• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΟΑΕΡΙΟΥ (HEL.BI.O)' | 27 Ιουνίου 2016, 08:44

    ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΟΑΕΡΙΟΥ Δυστυχώς για μια ακόμη φορά, σε ένα ακόμη νέο νομοσχέδιο, τα πραγματικά νούμερα και οι αριθμοί των επενδύσεων δεν αφορούν την πολιτική ηγεσία. Η μείωση των τιμών πώλησης του ηλεκτρικού ρεύματος για τις μονάδες βιοαερίου, ανεξαρτήτως του νέου μοντέλου, αποδεικνύει τελικά ότι ένας επενδυτής θα πρέπει να θεωρεί δεδομένο ότι σε κάθε πολιτική αλλαγή θα μειώνονται και τα έσοδα των έργων. Στην επενδυτική πραγματικότητα οι «καλές προθέσεις» δεν έχουν καμία θέση. Οι αριθμοί, τα κόστη, και η σκληρή πραγματικότητα είναι αυτά που έχουν σημασία. Παρόλο τις τεκμηριωμένες παρεμβάσεις του Συνδέσμου μας στους αποφασίζοντες, ότι η έστω και παραμικρή μείωση στις τιμές πώλησης του ρεύματος θα καταστήσει τα έργα μη βιώσιμα, το Υπουργείο επιμένει στην λογική των προηγούμενων κυβερνήσεων. "Αφού δεν υπάρχουν χρήματα, θα πρέπει να μειωθούν και οι τιμές". Θεωρούμε ότι μια ειλικρινής δήλωση εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας, ότι η παρούσα οικονομική κατάσταση της χώρας δεν μπορεί να υποστηρίξει παρόμοιες επενδύσεις θα άρμοζε περισσότερο. Παρόλα αυτά, καταθέτουμε τις προτάσεις μας, μήπως και τελευταία στιγμή μπορούν να σωθούν κάποια έργα: ΑΡΘΡΟ 1: ΡΥΘΜΙΣΗ ΓΙΑ ΜΟΝΑΔΕΣ ΒΙΟΑΕΡΙΟΥ ≤999KW Σύμφωνα με το Άρθρο 2 (Κατηγορίες σταθμών και Τιμές Αναφοράς), προβλέπονται δύο κατηγορίες σταθμών Βιοαερίου: • Με εγκατεστημένη ισχύ ≤3MW, με Τιμή Αναφοράς (ΤΑ)=225€/MW, • Με εγκατεστημένη ισχύ >3MW, με Τιμή Αναφοράς (ΤΑ)=204€/MW. Οι Εγκαταστάσεις Βιοαερίου που έχουν ήδη υλοποιηθεί και τεθεί σε λειτουργία στην Ελλάδα είναι όλες μικρότερες του 1MW και η μέγιστη πλειοψηφία μικρότερες του 0,5 MW (3 Μονάδες από 950 KW έως 999 KW - 7 Μονάδες από 245 KW έως 500KW -1 Μονάδα των 120KW). Επίσης από τις σχετικά ώριμες προς υλοποίηση Μονάδες, ήτοι τις 23 Μονάδες που είναι ήδη Συμβολαιοποιημένες στον ΔΕΔΔΗΕ (Ιανουάριος 2016), η συντριπτική πλειοψηφία, ήτοι 17 Μονάδες είναι μικρότερες του 1MW, ενώ 4 Μονάδες είναι από 2956 KW έως 3000KW και 2 Μονάδες είναι από 5250 KW έως 6000KW. Τα παραπάνω δείγματα, αντιπροσωπευτικά ως προς τις δυναμικότητες μονάδων Βιοαερίου που είναι εφικτές στην Ελλάδα, (από άποψη συγκέντρωσης πρώτης ύλης, αλλά και λοιπές δυνατότητες), δείχνουν ότι η υιοθέτηση μιας γενικευμένης Κατηγορίας Βιοαερίου με εγκατεστημένη ισχύ ≤ 3 MW είναι άστοχη και μη αντιπροσωπευτική. Οι παράμετροι υλοποίησης και λειτουργίας διαφοροποιούνται ουσιαστικά από Μονάδα ισχύος ≤1 MW σε μονάδα 3 MW και ακόμη περισσότερο σε μονάδες μεγαλύτερες των 3 MW. Εφ’ όσον δε το τυπικό έργο αναφοράς της Κατηγορίας έχει υπολογισθεί να καλύπτει μεγάλα έργα ισχύος μέχρι 3 MW, προφανώς δεν καλύπτει ικανοποιητικά τα έργα μικρότερου μεγέθους. Αυτό τεκμηριώνεται από τα λογιστικοποιημένα κοστολόγια κατασκευής των ήδη κατασκευασμένων μονάδων, από τα οποία προκύπτει οτι οι τυπικές τιμές CAPEX (€/ kW) και OPEX (% του CAPEX) που χρησιμοποιήθηκαν για τον προσδιορισμό των Τιμών Αναφοράς (ΤΑ) για το βιοαέριο είναι σαφώς υποεκτιμημένες, και ειδικά για τα μικρά μεγέθη μονάδων (≤999KW), τα οποία είναι και αυτά που μπορούν να υλοποιηθούν στην Ελλάδα. Θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στις μονάδες μικρότερου μεγέθους (≤999KW), που έχουν αναλογικά αυξημένες