• Σχόλιο του χρήστη 'ANTIPOLLUTION ANE' | 8 Δεκεμβρίου 2014, 11:55

    Το εν λόγω νομοσχέδιο ενώ κινείται σε θετικές κατά την άποψη μας αλλαγές για την ενίσχυση της ανακύκλωσης αγνοώντας δυστυχώς πως οποιαδήποτε υποχρέωση αν επιβάλουμε στους φορείς διαχείρισης των αποβλήτων, αν πρώτα δεν έχουν γίνει αποδεκτή και οι ίδιοι οι φορείς κατανοήσουν την ανάγκη αυτή, εκτιμάται ότι δεν θα την ακολουθήσουν και θα παραμείνει μία ανεφάρμοστη επιπλέον νομοθεσία στην ελληνική κοινωνία. Σύμφωνα με την ΕΚ 98/2008 για τα απόβλητα και την κατάργηση ορισμένων οδηγιών, την οποία επικαλείται η αιτιολογική έκθεση του συγκεκριμένου Σχεδίου Νόμου, στο άρθρο 11 αναφέρει ότι : «Τα κράτη μέλη λαμβάνουν μέτρα για την προώθηση ανακύκλωσης υψηλής ποιότητας και για το σκοπό αυτό καθιερώνουν χωριστή συλλογή αποβλήτων όπου αυτό είναι τεχνικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά εφικτό και ενδεδειγμένο για να επιτευχθούν τα αναγκαία ποιοτικά πρότυπα στους αντίστοιχους τομείς ανακύκλωσης. Με την επιφύλαξη του άρθρου 10, παράγραφος 2, έως το 2015 χωριστή συλλογή καθιερώνεται τουλάχιστον για τα ακόλουθα: χαρτί, μέταλλο, πλαστικό και γυαλί.» Η επιφύλαξη του άρθρου 10, παράγραφος 2, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι : «Εφόσον απαιτείται συμμόρφωση προς την παράγραφο 1 και για τη διευκόλυνση ή τη βελτίωση της ανάκτησης, τα απόβλητα συλλέγονται χωριστά και, εάν είναι εφικτό από τεχνικής, περιβαλλοντικής και οικονομικής άποψης, δεν αναμιγνύονται με άλλα απόβλητα ή με άλλα υλικά με διαφορετικές ιδιότητες.» Από τα παραπάνω καθίσταται κατανοητό από τον αναγνώστη του Σχεδίου Νόμου ότι πλέον η συλλογή τεσσάρων ρευμάτων είναι υποχρεωτική, αγνοώντας αν αυτό είναι τεχνικώς, περιβαλλοντικώς και οικονομικώς δυνατό αλλά και ενδεδειγμένο για να επιτευχθούν οι στόχοι που τίθενται. Επίσης το νομοσχέδιο αναφέρει ότι με τα επιβαλλόμενα μέτρα δημιουργούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις επίτευξης των στόχων της εθνικής-ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την επαναχρησιμοποίηση και την ανακύκλωση των υλικών αποβλήτων, όπως τουλάχιστον το χαρτί, το μέταλλο, το πλαστικό και το γυαλί από τα νοικοκυριά και ενδεχομένως άλλης προέλευσης, αλλά ουδεμία τεχνο-οικονομική μελέτη μελέτη παρουσιάζεται στη αιτιολογική έκθεση που να επιβεβαιώνει αυτό τον ισχυρισμό. Προφανώς το Σχέδιο Νόμου εκτιμάται ότι έρχεται ως ενέργεια για να λειτουργήσει ως δικαιολογία για την μη επίτευξη των στόχων που θέτει η Ευρωπαϊκή και Εθνική Νομοθεσία. Επίσης η πρόβλεψη η οποία υπάρχει για την εξαίρεση «απομονωμένων γεωγραφικά νησιωτικών ή ορεινών περιοχών, αποκλειστικά για λόγους τεχνικούς, περιβαλλοντικούς ή οικονομικούς, κατόπιν σχετικής αίτησης από το σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης συσκευασιών (ΣΕΔ), συνοδευόμενης από τεκμηριωμένη πρόταση για την οργάνωση της συλλογής αποβλήτων συσκευασίας στις εν λόγω περιοχές, στην οποία θα αναφέρονται τουλάχιστον οι λόγοι εξαίρεσης και ο προτεινόμενος τρόπος εξυπηρέτησης των περιοχών αυτών, και απόφασης έγκρισης της πρότασης αυτής από τον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης (Ε.