΣΕΔ από τους διαχειριστές των ΑΕΚΚ προέκυψε από την υποχρέωση που τους επεβλήθη από τις διατάξεις της ΚΥΑ 36259/1757/Ε103 (άρθρο 8 παρ. 2.1). Από τη μέχρι σήμερα πορεία του θέματος, τα ΣΕΔ κατά πλειοψηφία έχουν οργανωθεί από χωματουργούς οι οποίοι επιφορτίζονται με την υποχρέωση της διαχείρισης των ΑΕΚΚ και οι οποίοι μέσα σε μία τόσο δύσκολη εποχή λόγω της δημοσιονομικής κρίσης έχουν επενδύσει σε χρόνο και χρήμα για την οργάνωση των υποδομών που απαιτούνται. 6. Η προτεινόμενη διάταξη για την προσαρμογή στο ασυμβίβαστο εντός δύο ετών, μας οδηγεί στη σκέψη ότι παρέχεται η χρονική προθεσμία για την προετοιμασία κάποιων νέων επενδυτών και σίγουρα αποσκοπεί είτε στο κλείσιμο ήδη εγκεκριμένων ΣΕΔ είτε στην οικονομική καταστροφή των διαχειριστών που βάσει της υφιστάμενης νομοθεσίας συμμετέχουν σε ΣΕΔ και σε μονάδα επεξεργασίας, χωρίς αυτό να αποτέλεσε εμπόδιο στην έγκριση του ΣΕΔ. 7. Η επιβολή του ασυμβίβαστου ως προς τη δυνατότητα συνεργασίας συστημάτων με εγκαταστάσεις επεξεργασίας ΑΕΚΚ θα οδηγήσει σε ανεξέλεγκτες αυξήσεις των τελών επεξεργασίας. Από ποιά ανάγκη επομένως πρέκυψε αυτή η ειδική ρύθμιση για τα ΣΕΔ των ΑΕΚΚ? Ζητούμε την απάλειψη ολόκληρου του άρθρου 13. Με εκτίμηση Ο πληρεξούσιος δικηγόρος Δημήτριος Χ. Ρίζος Λ.Αλεξάνδρας 53 - Αθήνα