• Σχόλιο του χρήστη 'ΧΑΤΖΑΚΗ ΕΙΡΗΝΗ - ΓΟΥΝΑΡΗ ΝΙΚΗ ΜΕΛΗ ΤΟΥ Δ.Σ ΤΟΥ Σ.Σ.Ε.Κ' | 23 Σεπτεμβρίου 2016, 12:31

    Η ψήφιση του νέου σχεδίου νόμου της κυβέρνησης , που βρίσκεται σε διαβούλευση , για τα αυθαίρετα ως έχει , συμπεριλαμβάνοντας στο προς ψήφιση άρθρο 64 την υποχρέωση επισύναψης βεβαίωσης μηχανικού περί μη ύπαρξης κτίσματος ή περί μη ύπαρξης αυθαιρεσίας και στις αποδοχές κληρονομιάς, εκτός του ότι θα είναι αναποτελεσματική, αντίκειται νομικά στις διατάξεις του ελληνικού κληρονομικού δικαίου και θα έχει ολέθριες κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες. Η συμβολαιογραφική πράξη αποδοχής κληρονομίας είναι μια απλή διαπιστωτική πράξη του κληρονόμου με ισχύ δημοσίου εγγράφου , όπως όλες οι συμβολαιογραφικές πράξεις , δεν μπορεί να ανακληθεί και έχει χαμηλό κόστος , ανεξάρτητο από την αξία της κληρονομίας . Το ακίνητο αποκτάται αυτοδίκαια από τον θάνατο του κληρονομουμένου, εκτός αν ο κληρονόμος προβεί σε αποποίηση κληρονομίας εντός τετραμήνου από του θανάτου. Δεν είναι τυχαίο που ο Έλληνας νομοθέτης θέσπισε ότι η κληρονομική διαδοχή είναι αναγκαστική διαδοχή (υπάρχει σχετικά και η με αριθμό 633/1997 γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ., που έγινε αποδεκτή από το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.). Το συμβόλαιο διαπιστώνει - βεβαιώνει απλά το δικαίωμα που έχει ήδη αποκτηθεί. Έτσι δεν υπάρχει σχεδόν ακίνητο χωρίς ιδιοκτήτη. -Προστατεύονται τα δικαιώματα των ανηλίκων κληρονόμων , οι οποίοι αποκτούν επ’ ωφελεία απογραφής , χωρίς άλλα νομικά εμπόδια. -Αποκτώνται και τα αυθαίρετα κτίσματα που αποκτήθηκαν υπό το καθεστώς του προηγούμενου Ν. 1337/83 έστω και αν είχαν ανεγερθεί μεταγενέστερα από την 31-1-1983. Σε αντίθετη περίπτωση θα υπάρξει ένας απέραντος αριθμός έωλων εμπραγμάτων δικαιωμάτων και «ορφανών» ακινήτων χωρίς ιδιοκτήτη, είναι σαν να τοποθετείται μια βόμβα στην ασφάλεια των συναλλαγών. - Στις περιπτώσεις κληρονομιών με πολλούς συγκυρίους, εάν κάποιος ή κάποιοι από αυτούς δεν ενδιαφέρεται να αποδεχθεί την κληρονομία ή να τακτοποιήσει το αυθαίρετο κτίσμα θα συμπαρασύρει και τον επιμελή κληρονόμο , ο οποίος ενώ υπό το καθεστώς του ισχύοντος δικαίου μπορούσε να αποδεχτεί το εξ αδιαιρέτου μερίδιό του, τώρα δεν θα μπορεί να το αποδεχτεί γιατί θα πρέπει να υποστεί το κόστος της τακτοποίησης και της έκδοσης βεβαιώσεων μηχανικού για το σύνολο του ακίνητου. -Η επίμαχη διάταξη, που δεν κάνει καμιά διάκριση επί πλέον σε εντός και εκτός σχεδίου ακίνητα ή σε ακίνητα αδόμητα ή με κτίσμα θα επιβαρύνει κυρίως στην επαρχία τις χαμηλού κόστους αποδοχές κληρονομιάς που περιλαμβάνουν πολλά ακίνητα ιδιαίτερα μικρής αξίας (αγροτεμάχια ή μερίδια αγροτεμαχίων ή οικοπέδων με αγροικίες και αποθήκες) για τα οποία αν απαιτηθεί η σύνταξη τοπογραφικού διαγράμματος και βεβαίωσης μηχανικού θα προκύψει οικονομική επιβάρυνση μεγαλύτερη από την αξία των ακινήτων. Γίνεται αντιληπτό ότι εάν δεν μπορεί να συνταχθεί δηλωτικό