• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΕΠΟΧ ΚΥΡΙΟΠΟΥΛΟΥ ΑΣΥΡΑ' | 28 Νοεμβρίου 2016, 14:09

    ΑΠΟ ΣΕΠΟΧ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ «Θ.Χ.Σ. Εναρμόνιση με την Οδηγία 2014/89/ΕΕ» Ο ΣΕΠΟΧ κρίνει θετικά την νομοθέτηση πλαισίου για το θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, ως καίρια πτυχή του στρατηγικού χωρικού σχεδιασμού. Η εναρμόνιση με την σχετική οδηγία «Περί θέσπισης θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού» προωθεί στρατηγικές στο θαλάσσιο και παράκτιο χώρο. Η έγκαιρη και αποτελεσματική εφαρμογή του στη χώρα και την συμμετοχή των αρμοδίων στα ποικίλα σε εξέλιξη προγράμματα, πρωτοβουλίες και διερευνήσεις στην Ε.Ε. σε εφαρμογή της διατυπωμένης κοινής θαλάσσιας στρατηγικής της πρέπει να αποτελέσει στόχο πολιτικής. Η υιοθέτηση από την Ε.Ε. της αναγκαιότητας του χωροταξικού σχεδιασμού ως το απαραίτητο μέσο για τη προώθηση κοινής ευρωπαϊκής στρατηγικής στο θαλάσσιο χώρο για την αντιμετώπιση κρίσιμων ζητημάτων οικονομικών, κοινωνικών, πολιτιστικών, περιβάλλοντος και προσαρμογής στη κλιματική αλλαγή αποτελεί τη θετικότερη των εξελίξεων και υποδείξεων για τη χρησιμότητά του χωροταξικού σχεδιασμού. Το ζήτημα αυτό αποκτά μεγαλύτερη σημασία, ιδιαίτερα σήμερα, σε μια περίοδο κρίσιμης αμφισβήτησής του χωρικού σχεδιασμού, λόγω των δυσμενών συνεπειών της κρίσης στη χώρα και πέραν της πάγιας αμφισβήτησής του από μια εθισμένη στο laissez faire και στην ατομικοποιημένη και τομεακή προσέγγιση του χωρικού σχεδιασμού κοινωνία, ενώ ο χωροταξικός σχεδιασμός είναι περισσότερο από ποτέ αναγκαίος. Ως ιδιαίτερα θετικά σημεία του κειμένου εντοπίζονται τα εξής: α) η αντιμετώπιση της παράκτιας χερσαίας ζώνης με την ένταξή της στο θαλάσσιο Χωροταξικό σχεδιασμό κατ εφαρμογή και των διατάξεων του Πρωτοκόλλου για την Ολοκληρωμένη Διαχείριση των Παράκτιων Ζωνών της Μεσογείου, καίριο ζήτημα για τον ελληνικό χώρο λόγω του πολυνησιακού του χαρακτήρα και της εκτεταμένης ακτογραμμής του β) η ευέλικτη προσέγγιση των χωρικών επιπέδων του σχεδιασμού και ιδίως γ) η έμφαση σ’ ένα διευρυμένο εννοιολογικά περιφερειακό επίπεδο (διαπεριφερειακό, υποπεριφερειακό κ.λ.π) που αντιμετωπίζει τα κατ’ εξοχή ειδικά χαρακτηριστικά του ελληνικού θαλάσσιου χώρου με την ένταξη, διασύνδεση ή υποδιαίρεση σε πολλαπλά σύνολα ή υποσύνολα καθώς τη περιφερειακή / μακροπεριφερειακή διάσταση των ευρωπαϊκών πρακτικών. Πρόθεση του ΣΕΠΟΧ είναι η βελτίωση του κειμένου του σχεδίου, το οποίο είναι ολοκληρωμένο και επιτυχές. Οι κατ άρθρο αναγκαίες κατά την γνώμη μας τροποποιήσεις είναι οι εξής: Άρθρο 2 Προτείνεται επαναδιατύπωσή του με αυστηρή παραμονή του στον ορισμό του αντικειμένου και όχι των στόχων που καλύπτονται από άλλο επόμενο άρθρο. Άρθρο 3 Προτείνεται να αλλάξουν θέση τα άρθρα 3,4,και 5 και να προηγηθούν οι Ορισμοί ως άρθρο 3 να ακολουθήσουν οι Στόχοι ως άρθρο 4 και να ακολουθήσει το Πεδίο Εφαρμογής ως άρθρο 5 για καλύτερη ροή και κατανόηση του κειμένου. Στο άρθρο 3 επισημαίνεται ότι πρέπει να απαλειφθεί η παράγραφος 5, ως λανθασμένα