ανάγκες χρηματοδότησης, να εκμεταλλευθούν τις ελάχιστα μεγαλύτερες ταρίφες του προηγούμενου νόμου, άλλως εξομοιώνονται ανισότιμα με τις άλλης κλίμακας μεγάλες εγκαταστάσεις. Θα πρέπει ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ να γίνει κατανοητό, ότι τα μοντέλα υπολογισμού απόδοσης σταθμών βιοαερίου που ισχύουν στην Ευρώπη δεν ισχύουν στην Ελλάδα. Αναφέρουμε τους λόγους: 1. Υψηλό κατασκευαστικό κόστος: Εξαιτίας του αντισεισμικού κανονισμού, το κόστος κατασκευής μιας μονάδας βιοαερίου στην Ελλάδα είναι περίπου 30% ακριβότερο από μια αντίστοιχη στην Ευρώπη. 2. Απαίτηση Παστερίωσης: Μια επιπλέον ελληνική πρωτοτυπία είναι η υποχρέωση εγκατάστασης παστερίωσης σε περιπτώσεις όπου σαν πρώτες ύλες των μονάδων βιοαερίου έχουμε υποπροϊόντα/απόβλητα της κατηγορίας ΙΙ (κοπριά κλπ.), άρα σχεδόν το σύνολο των σταθμών βιοαερίου. Απαιτείται δηλαδή να παστεριώνεται η κοπριά βοοειδών (η οποία προέρχεται από νομίμως εν λειτουργία στάβλους!!!) πριν την είσοδο της στην μονάδα βιοαερίου. Η συγκεκριμένη απαίτηση αυξάνει κατακόρυφα το κατασκευαστικό κόστος αλλά και τις δαπάνες αφού σημαντική ποσότητα παραγόμενου ρεύματος αντί να πουλιέται στο δίκτυο πρέπει να χρησιμοποιείται για τις ανάγκες της παστερίωσης. 3. Οργανικά απόβλητα σε υγρή μορφή: Σχεδόν το σύνολο των μονάδων βιοαερίου στην Ελλάδα δεν χρησιμοποιούν φυτά και ενεργειακές καλλιέργειες σαν πρώτη ύλη. Χρησιμοποιούν αποκλειστικά οργανικά απόβλητα. Αυτό σημαίνει ότι το μεγαλύτερο μέρος των οργανικών αποβλήτων που διατίθενται σαν πρώτη ύλη στις μονάδες βιοαερίου είναι σε υγρή μορφή. Αυτό αυξάνει τον απαιτούμενο όγκο κατασκευής των χωνευτών (Δεξαμενών αναερόβιας χώνευσης), με συνέπεια την ακόμα μεγαλύτερη αύξηση του κατασκευαστικού κόστους. 4. Αυξημένο κόστος μισθοδοσίας: Οι μονάδες βιοαερίου απασχολούν κατά πολύ μεγαλύτερο αριθμό μόνιμου προσωπικού από ότι αντίστοιχες μονάδες στην Ευρώπη, παρόλο που λανθασμένα έχει επικρατήσει η άποψη ότι μια μονάδα βιοαερίου στην Ελλάδα λειτουργεί με 1-2 άτομα. Στην Ελλάδα βάσει Νόμου, ο επενδυτής της μονάδας βιοαερίου είναι υποχρεωμένος να απασχολεί μηχανικούς βάρδιας, αυξάνοντας κατά πολύ το κόστος μισθοδοσίας. 5. Μη εφαρμογή του Gate Fee: Η έννοια του Gate Fee, αναφέρεται στην εισφορά/τέλος που πρέπει να πληρώνει ο ρυπαίνων, πχ οι αγροτοβιομηχανικές μονάδες (κτηνοτροφικές μονάδες, τυροκομεία, ελαιοτριβεία κλπ), για κάθε τόνο υποπροϊόντων/αποβλήτων όπου παράγουν και τα διαθέτουν σαν πρώτη ύλη σε μια μονάδα βιοαερίου. Στην Ελλάδα παρατηρείται το μοναδικό φαινόμενο «Ο ρυπαίνων να πληρώνεται!» σε αντίθετη από τον υπόλοιπο κόσμο που ισχύει η βασική αρχή «Ο ρυπαίνων πληρώνει» μέσω της εισφοράς του 3% επι του τζίρου. Πάγια θέση του Συνδέσμου μας είναι ότι η εισφορά του 3% επι του τζίρου στις τοπικές κοινωνίες είναι αντίθετη σε βασικές κοινοτικές οδηγίες για ότι αφορά το βιοαερίο. 6. Συντήρηση οχημάτων – Λειτουργικά έξοδα μεταφοράς: Το κόστος του πετρελαίου και το κόστος συντήρησης των μεταφορικών μέσων για την μεταφορά των οργανικών αποβλήτων στην Ελλάδα και ιδιαίτερα σε δύσβατες περιοχές όπως αυτές που υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση οργανικών αποβλήτων αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα και το μεγαλύτερο κόστος στα λειτουργικά έξοδα της μονάδας βιοαερίου στην Ελλάδα. 