• Σχόλιο του χρήστη 'ΤΟΠΟΓΡΑΦΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ M.Sc' | 8 Σεπτεμβρίου 2016, 23:38

    ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΑΛΛΑΓΗ – ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΤΩΝ ΣΤΟΧΩΝ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΝΟΜΟΥ Θα πρέπει να αφαιρεθούν όλες οι εξαιρέσεις στο άρθρο 64 παρ.2γ, έτσι ώστε όλα τα ακίνητα (αδόμητα, νομίμως υφιστάμενα και με αυθαιρεσίες) να έχουν χωρική αναφορά με ακρίβεια. Δεν νοείται λογικό εν έτει 2016 να υλοποιούνται συμβολαιογραφικές πράξεις ακινήτων και να μεταγράφονται στα υποθηκοφυλακεία της χώρας ακίνητα χωρίς να είναι γνωστή η θέση τους και τα ακριβή γεωγραφικά όρια. Ακόμη το περίγραμμα των ακινήτων από τα τοπογραφικά ΕΓΣΑ ’87 θα πρέπει να αναρτάται σε διανυσματική μορφή (dxf) από τους μηχανικούς στο πληροφοριακό σύστημα έτσι ώστε να συμβάλει ουσιαστικά στην ενιαία χωρική βάση αναφοράς (παρατηρητήριο) που αναφέρεται στο άρθρο 66 και στο άρθρο 64 παρ.2ε του παρόντος σχεδίου νόμου. Η συγκεκριμένη χωρική βάση θα μπορούσε να συνδεθεί και με την ΚΤΗΜΑΤΛΟΓΙΟ ΑΕ και να συμβάλει σημαντικά στην ολοκλήρωση και στη συνέχεια στην ενημέρωση του κτηματολογίου. Δυστυχώς σήμερα, στο 90% των συμβολαίων που παραλαμβάνουν τα υποθηκοφυλακεία της χώρας, τα ακίνητα δεν έχουν χωρική αναφορά, δηλαδή δεν φέρουν τοπογραφικό διάγραμμα εξαρτημένο από το ΕΓΣΑ ’87 ή δεν φέρουν καθόλου τοπογραφικό διάγραμμα. Ακόμη τα τοπογραφικά διαγράμματα ΕΓΣΑ ’87 υποβάλλονται σε μορφή raster (TIFF), η οποία δεν συμβάλλει στην συνολική αξιοποίηση για τη δημιουργία μιας ενιαίας χωρικής βάσης και της δημόσιας πρόσβασης της από τον κάθε πολίτη. Ουσιαστικά οι εξαιρέσεις του άρθρου 64 παρ.2γ αναιρούν την όποια χωρική αναφορά των ακινήτων και κατά συνέπεια τους σκοπούς του παρόντος σχεδίου νόμου. Παρακάτω εξετάζονται οι εξαιρέσεις των ακινήτων για απαλλαγή από εξαρτημένο τοπογραφικό διάγραμμα. Όσον αφορά τα ακίνητα της πρώτης εξαίρεσης (i) να γίνονται δεκτά τα τοπογραφικά των συμβολαιογραφικών πράξεων ή των οικοδομικών αδειών ΜΟΝΟ αν είναι εξαρτημένα από το ΕΓΣΑ ’87. Τα ακίνητα της δεύτερης περίπτωσης (ii) να γίνονται δεκτά μόνο με απόσπασμα της πράξης εφαρμογής και τις συντεταγμένες ΕΓΣΑ ’87 του περιγράμματος του ακινήτου. Η τρίτη περίπτωση (iii) ακίνητα εκτός σχεδίου πόλης μη άρτια και μη οικοδομήσιμα είναι τελείως ανυπόστατη καθώς υποδεικνύει την μεταγραφή ενός τίτλου ΧΩΡΙΣ σχήμα, διαστάσεις και ακριβής οριοθέτηση. Τέλος η τέταρτη περίπτωση για τα ακίνητα με αντικειμενική αξία αυτών που δεν υπερβαίνει τα 15.000 ευρώ που προέρχονται από αναδασμό και διανομή δεν έχουν καμία χωρική αναφορά στο ΕΓΣΑ ’87 καθώς οι αναδασμοί και οι διανομές είναι σε διαφορετικό σύστημα συντεταγμένων (HATT) και το επιχείρημα με τον διαχωρισμό σύμφωνα με την αντικειμενική αξία αναδεικνύει προχειρότητα και δόλο. Τέλος να αναφερθεί ότι στον πρώτο νόμο των αυθαιρέτων (Ν.4014/2011) δεν υπήρχαν οι εξαιρέσεις για εξαρτημένα τοπογραφικά ΕΓΣΑ ’87 και στην εξέλιξη του (Ν.4178/2013) προστέθηκαν. