• Σχόλιο του χρήστη 'Κωνσταντίνος Παπαναστασίου' | 2 Σεπτεμβρίου 2016, 09:46

    Η παραπάνω διάταξη μεταφράζεται σε πραγματικά δεδομένα ως εξής: Κληρονόμος/οι εμφανίζονται σε συμβολαιογράφο ζητώντας να συνταχθεί πράξη αποδοχής κληρονομιάς για τον αποβιώσαντα γονιό τους. Ενημερώνονται για τις παραπάνω απαιτήσεις του νόμου. Στην επαρχία (τουλάχιστον), η μέση κληρονομιαία περιουσία αποτελείται από ένα σπίτι στο χωριό, κάποια χωράφια (3-5), ενδεχομένως και ένα δεύτερο οικόπεδο στο χωριό. Τα κτίσματα είναι συχνά κτισμένα με παλαιότατες άδειες της Χωροφυλακής (για τις οποίες δεν υπάρχει αρχείο και έχουν χαθεί), είτε είναι κτισμένα πριν το 1955, γεγονός που είναι πρακτικά αδύνατον να αποδειχθεί διότι δεν υπάρχουν σχετικές αεροφωτογραφίες, είτε δεν έχουν καν άδεια οικοδομής (αυθαίρετα). Κατά κανόνα δε, υπάρχει στο οικόπεδο και ισόγεια αγροτική αποθήκη, επίσης παλαιότατη. Σημειωτέον είναι, ότι οι κληρονόμοι δεν είχαν καμία συμμετοχή και καμία ευθύνη για την ανέγερση τυχόν αυθαιρέτων κτισμάτων. Ορθότατα κατά τη γνώμη μου η νομοθεσία περί αυθαιρέτων (υπάρχουσα και προγενέστερη) ζητά κατά τη μεταβίβαση την τακτοποίηση των αυθαιρέτων, βεβαίωση μηχανικού κλπ, «διορθώνοντας» με τον τρόπο αυτό τις πολεοδομικές παραβάσεις στις οποίες προέβη ο ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ του ακινήτου, για τις οποίες ουσιαστικά ήταν ανέκαθεν ενήμερος. Η κληρονομιά όμως είναι καθολική διαδοχή και είναι αναγκαστική για τον κληρονόμο, με μοναδική επιλογή την εντός τετραμήνου από τη γνώση του θανάτου αποποίηση αυτής, που φυσικά εκτείνεται σε ολόκληρη την κληρονομιαία περιουσία και όχι επιλεκτικά (ορθώς φυσικά). Αποτέλεσμα; Πλην ΕΛΑΧΙΣΤΩΝ περιπτώσεων (και κατά βάση όταν ακολουθεί μεταβίβαση, για τις ανάγκες της οποίας θα γινόταν ούτως ή άλλως τακτοποίηση σύμφωνα με τις απαιτήσεις του ν. 4178/2013), οι κληρονόμοι θα αρκούνται στην εμπρόθεσμη υποβολή δήλωση φόρου κληρονομιάς και τη δήλωση των ακινήτων στο Ε9, μη προβαίνοντας στη σύνταξη της σχετικής συμβολαιογραφικής πράξης, αναβάλλοντας έτσι τα έξοδα της έκδοσης των βεβαιώσεων και των τακτοποιήσεων, θα φροντίζουν δε να κάνουν απλώς μια οικονομική αποτύπωση (με τη αντιστοίχως «οικονομική» βοήθεια ενός μηχανικού) της πραγματικής κατάστασης, ούτως ώστε να μην αντιμετωπίσουν στο μέλλον ζητήματα ανακρίβειας των δηλωθέντων περιουσιακών στοιχείων είτε στο Ε9, είτε στο τμήμα Κεφαλαίου της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. Κατά συνέπεια, το Κράτος θα απωλέσει τα προσδοκώμενα έσοδα από τις τακτοποιήσεις των κληρονομιαίων, τα οποία θα αναβληθούν σε μια πιθανή μελλοντική μεταβίβαση, ενώ ΔΕ θα συντάσσονται πράξεις αποδοχής κληρονομιάς, γεγονός που δημιουργεί ανασφάλεια στην αγορά λόγω αδυναμίας ελέγχου της ακίνητης περιουσίας των κληρονόμων (λ.χ από δανειστές τους). Η δε υποχρέωση προσάρτησης βεβαίωσης μηχανικού και τακτοποίησης από τη δημοσίευση του σχεδίου νόμου, είναι απλώς αστεία, αν αναλογιστεί κανείς ότι η κληρονομιά ανατρέχει ΠΑΝΤΑ στο χρόνο θανάτου του κληρονομουμένου, δηλαδή σε χρονικό σημείο ΠΡΙΝ την έναρξη ισχύος του προς διαβούλευση σχεδίου νόμου. Αυτά τα ολίγα επισημαίνω, ώστε να καταστεί δυνατή μια αποτύπωση του ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΥ τρόπου που λειτουργεί και αντιδρά η λεγόμενη «πιάτσα», που αποτελεί όμως την κινητήρια δύναμη και τον κορμό για την ύπαρξη και τη συνέχιση του Κράτους, γεγονός που απ’ ότι φαίνεται ξεχνάμε (-τε) πλέον συχνά.