7. Επιπλέον μεταφορικό κόστος: Η ακτίνα μεταφοράς των οργανικών αποβλήτων στην μονάδα βιοαερίου έχει πρωτεύοντα ρόλο στον λειτουργικό κόστος. Δυστυχώς η γεωγραφική θέση των αγροτοβιομηχανικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα έχει σαν αποτέλεσμα μεγαλύτερη ακτίνα μεταφοράς από τα ευρωπαϊκά στάνταρντ. Με βάση αυτά η ιδανική μέγιστη ακτίνα μεταφοράς πρέπει να είναι μέγιστη 5-6 χιλιόμετρα από το αγροτεμάχιο εγκατάστασης της μονάδας βιοαερίου. Στην πραγματικότητα όμως η πραγματική ακτίνα είναι περίπου κατ’ ελάχιστο στα 15 χιλιόμετρα, γεγονός που αυξάνει κατά πολύ το μεταφορικό κόστος. 8. Κακή κατάσταση της οδοποιίας: Μια σημαντική λεπτομέρεια, η οποία δεν είναι γνωστή, είναι η κατάσταση του οδικού δικτύου και της πρόσβασης στις μονάδες παραγωγής των αποβλήτων. Η ελληνική επαρχία και ειδικότερα οι αμιγώς κτηνοτροφικές και ελαιοπαραγωγικές περιοχές, διαθέτουν παλαιό οδικό δίκτυο, όπου ιδιαίτερα τον χειμώνα γίνεται πολύ δύσβατο. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, το πολύ υψηλό κόστος μεταφοράς των αποβλήτων 9. Κακή κατάσταση των κτηνοτροφικών μονάδων: Το 80% των αδιάθετων οργανικών αποβλήτων προέρχεται από κτηνοτροφικές μονάδες. Το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό αυτών, είναι παλιές κτηνοτροφικές μονάδες, με πολύ άσχημη πρόσβαση και παλιές εγκαταστάσεις. Ιδιαίτερα στις αγελαδοτροφικές μονάδες, οι οποίες αποτελούν την κύρια πηγή αφενός της περιβαλλοντικής μόλυνσης αλλά και αφετέρου της προμήθειας των πρώτων υλών της μονάδας βιοαερίου, δεν διαθέτουν τις περισσότερες φορές σύγχρονες εγκαταστάσεις συλλογής της κοπριάς. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την κατακόρυφη αύξηση της συλλογής και μεταφοράς της κοπριάς. 10. Επιπλέον οχήματα μεταφοράς: Το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό των κτηνοτροφικών μονάδων, είναι παλιές κτηνοτροφικές μονάδες, με πολύ άσχημη πρόσβαση και παλιές εγκαταστάσεις. Ιδιαίτερα στις αγελαδοτροφικές μονάδες, οι οποίες αποτελούν την κύρια πηγή αφενός της περιβαλλοντικής μόλυνσης αλλά και αφετέρου της προμήθειας των πρώτων υλών των μονάδων βιοαερίου που πρόκειται να υλοποιηθούν, δεν διαθέτουν τις περισσότερες φορές σύγχρονες εγκαταστάσεις συλλογής της κοπριάς. Το αποτέλεσμα είναι να αναγκάζεται η μονάδα βιοαερίου σε χρησιμοποίηση επιπλέον μεταφορικών οχημάτων, έτσι ώστε να προετοιμάζεται η μεταφορά της κοπριάς από την προηγούμενη ημέρα, πριν γίνει η μεταφορά της κοπριάς στην μονάδα βιοαερίου. 11. Διάθεση υπολείμματος: Αυξημένες δαπάνες διάθεσης υπολείμματος, οι οποίες δαπάνες είναι όλες αναλογικά μεγαλύτερες στις μικρότερες μονάδες. ΠΡΟΤΑΣΗ: Μετά την παράγραφο 11 του Άρθρου 1, παρεμβάλλεται παράγραφος 12, με το εξής περιεχόμενο: «Οι σταθμοί Βιοαερίου εγκατεστημένης ισχύος ή Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μικρότερης ή ίσης των 999kW, δεν λαμβάνουν Λειτουργική Ενίσχυση του παρόντος άρθρου και δεν υπόκεινται στην εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 3, αλλά αποζημιώνονται κατά τις διατάξεις του άρθρου 13 του ν. 3468/2006 όπως ισχύει, μέχρι την κάλυψη του ορίου των 50ΜW το οποίο έχει τεθεί για εγκαταστάσεις Βιοαερίου (όριο που έχει τεθεί σύμφωνα με τον Ν. 4254/ΦΕΚ85Α/7.4.2014/Υποπαράγραφος ΙΓ.5, περίπτωση 2. ΆΡΘΡΟ 1Α: ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗ: Στο τέλος της παραγράφου 2 να προστεθεί: «Η έμφαση στην επί τόπου παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τοπικές