• ΓΕΝΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ: Κατ’ αρχήν επιθυμούμε να καταγράψουμε την θετική μας στάση για το γεγονός ότι μέσω των προτεινομένων ρυθμίσεων επιχειρείται μία «συμμόρφωση» της νομοθεσίας προς τα πραγματικά δεδομένα του χώρου και αξιοποιούνται εν μέρει εμπειρίες που έχουν καταγραφεί με αρνητικό αποτύπωμα, καθώς μερικές εκ των προτεινομένων διατάξεων επιχειρούν να διορθώσουν θεσμικά κάποια από τα κακώς κείμενα που δημιουργήθηκαν στην εφαρμογή του Ν. 2939/2001. Όμως οι προτεινόμενες αλλαγές του νόμου είναι ελλειμματικές ποιοτικά και ποσοτικά καθώς πλήθος προβλημάτων που έχουν εντοπιστεί δεν αντιμετωπίζονται και θα συνεχίσουν να υφίστανται. Η Re-BatteryA.E. έχει, με σειρά υπομνημάτων της, καταθέσει πλήθος προτάσεων με την αναγκαία νομοτεχνική διατύπωση και σε άλλα θέματα μείζονος σημασίας που κατά τη γνώμη μας αν δεν αντιμετωπιστούν θα συνεχίσουν να δημιουργούν μεγάλες υστερήσεις στην λειτουργία των ΣΕΔ και κυρίως στην ανακύκλωση στην χώρα μας (ενδεικτικά βλέπε υπ’ αριθμ. πρωτ. 84/20.01.2014 έγγραφο της Re-BatteryA.E. προς τον ΕΟΑΝ) Επαναφέροντας κωδικοποιημένα τις κυριότερες από τις ως άνω προτάσεις θεωρούμε ότι το προτεινόμενο νομοσχέδιο θα πρέπει να διευρυνθεί με διατάξεις που θα αντιμετωπίζουν όλες τις κακές διαχειριστικές πρακτικές όλων των συντελεστών του κύκλου της ανακύκλωσης καθώς και με διατάξεις που καθιστούν αποτελεσματική τη διοικητική πρακτική του ΕΟΑΝ ή τέλος με διατάξεις που θωρακίζουν τη νομική ισχύ υπαρχόντων ή υπό διαμόρφωση θεσμών π.χ. Μητρώο Παραγωγών, εις τρόπον ώστε η εφαρμογή αυτών των θεσμών να καθίσταται υποχρεωτική για τους ενδιαφερόμενους και η τυχόν αμελής ή αρνητική στάση και συμπεριφορά τους να προκαλεί συγκεκριμένες συνέπειες και κυρώσεις. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι αντικείμενο του νομοσχεδίου θα πρέπει να αποτελέσουν και τα παρακάτω θέματα: 1)Θεσμική θωράκιση Μητρώου Παραγωγών/ διαδικασίες, ευθύνες παραγωγών, δικαιοδοσία ΕΟΑΝ κ.λπ. (βλέπε υπ’ αριθ. πρωτ. 1889/27.10.2014 και 116/30.01.2013 έγγραφα της Re-BatteryA.E. προς τον ΕΟΑΝ) 2)Κατάρτιση και Θεσμοθέτηση Μητρώου Σημείων Συλλογής 3)Έλεγχος καταβολής Χρηματικών Εισφορών. 4)Έγκριση, Οργάνωση και Λειτουργία ΣΕΔ Συσσωρευτών. 5)Θέματα μεταβατικής περιόδου Λύσης ΣΕΔ. 6)Έλεγχος παράνομης Διακίνησης και Μεταφοράς Επικίνδυνων Αποβλήτων. 7)Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις Επιχειρήσεων Πώλησης/ αντικατάστασης συσσωρευτών. 8)Κατανομή/ Διάθεση Ειδικού Αποθεματικού ΣΕΔ. 9)Φοροαπαλλαγές και κίνητρα για την ενίσχυση της νόμιμης ανακύκλωσης συσσωρευτών Ειδικότερα και κυρίως επισημαίνουμε ότι οι νέες ρυθμίσεις θα πρέπει να κατανέμουν αναλόγως τις ευθύνες σε όλους τους εμπλεκόμενους, σε συνάρτηση με το βαθμό εμπλοκής τους. Προκειμένου η προτεινόμενη νομοθετική παρέμβαση να είναι ολοκληρωμένη θα πρέπει, μέσω σχετικών διατάξεων, να επιμερίζονται οι ευθύνες και υποχρεώσεις σε όλους τους συμμετέχοντες αλλά και στον ΕΟΑΝ. Προς το σκοπό αυτό και εάν ο κύκλος των εμπλεκομένων σε αδρές γραμμές είναι Υπόχρεοι, Σημεία Συλλογής, ΣΕΔ και Κράτος/ ΥΠΕΚΑ/ ΕΟΑΝ υπάρχει ανάγκη θεσμοθέτησης διατάξεων που θα επιβάλουν κανόνες λειτουργίας και συνέπειες σε όλους. Ειδικότερα τονίζεται ότι ο ΕΟΑΝ θα πρέπει να ελέγχει αποτελεσματικά και προγραμματισμένα όλους τους εμπλεκόμενους και να διαχειρίζεται τα ΣΕΔ αποδίδοντας, σε αυτά, τις κάθε φορά οφειλόμενες διοικητικές κυρώσεις π.χ. αναστολή, παύση λειτουργίας κ.λπ. Ταυτόχρονα όμως, ο ΕΟΑΝ πρέπει να υπόκειται στην υποχρέωση και ευθύνη απόδοσης αποτελεσμάτων του έργου του, στο ΥΠΕΚΑ αναφορικά με τον τρόπο άσκησης της δικαιοδοσίας του και επί τη βάσει εγκεκριμένου Επιχειρησιακού Σχεδίου. Κατά ανάλογο τρόπο θα πρέπει να ρυθμιστούν υποχρεώσεις και δικαιώματα όλων των εμπλεκομένων. Διαφορετικά πολλές από τις προτεινόμενες διατάξεις κρίνονται ετεροβαρείς αφού υποχρεώνουν τα ΣΕΔ και καλώς να ανταποκριθούν στις ευθύνες τους, σε ένα γενικότερο περιβάλλον «ανομίας» και αταξίας, όπου κανείς δεν αναλαμβάνει τις ευθύνες του και κανείς δεν έχει συνέπειες. Στα άρθρα που ακολουθούν παρατίθενται σχετικά σχόλια και προτάσεις είτε συμπληρωματικά προς τις προτεινόμενες διατάξεις είτε αυτοδύναμες και αυτοτελείς διατάξεις σε θέματα μείζονος σημασίας όπως τα προαναφερθέντα.