• Παρέμβαση του Δικτύου Οργανώσεων και Πολιτών για το Ιστορικό Κέντρο της Αθήνας στη διαβούλευση του ΥΠΕΝ «Κατηγορίες και Περιεχόμενο Χρήσεων Γης» Το δίκτυο πολιτών και φορέων για το ιστορικό κέντρο της Αθήνας είναι μια συλλογική πρωτοβουλία που ενδιαφέρεται για την ποιότητα ζωής στο ιστορικό κέντρο και προασπίζει μεταξύ άλλων την ποιότητα του δημόσιου χώρου και τήρηση των θεσμοθετημένων καθεστώτων ρύθμισης των χρήσεων γης. Το κυρίαρχο θέμα με το οποίο ασχολήθηκε το δίκτυο είναι η δυνατότητα συνύπαρξης των λεγόμενων ΚΥΕ (Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος) με την κατοικία χωρίς αμοιβαία όχληση. Βάσει της εμπειρίας μας διαπιστώνουμε ότι βασικό πρόβλημα είναι η ελλιπής εφαρμογή των ρυθμίσεων των ειδικών Π.Δ,/ των Χρήσεων γης αλλά και του ΓΠΣ. Οι προτάσεις μας είναι : 1. Να προσδιοριστεί ρητά ότι κάθε άδεια λειτουργίας ή άσκησης επαγγέλματος θα ισχύει αν ο χώρος εγκατάστασης εντάσσεται σε καθεστώς χρήσεων γης όπου επιτρέπεται η συγκεκριμένη δραστηριότητα. 2. Να προβλεφτεί ρητά ένα σύστημα ποινών για την μη τήρηση του καθεστώτος χρήσεων γης που να περιλαμβάνει την αφαίρεση της άδειας ή την σφράγιση του καταστήματος. Κάτι τέτοιο ισχύει ήδη με βάση την ΚΥΑ υπουργών ΠΕΧΩΔΕ και Δημ Τάξης η οποία έχει εκδοθεί βάσει του Αρ22παρ5 Ν.1650/86, (44242/2361/89 ΦΕΚ B 380) αλλά δεν έχει ευρεία εφαρμογή. 3. Να καταγραφεί ως περιβαλλοντικό αδίκημα η ηχορύπανση και η αυθαίρετη κατάληψη και περίφραξη του δημόσιου χώρου και να συνεπάγεται διοικητικά την αφαίρεση της άδειας λειτουργίας αλλά και ποινική δίωξη του υπεύθυνου. 4. Να προβλεφθεί η δυνατότητα να τίθενται όρια κορεσμού όταν αναπτύσσεται υπερβολικά μια χρήση. Τέτοια είναι η πρόβλεψη του αρ 3 “Με τον πολεοδομικό σχεδιασμό είναι δυνατό να επιβάλλονται περιορισμοί ως προς την πυκνότητα εγκατάστασης (...)(π.χ. μέγιστος αριθμός ανά Ο.Τ/ Π.Ε./ οδικό άξονα ή κατά άλλο επιστημονικά τεκμηριωμένο τρόπο)” η οποία είναι σκόπιμο ν α ισχύει και στα πολεοδομικά κέντρα αλλά και στις τουριστικές παραθεριστικές περιοχές και όχι μόνο στην Γεν Κατοικία. Να προστεθεί ....Με τον πολεοδομικό σχεδιασμό και κατόπιν πρότασης του οικείου ΟΤΑ είναι δυνατόν .... 5. Να αποσαφηνιστεί η διάκριση μεταξύ των ειδικών χρήσεων εστίαση, αναψυκτήριο και κέντρο αναψυχής, με διαβαθμίσεις όχλησης όπως γίνεται με άλλες χρήσεις (πχ λιανικό εμπόριο), ώστε να μπορούν να εξαιρούνται οι οχλούσες κατά τον σχεδιασμό. - η διάκριση μπορεί να γίνει βάσει δυο βασικών κριτηρίων μέγεθος καταστήματος, δυναμικότητα εξυπηρέτησης και ωράριο λειτουργίας. Έτσι όσα ΚΥΕ αιτούνται άδειας παράτασης ωραρίου στην μουσική (δηλαδή εκτός ωραρίου κοινής ησυχίας) να κατατάσσονται στα κέντρα αναψυχής, το οποίο ανταποκρίνεται στην πραγματική λειτουργία τους. 6. Να προβλεφθεί σε ολες τις περιοχές επαγγελματικών εγκαταστάσεων (ζώνες 8 ως 13) η χωροθέτηση ΚΥΕ είτε ως κέντρα αναψυχής είτε ως εστίαση και αναψυκτήριο, με την επιφύλαξη να μην προσκρούει σε υγειονομικές διατάξεις (πχ όχι κοντά σε χημικό εργοστάσιο) Είναι παράλογο να μην επιτρέπεται στους σταθμούς λεωφορείων ΚΥΕ, αλλά ακόμα και σε βιομηχανικές επιχειρηματικές περιοχές είναι συμβατή η χρήση κέντρων αναψυχής που λειτουργεί συμπληρωματικά τις βραδινές ώρες που οι επιχειρήσεις είναι κλειστές. Έτσι αξιοποιούνται οι υποδομές πχ στάθμευσης και δεν οχλείται η κατοικία.