αποδοχής κληρονομίας πολλοί θα οδηγηθούν και σε μη υποβολή δήλωση φόρου κληρονομίας, με τα αντίστοιχα δημοσιονομικά αποτελέσματα καθόσον αφορά το φόρο κληρονομίας κλπ. Το καθεστώς των κληρονομιαίων ακινήτων που ουδείς θα ενδιαφέρεται ή δεν θα μπορεί πια να αποκτήσει με τίτλο συντάσσοντας την απαιτούμενη πράξη αποδοχής κληρονομίας( η αδυναμία απόκτησής τους εκτός από οικονομική μπορεί να είναι και καθαρά νομική, δηλαδή μπορεί να έχουμε ως κληρονομιαίο ακίνητο κτίσμα που έχει ανεγερθεί μετά την 28η Ιουλίου του 2011 - ημερομηνία προστασίας δομημένου περιβάλλοντος - οπότε δεν είναι δυνατή η τακτοποίησή του) θα δημιουργήσει ένα ακόμη πρόσκομμα στη δημιουργία του Εθνικού Κτηματολογίου. - Μέχρι τώρα ο Ν. 1337/83, ο ισχύων Ν. 4178/2013 και όλες οι σχετικές γνωμοδοτήσεις ελάμβαναν υπόψη την ιδιαιτερότητα της αποδοχής κληρονομίας ως αναγκαστικής διαδοχής. Είναι ολοφάνερο ότι κυρίως εισπρακτικοί λόγοι και όχι τόσο η διάθεση να μπει τάξη στα πράγματα και οικολογικές ευαισθησίες οδηγούν στη θέσπιση μιας τέτοιας διάταξης . Όμως ο Νομοθέτης μοιάζει να μην έχει αντιληφθεί, όσον αφορά την επίμαχη διάταξη , ότι η κληρονομιά δεν αποτελεί συναλλακτική επιλογή. Μια πρόσθετη παρατήρηση. Το άρθρο 64 περ ε προβλέπει ορθά ότι. «Για τη μεταγραφή αα) τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων που περιέχουν καταδίκη σε δήλωση βούλησης για εμπράγματη δικαιοπραξία πάνω σε ακίνητο και ββ) τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων με τις οποίες αναγνωρίζεται κυριότητα ή άλλο εμπράγματο δικαίωμα σε ακίνητο, που έχει κτηθεί με έκτακτη χρησικτησία απαιτείται υπεύθυνη δήλωση του διενεργούντος τη μεταγραφή και βεβαίωση του μηχανικού, άλλως δε γίνεται η καταχώρηση». Θα πρέπει να προστεθεί σε αυτό ρητά ότι η υποχρέωση αυτή υφίσταται και για τη μεταγραφή που αφορά τα πρακτικά εξώδικου συμβιβασμού και τα πρακτικά διαμεσολάβησης του Ν. 3898/ 2010, όπως ισχύει σήμερα, για αποφυγή οποιασδήποτε παρανόησης. Ο Νομοθέτης πρέπει να το καταλάβει. Η ψήφιση της επίμαχης διάταξης είναι αναποτελεσματική. Το Κράτος όχι μόνο δεν θα εισπράττει τα πρόστιμα, αλλά ούτε καν το φόρο από τις δηλώσεις φόρου κληρονομίας. Τα ακίνητα δεν θα δηλώνονται και σε βάθος χρόνου δεν θα εισπράττει καν τον ΕΝΦΙΑ ή όποιο άλλο σχετικό Νόμο ισχύσει. Αντίθετα ο στόχος της προστασίας του δομημένου περιβάλλοντος και της είσπραξης προστίμων από την τακτοποίηση των αυθαιρέτων θα επιτευχθεί καλύτερα μακροπρόθεσμα εάν οι ιδιοκτήτες – κληρονόμοι έχουν τίτλο , διότι έτσι θα υποχρεούνται σε μεταγενέστερη μεταβίβαση (είτε πώληση , είτε δωρεά ή γονική παροχή ) να τακτοποιήσουν τυχόν αυθαιρεσία για να μπορέσει έτσι να εκδοθεί η απαιτούμενη βεβαίωση μηχανικού . Εν πάση περιπτώσει σε καμία ευνομούμενη πολιτεία, δεν είναι απαγορευμένες οι κληρονομιές, όπως θα συμβεί εφόσον ψηφιστεί το επίμαχο άρθρο 64 του νομοσχεδίου ως έχει. Τι θέλει το Κράτος; Κληρονομιές χωρίς κληρονόμους; Ακίνητα με ιδιοκτήτες χωρίς τίτλο;