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με το ανυπόστατο των επιχειρημάτων των εξαιρέσεων αναδεικνύει δόλο. Υπήρξε έντονη διαμαρτυρία τότε από τον κλάδο των συμβολαιογράφων για την «άδικη» επιβάρυνση των ιδιοκτητών ακινήτων κατά τις συμβολαιογραφικές πράξεις που συνέτασσαν. Να σημειωθεί ότι εξαρτημένο τοπογραφικό ΕΓΣΑ ’87 που υλοποιείται για το κάθε ακίνητο γίνεται μια φορά και περιγράφει με ακρίβεια τις διαστάσεις, το εμβαδό του και τις επικείμενες κατασκευές του ακινήτου. Στη παρούσα διαβούλευση τα κλαδικά συμφέροντα των συμβολαιογράφων διαμαρτύρονται για την απαίτηση της βεβαίωσης μηχανικού για την νομιμότητα των ακινήτων στις περιπτώσεις των αποδοχών κληρονομιάς όπως και των άδειων λειτουργίας επιχειρήσεων. Το γεγονός ότι τα ακίνητα δεν συνοδεύονται από τοπογραφικό διάγραμμα εξαρτημένο από το ΕΓΣΑ ’87 και τα συμβόλαια αναφέρουν περιγραφές ακινήτων μόνο με το εμβαδό και την περιοχή (π.χ. 1.000 τ.μ. στη θέση Αμπέλια) οδηγεί στους κληρονόμους να μην γνωρίζουν που ακριβώς βρίσκονται οι ιδιοκτησίες που κληρονομούν και κατά συνέπεια να μένουν για πάντα αναξιοποίητες. Βέβαια το γεγονός αυτό, δεν ενδιαφέρει τους συμβολαιογράφους, καθώς αυτό που ενδιαφέρει είναι η σύνταξη ενός μακροσκελούς κειμένου (τίτλου) και η είσπραξη της υπέρογκης αμοιβής σε σχέση με τις εργατοώρες που έχουν δουλέψει για την σύνταξη του. Όσον αφορά, το ενδιαφέρον των συμβολαιογράφων για την οικονομική επιβάρυνση των πολιτών σε αυτές τις δύσκολες εποχές για τη χώρα μας, θα πρότεινα τα συμβόλαια να γίνονται σε μια σελίδα Α4 και με αναφορά στις ηλεκτρονικές καταγραφές-περιγραφές των ακινήτων από τους μηχανικούς της ενιαίας χωρικής βάσης και ΟΧΙ σε μακροσκελή συμβόλαια, δακτυλογραφημένα σε στενά περιθώρια και με αραιό διάστιχο, για να αυξάνονται οι σελίδες, αντιγράφοντας τα λεγόμενα των μηχανικών και τις ταυτότητες των ιδιοκτητών για να δικαιολογήσουν το ανυπόστατο κόστος των συμβολαιογραφικών εξόδων. Η σημερινή μορφή των συμβολαίων είναι απογοητευτική και γεμάτη λάθη που έχουν οδηγήσει πολλές φορές τους πολίτες σε αδιέξοδα. Η κατάσταση αυτή διαπιστώνεται στις κτηματογραφήσεις που υλοποιήθηκαν και υλοποιούνται τα τελευταία δύο χρόνια σε πολλούς νομούς της χώρας. Συμπερασματικά, αν θέλουμε ο νέος νόμος να επιτύχει τους σκοπούς για μια ενιαία χωρική βάση, θα πρέπει να αφαιρεθούν όλες οι εξαιρέσεις του άρθρου 64 παρ. 2γ.