Ο.ΑΝ.) και υπό την επιφύλαξη της επίτευξης των εθνικών ποσοτικών στόχων.» ουσιαστικά δείχνει την αντιμετώπιση που υπάρχει και καθορίζει από τώρα το γεγονός πως ουδεμία εξαίρεση θα δοθεί. Πρόταση μας είναι ότι η όποια εξαίρεση πρέπει να μην έχει εμπλοκή σε γραφειοκρατικές διαδικασίες και έγκρισης από τον Ε.Ο.Α.Ν. αλλά απευθείας από τα Σ.Ε.Δ. κατόπιν αιτιολογημένης τεχνικά και οικονομικά πρότασης με τη οποία θα επιτυγχάνεται το βέλτιστο αποτέλεσμα για την ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση των αποβλήτων, και πάντα κατόπιν αίτησης του παραγωγού των αποβλήτων οι οποίοι θα πρέπει να είναι συμβεβλημένοι με Σ.Ε.Δ.. Επίσης θα πρέπει να έχει ληφθεί υπόψη ότι η υποχρεωτική επιβολή της συλλογής τεσσάρων (4) ρευμάτων δεν έχει λάβει υπόψη τις ακόλουθες τεχνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές παραμέτρους: 1 Η συλλογή πλέον θα πρέπει να πραγματοποιείται από έξι (6) διαφορετικούς κάδους καθώς εκτός από τους τέσσερις (4) στους οποίους αναφέρεται το σχέδιο νόμου θα πρέπει να προστεθούν και δύο επιπλέον κάδοι ένας για τα σύμμεικτα απορρίμματα και ένας για τα οργανικά απόβλητα 2. Μη αποδοχή και κατάλληλη εκπαίδευση-προετοιμασία του κοινού να συλλέγουν έξι (6) διαφορετικά ρεύματα απορριμμάτων. 3. Τα εν λόγω υλικά τα οποία θα συλλέγονται θα πρέπει επιπλέον να διαχωρίζονται και να διαλέγονται καθώς και σε αυτά θα υπάρχουν προσμίξεις όπου θα πρέπει να απομακρυνθούν, και ως εκ τούτου οι εγκαταστάσεις που δημιουργήθηκαν και διαθέτουν τεχνολογία αιχμής παρέχουν υψηλού επιπέδου αποτελέσματα ανάκτησης και ανακύκλωσης βάσει του υφιστάμενου συστήματος απαξιώνονται και αναγκάζονται σε νέες μεγαλύτερες επενδύσεις με αμφίβολη βιωσιμότητα καθώς δεν έχει προηγηθεί κανένας κεντρικός σχεδιασμός και τεχνο-οικονομική μελέτη που να εδραιώνει την άποψη των νομοθετούντων. Προς απόδειξη των ανωτέρω, οι υπάρχουσες σήμερα εγκαταστάσεις υπέρ-επαρκούν βάσει της συλλογής υλικών συσκευασίας που σήμερα επιτυγχάνεται, και μάλιστα κάποιες από αυτές υπολειτουργούν με βάση την δυναμικότητά τους. 4. Απαιτείται σημαντική επένδυση για οχήματα συλλογής αποβλήτων (απορριμματοφόρα οχήματα) σε κάδους και απορριμματοφόρα καθώς ενώ σήμερα απαιτούνται δύο οχήματα, για την εφαρμογή του εν λόγω νόμου θα απαιτηθούν τουλάχιστον έξι, αυξάνοντας με αυτό τον τρόπο το λειτουργικό και το κόστος επένδυσης σε πολύ μεγάλο βαθμό. 5. Δεν λαμβάνεται υπόψη η υφιστάμενη κατάσταση των Ο.Τ.Α. οι οποίοι με δυσκολία καταφέρνουν να ανταποκριθούν στην συλλογή δύο διαφορετικών ροών αποβλήτων και παρ’ όλα αυτά επιφορτίζονται με τριπλασιασμό του έργου που έχουν αναλάβει, χωρίς να περιγράφεται από πουθενά που θα βρεθούν οι πόροι για την χρηματοδότηση όλου αυτού του εγχειρήματος 6. Λαμβάνοντας υπόψη τα οριζόμενα από την Οδηγία, είναι εμφανές, ότι η μεθοδολογία η οποία ακολουθείτε σήμερα σε συνδυασμό με τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις είναι ήδη αποδεκτή σύμφωνα με τα οριζόμενα στην Οδηγία, καθώς επιτυγχάνεται η ανάκτηση όλων των διαφόρων ρευμάτων και εξασφαλίζεται η καθαρότητα των υλικών.