ενεργειακές πρώτες ύλες. Η διασύνδεση με την αγροδιατροφική αλυσίδα, συμβάλλοντας στην βιωσιμότητά της με την εξασφάλιση πρόσθετου εισοδήματος, την αύξηση της απασχόλησης προσωπικού και την αποτελεσματική αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών προβλημάτων». Η παράγραφος διαμορφώνεται ως εξής: «2. Η αξιοποίηση του εγχώριου δυναμικού ηλεκτροπαραγωγής από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας αποτελεί προτεραιότητα για τη χώρα, καθώς συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος, στη διαφοροποίηση του εθνικού ενεργειακού μίγματος και στην ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού, ενισχύοντας ταυτόχρονα και την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας. Η έμφαση στην επί τόπου παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τοπικές ενεργειακές πρώτες ύλες. Η διασύνδεση με την αγροδιατροφική αλυσίδα, συμβάλλοντας στην βιωσιμότητά της με την εξασφάλιση πρόσθετου εισοδήματος, την αύξηση της απασχόλησης προσωπικού και την αποτελεσματική αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών προβλημάτων». ΑΡΘΡΟ 1: ΟΡΙΑ ΙΣΧΥΟΣ ΣΤΑΘΕΡΗΣ ΤΙΜΗΣ (Διευκρινιστικό αλλά πολύ σημαντικό). Στην παράγραφο 5 προβλέπεται: «5. Η Λειτουργική Ενίσχυση των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που πληρούν κάποια από τις ακόλουθες προϋποθέσεις: α. αιολικοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος ή Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μικρότερης 3MW, β. λοιποί σταθμοί Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. εγκατεστημένης ισχύος ή Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μικρότερης των 500kW, γ. επιδεικτικά έργα που εγκαθίστανται από το ΚΑ.Π.Ε., πανεπιστημιακά ή ερευνητικά ιδρύματα ή ινστιτούτα στο πλαίσιο επιδεικτικού ή ανάλογου προγράμματος και για όσο διαρκεί το πρόγραμμα, αποδίδεται στη βάση μιας Σταθερής Τιμής, η οποία ταυτίζεται με την Τιμή Αναφοράς.....». ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ: Με την διατύπωση αυτή δεν περιλαμβάνονται στους σταθμούς οι οποίοι υπάγονται στο σύστημα Σταθερής Τιμής οι σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος ή Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής ίσης με 3MW και με 500kW αντίστοιχα. Σημειωτέον οτι στο κείμενο Νομοσχεδίου που είχε δοθεί στην προδιαβούλευση η διατύπωση ήταν «εγκαταστάσεις με εγκατεστημένη ισχύ έως 500kW». Επίσης κατά πάγια τακτική στις ρυθμίσεις αυτού του είδους (και σε άλλες θέσεις του παρόντος Νομοσχεδίου) τα όρια τίθενται με την λογική του μικρότερο ή ίσο (≤) ΠΡΟΤΑΣΗ: Η διατύπωση να γίνει: «5. Η Λειτουργική Ενίσχυση των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που πληρούν κάποια από τις ακόλουθες προϋποθέσεις: α. αιολικοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος ή Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μικρότερης ή ίσης των 3MW, β. λοιποί σταθμοί Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. εγκατεστημένης ισχύος ή Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μικρότερης ή ίσης των 500kW, γ. επιδεικτικά έργα που εγκαθίστανται από το ΚΑ.Π.Ε., πανεπιστημιακά ή ερευνητικά ιδρύματα ή ινστιτούτα στο πλαίσιο επιδεικτικού ή ανάλογου προγράμματος και για όσο διαρκεί το πρόγραμμα, αποδίδεται στη βάση μιας Σταθερής Τιμής, η οποία ταυτίζεται με την Τιμή Αναφοράς.....». Αθήνα, 27 Iουνίου 2016