• Σχόλιο του χρήστη 'ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΑΕ' | 27 Ιουνίου 2016, 12:13

    ΑΡΘΡΟ 2: Τιμές αναφοράς για την αποζημίωση σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ Παράγραφος 1 Οι προτεινόμενες τιμές αναφοράς για τα έργα γεωθερμίας κρίνονται οριακές όσον αφορά τα μικρά έργα (≤ 5MW). Επίσης και για σταθμούς μεγαλύτερους των 20 MW οι τιμές αναφοράς μεταξύ 100 και 110 €/MWh (όπως τα 108 που προτείνονται) κρίνονται ανεπαρκείς ως οριακές. Επομένως, οι Τιμές Αναφοράς αποζημίωσης σταθμών γεωθερμίας του Πίνακα 1 είναι ιδιαίτερα χαμηλές και προτείνεται να αυξηθούν κατά 30 €/MWh και στις δυο κατηγορίες. Επιπλέον, προτείνεται να αυξάνονται: • Κατά 30 €/MWh σε περίπτωση που εφαρμόζεται ολική επανεισαγωγή του γεωθερμικού ρευστού. • Κατά 15 €/MWh για γεωθερμικές μονάδες στις οποίες εφαρμόζονται τεχνολογίες μέσω των οποίων επιτυγχάνεται μείωση των εκπομπών υδροθείου που προκύπτουν κατά την εκμετάλλευση των γεωθερμικών πεδίων, καθώς οι τεχνολογίες αυτές είναι σημαντικές για την αποδοχή του έργου από τις τοπικές κοινωνίες. Παράγραφος 4 • Είναι πολύ σημαντικό για την επίτευξη χρηματοδότησης νέων έργων γεωθερμίας με δεδομένες τις παρούσες οικονομικές συνθήκες, να υπάρχει εξασφάλιση της Τ.Α. η οποία αν δεν δύναται να αποτυπώνεται στο σώμα των ΣΕΔΠ ή ΣΕΣΤ τουλάχιστον να καθορίζεται με την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης πώλησης. Δηλαδή η λειτουργική ενίσχυση να συνδέεται με την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης πώλησης και όχι την ημερομηνία σύνδεσης του σταθμού. Στην περίπτωση αυτή ο επενδυτής ήδη θα έχει καταβάλει «εγγυήσεις» για την υλοποίηση του έργου του: τέλος άδειας παραγωγής, τις απαραίτητες εγγυητικές επιστολές για την οριστικοποίηση των όρων σύνδεσης και τις προκαταβολές που θα έχουν πληρωθεί για την υπογραφή των συμβάσεων σύνδεσης, συνεπώς δεν τίθεται θέμα περί αδράνειας της αδειοδότησης του έργου και της μη υλοποίησης του. Δεδομένου αυτού, προτείνουμε το παρακάτω να διαμορφωθεί ως εξής: • Για τον υπολογισμό της Λειτουργικής Ενίσχυσης ενός σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ χρησιμοποιείται η Τ.Α. που ισχύει κατά την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας του σταθμού. • Οι Τ.Α. του πίνακα 1, δηλαδή 100€/MWh για ΜΥΗΕ 3MW προτείνεται να αναθεωρηθούν προς τα πάνω, καθώς για τους υπολογισμούς τους έχουν ληφθεί υπόψη μειωμένα CAPEX και OPEX σε σχέση με τα πραγματικά των Έργων, αλλά και υψηλότερος συντελεστής χρησιμοποίησης του 36% σε σχέση με τον πραγματικό μέσο συντελεστή χρησιμοποίησης των Έργων ΜΥΗΕ στην Ελλάδα. Εξάλλου ήδη οι νέες προτεινόμενες τιμές είναι μειωμένες κατά 5% περίπου σε σχέση με τις σήμερα ισχύουσες τιμές πώλησης της ενέργειας. • Στην περίπτωση έργων γεωθερμίας τα οποία ως γνωστόν απαιτούν πολύχρονες έρευνες, θα πρέπει, εφόσον προφανώς εξαιρεθούν από τις ανταγωνιστικές διαδικασίες της παραγράφου 1 του άρθρου 5, και εφόσον πρόκειται να τροποποιηθούν οι Τ.Α. μέσω της Απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, οι νέες Τ.Α. να ισχύουν μετά από τέσσερα ημερολογιακά έτη από την παρέλευση του έτους έκδοσής της απόφασης. Για αυτό προτείνουμε: Οι Τ.Α. του πίνακα 1 του παρόντος άρθρου, τροποποιούνται με Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ύστερα από αιτιολογημένη γνώμη της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (Ρ.Α.Ε.), η οποία δύναται να εκδίδεται εντός του α’ τριμήνου του εκάστοτε ημερολογιακού έτους. Η Απόφαση του προηγούμενου εδαφίου καθορίζει τις Τιμές Αναφοράς των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που τίθενται σε λειτουργία (κανονική ή δοκιμαστική) μετά την παρέλευση ενός ημερολογιακού έτους από την παρέλευση του έτους έκδοσης της Απόφασης αυτής, με την εξαίρεση φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων του Πίνακα 1 του παρόντος άρθρου, όπου ισχύουν κατά το επόμενο ημερολογιακό έτος από την παρέλευση του έτους έκδοσή της και των σταθμών γεωθερμίας του Πίνακα 1 του παρόντος άρθρου, όπου ισχύουν μετά την παρέλευση τριών ημερολογιακών ετών από την παρέλευση του έτους έκδοσης της Απόφασης αυτής. Η Ρ.Α.Ε. υποβάλλει την αιτιολογημένη γνώμη της παρούσας παραγράφου τουλάχιστον μία φορά ετησίως. Παράγραφος 9 & 10 Στην κατηγορία των έργων που θα μπορούν λάβουν επιπλέον ποσοστό αποζημίωσης το οποίο καθορίζεται με απόφαση Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας μετά από γνώμη της ΡΑΕ, πρέπει να προστεθούν πρωτίστως τα έργα γεωθερμίας σε νησιά, τα οποία λόγω της πολυπλοκότητας τους και του υψηλού κόστους έρευνας που προϋποθέτουν για την εύρεση του απαραίτητου γεωθερμικού δυναμικού, δεν εμφανίζονται στο ενεργειακό μείγμα της χώρας. Επιπλέον στην περίπτωση ανάπτυξης έργων γεωθερμίας σε νησιά, ο επενδυτής εκτός από το κόστος της έρευνας επιβαρύνεται εξολοκλήρου και το κόστος της υποθαλάσσιας διασύνδεσης. Ειδικότερα στις συγκεκριμένες παραγράφους προβλέπεται προσαύξηση της τιμής του ανωτέρω Πίνακα 1 ως και 25% για αιολικά έργα σε Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά, εφόσον ο κάτοχος της Άδειας Παραγωγής αναλάβει εξ ολοκλήρου το κόστος της νέας υποθαλάσσιας διασύνδεσης. Η συγκεκριμένη πρόβλεψη πρέπει να επεκταθεί και για τα έργα γεωθερμίας, που επίσης αντιμετωπίζουν πρόβλημα διοχέτευσης της παραγόμενης ενέργειας και απαιτούν κατασκευή υποθαλάσσιας διασύνδεσης.