• Σχόλιο του χρήστη 'ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΧΟΝΔΡΟΥ (ΚΑΡΑΒΑΣΙΛΗ)' | 6 Σεπτεμβρίου 2016, 12:19

    Με την παρούσα ΚΥΑ η χώρα μας ανταποκρίνεται, αν και με καθυστέρηση, στην ανάγκη ολοκλήρωσης της Οδηγίας – Πλαίσιο για το Νερό θεσμοθετώντας εργαλεία και μεθόδους για μια νέα τιμολόγηση του νερού κάνοντας διαφοροποίηση της έννοιας των χρήσεων και των υπηρεσιών. Ωστόσο, η προσπάθεια αυτή για να είναι επιτυχής θα πρέπει να έχει προηγηθεί ένας αναλυτικός υπολογισμός του οικονομικού κόστους και του κόστους για τους φυσικούς πόρους και το περιβάλλον σε συνδυασμό ποιοτικών, ποσοτικών και οικολογικών στόχων που συμβάλλουν στην προστασία των υδάτινων οικοσυστημάτων και την καλή κατάσταση όλων των υδατικών πόρων, κάτι που δε φαίνεται να έχει προηγηθεί! Πρέπει να είναι απολύτως σαφές ότι η ανάλυση των προβλημάτων διαχείρισης των υδατικών πόρων με βάση οικονομικά εργαλεία και πρακτικές αποτελεί thn βασική προϋπόθεση για την αξιολόγηση των επιπτώσεων από την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων σε σημαντικούς παραγωγικούς τομείς για την τοπική, περιφερειακή ή εθνική οικονομία. Επιπλέον, η εκτίμηση του κόστους των απαιτούμενων μέτρων και η επιλογή των αποδοτικότερων για την οικονομία ή για συγκεκριμένους παραγωγικούς τομείς θα εξασφαλίσει τη σωστή χρήση των διαθέσιμων κεφαλαίων. Ως εκ τούτου γεννώνται πολλά εύλογα ερωτήματα λαμβάνοντας υπόψη ότι κάθε ενδεχόμενη αναπροσαρμογή των περιβαλλοντικών στόχων για συγκεκριμένες περιοχές ή υδατικά συστήματα θα πρέπει να βασίζεται στη συνεκτίμηση οικονομικών και κοινωνικών παραμέτρων, κάτι που δεν φαίνεται να έχει προηγηθεί πριν τη σύνταξη της εν λόγω ΚΥΑ. Κατά την άποψή μας η χρήση μέτρων όπως η τιμολόγηση των υπηρεσιών νερού, προϋποθέτει την εκτίμηση των επιπτώσεων σε κάθε παραγωγικό τομέα και κάθε χρήση νερού. Προϋποθέτει επίσης ότι έχουν επιτευχθεί ήδη οι βασικοί στόχοι της Οδηγίας 2000/60, όπως: 􀂃 Αποτροπή της περαιτέρω επιδείνωσης, προστασία, και βελτίωση της κατάστασης των υδάτινων οικοσυστημάτων. 􀂃 Προώθηση της βιώσιμης χρήσης του νερού στη βάση της μακροπρόθεσμης προστασίας των διαθέσιμων υδατικών πόρων. 􀂃 Προστασία και βελτίωση του υδάτινου περιβάλλοντος με ειδικά μέτρα για την προοδευτική μείωση των απορρίψεων, εκπομπών και διαρροών ρύπων ή ομάδων ρύπων, που συνιστούν σημαντικό κίνδυνο για το υδατικό περιβάλλον. 􀂃 Διασφάλιση της προοδευτικής μείωσης της ρύπανσης των υπόγειων υδάτων και αποτροπή της περαιτέρω επιβάρυνσής τους. 􀂃 Περιορισμό των επιπτώσεων από πλημμύρες και ξηρασίες. Δηλαδή βασική προϋπόθεση για την εκπόνηση και επιτυχή υλοποίηση μέτρων που βασίζονται σε σημαντικές οικονομικές αρχές και οικονομικά εργαλεία προκειμένου να επιτευχθούν συγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί στόχοι, θα πρέπει πρώτα να έχουν προϋπάρξει οι κατάλληλες επεξεργασίες ώστε να συνυπολογίζεται με ακρίβεια το συνολικό κόστος των υπηρεσιών νερού, παράλληλα με τον τρόπο ανάκτησης αυτού υπέρ του κοινωνικού συνόλου. Και μάλιστα υπό το φως ενός σαφέστατου διαχωρισμού των υπηρεσιών νερού, των φορέων παροχής, των χρηστών και ρυπαντών, όπως υποδεικνύει η σχετική Οδηγία. Δεν είναι τυχαίο που η Οδηγία υποχρεώνει τα Κράτη Μέλη να εκτιμήσουν το βαθμό στον οποίο το συνολικό κόστος των υπηρεσιών νερού ανακτάται και στο επόμενο στάδιο να χρησιμοποιήσουν τις κατάλληλες πολιτικές τιμολόγησης για την πλήρη ανάκτηση του κόστους των υπηρεσιών νερού ορίζοντας συγκεκριμένα βήματα σε πλήρη εφαρμογή της αρχής ο ρυπαίνων πληρώνει, όπως: •Καθορισμός των υπηρεσιών νερού, φορέων παροχής, των χρηστών και των ρυπαντών. •Υπολογισμός του συνολικού κόστους υπηρεσιών νερού. •Προσδιορισμός του μηχανισμού ανάκτησης του κόστους και κατανομής του στους χρήστες. •Υπολογισμός του βαθμού ανάκτησης του οικονομικού κόστους. •Το οικονομικό κόστος που περιλαμβάνει τα κόστη επενδύσεων, λειτουργίας και συντήρησης των έργων, διαχειριστικά και διοικητικά κόστη και άλλα άμεσα οικονομικά κόστη. •Το κόστος των φυσικών πόρων που αντιπροσωπεύει την απώλεια οφέλους λόγω του περιορισμού των διαθέσιμων υδατικών πόρων σε βαθμό μεγαλύτερο από το φυσικό ρυθμό ανανέωσης τους. •Το περιβαλλοντικό κόστος που αντιπροσωπεύει το κόστος από τις ζημιές που προκαλούνται από τη χρήση νερού στο περιβάλλον και τα υδατικά οικοσυστήματα. •Το Συνολικό Κόστος (Απόσβεση υφιστάμενων υποδομών, Κόστος Λειτουργίας και Συντήρησης, Οικονομικό κόστος, Κόστος Ευκαιρίας, Άλλα κόστη, Κόστος Φυσικών Πόρων, Άμεσο Περιβαλλοντικό Εξωτερικό Κόστος, Κόστος νέων υποδομών, Έμμεσο Περιβαλλοντικό Εξωτερικό Κόστος, Κόστος διαχείρισης, κλπ.).