διατυπωμένη ως προς τη «επιφύλαξη», επειδή δημιουργεί σύγχυση δεδομένου ότι το σχετικό «Πρωτόκολλο για την Ολοκληρωμένη Διαχείριση της Παράκτιας Ζώνης της Μεσογείου στη Σύμβαση για την προστασία του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος και των Παράκτιων Περιοχών της Μεσογείου» ενσωματώνεται στο νομοσχέδιο. Άρθρο 5 Αρχές και στόχοι (άρθρο 5 Οδηγίας 2014/89/ΕΕ) Αρχές και Στόχοι του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού Προτείνεται η κάτωθι διατύπωση: 1.Κύριος στόχος του ΘΧΣ είναι η στήριξη και προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης των θαλάσσιου και παράκτιου χώρου μέσα από την σύνθεση των οικονομικών, κοινωνικών, πολιτιστικών οικολογικών και περιβαλλοντικών παραμέτρων, λαμβάνοντας υπ’ όψιν την οικοσυστημική προσέγγιση και γενικότερα τις αρχές της αειφορικής διαχείρισης. 2. Ειδικότερα ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός στοχεύει στην ορθολογική και ολοκληρωμένη χωρική ανάπτυξη δραστηριοτήτων στο θαλάσσιο και παράκτιο χώρο όπως είναι οι μεταφορές και η ναυτιλία, ο ενεργειακός τομέας, η εξόρυξη πρώτων υλών, η αλιεία και οι υδατοκαλλιέργειες, ο τουρισμός κ.ά. καθώς και στη διατήρηση, προστασία και βελτίωση του θαλάσσιου περιβάλλοντος και της υποθαλάσσιας /ενάλιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Στο πλαίσιο αυτό επιδιώκει την αρμονική συνύπαρξη όλων των σχετικών δραστηριοτήτων και χρήσεων και διασφαλίζει την ανθεκτικότητα στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Άρθρο 6 Για λόγους ενίσχυσης της Δημοκρατίας αλλά και της αναγνώρισης της αναγκαιότητας του χωροταξικού σχεδιασμού προτείνονται οι παρακάτω τροποποιήσεις. παραγ. 3.1.1 Να αντικατασταθεί η έγκριση «της Εθνικής Χωροταξικής Στρατηγικής για τον Θαλάσσιο Χώρο με Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου» Η Εθνική Χωροταξική Στρατηγική για τον Θαλάσσιο Χώρο για την ενδυνάμωσή της πρέπει να υπόκειται «σε έγκριση της ολομέλειας της Βουλής» κατά το αρθρο79 παρ 8 του Συντάγματος παραγ. 4 Να μην τροποποιείται το περιεχόμενο της Εθνικής Χωρικής Στρατηγικής με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η όποια τροποποίηση να γίνεται σύμφωνα με την παράγραφο 6 του ιδίου άρθρου και να υπόκειται «σε έγκριση της ολομέλειας της Βουλής» κατά το αρθρο79 παρ 8 του Συντάγματος Άρθρο 8 Οι αρχές και οι στόχοι του Πρωτοκόλλου για την Ολοκληρωμένη Διαχείριση των Παράκτιων Ζωνών της Μεσογείου, δεν αφορούν μόνο στην αλληλεπίδραση ξηράς-θάλασσας, αλλά στην ολοκληρωμένη διαχείριση του παράκτιου χώρου. Θεωρούμε ότι πρέπει να διαγραφεί το "διαχειριστικά σχέδια και προγράμματα που προκύπτουν στο πλαίσιο της εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας, όπως του ν.3983/2011, του ν.3937/2011, της υπ. αριθ. 33318/3028/1998 κοινής υπουργικής απόφασης και της υπ. αριθ. 37338/1807/2010 κοινής υπουργικής απόφασης", γιατί αν παραμείνει αυτή η αναφορά , δημιουργείται η εσφαλμένη εντύπωση ότι ο ΘΧΣ περιορίζεται μόνο σε ότι αφορά την εν λόγω νομοθεσία. Με εναλλακτική πρόταση να διευκρινιστεί το άρθρο αυτό.