• Σχόλιο του χρήστη 'ΙΩΑΝΝΟΥ ΙΩΑΝΝΗΣ' | 22 Μαρτίου 2017, 22:49

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΑΝΤΙΘΕΤΕΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΕΣ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΠΟΥ ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΕ ΔΥΣΑΡΕΣΤΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ Υπάρχουν σημεία στον προτεινόμενο κανονισμό τα οποία έρχονται σε σύγκρουση με όσα προβλέπονται από τη νομοθεσία άλλων εμπλεκομένων υπηρεσιών και ειδικότερα με την νομοθεσία που εφαρμόζεται από την Επιθεώρηση Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία του Υπουργείου Εργασίας. Στο πεδίο εφαρμογής του προτεινόμενου κανονισμού υπάρχουν (κυρίως) εργασιακοί χώροι με συνέπεια ο έλεγχός τους να αποτελεί αρμοδιότητα της Επιθεώρησης Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία του Υπουργείου Εργασίας. Συγκεκριμένα το πρόβλημα εντοπίζεται με τις προδιαγραφές των εξόδων κινδύνου (φορά ανοίγματος, είδη θυρών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν, κλπ) που προτείνονται στον υπό συζήτηση κανονισμό και στις προβλέψεις της νομοθεσίας (Π.Δ. 16/1996) του Υπουργείου Εργασίας για το ίδιο θέμα. Ειδικότερα ενώ ο κανονισμός δέχεται σε ορισμένες περιπτώσεις ως φορά ανοίγματος των εξόδων κινδύνου την αντίθετη προς την όδευση διαφυγής η νομοθεσία του Υπουργείου Εργασίας προβλέπει να ανοίγουν υποχρεωτικά προς τα έξω. Επίσης ενώ ο κανονισμός δέχεται σε ορισμένες περιπτώσεις τη χρησιμοποίηση συρόμενων θυρών ή περιστρεφόμενων θυρών ή θυρών με αισθητήρες κίνησης ως εξόδους κινδύνου η νομοθεσία του Υπουργείου Εργασίας τις απαγορεύει κατηγορηματικά. Το ίδιο πρόβλημα εντοπίζεται και από τις προβλέψεις Πυροσβεστικών Διατάξεων που είτε ισχύουν από παλαιότερα είτε έχουν εκδοθεί πρόσφατα (π.χ. 8/2016, 17/2016, 16/2015, 3/2015) σε αντικατάσταση παλαιοτέρων αλλά ακόμη και στον ήδη υπάρχον και προς αντικατάσταση κανονισμό πυροπροστασίας (71/1988). Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη νομοθεσία του Υπουργείου Εργασίας (Π.Δ. 16/1996) οι διατάξεις της εφαρμόζονται και ισχύουν επιπλέον των γενικών και ειδικών πολεοδομικών διατάξεων και ειδικών προδιαγραφών λειτουργίας που περιέχονται στους Κανονισμούς Πυρασφάλειας, στον Κτιριοδομικό Κανονισμό, κλπ. Επίσης πρέπει κατά το στάδιο έκδοσης ή αναθεώρησης της οικοδομικής άδειας να κατατεθεί βεβαίωση από τον αρμόδιο μελετητή ότι η κατασκευή είναι σύμφωνη με τις προδιαγραφές που προβλέπονται από το συγκεκριμένο Προεδρικό Διάταγμα. Η αντικρουόμενες αυτές προβλέψεις έχουν ως αποτέλεσμα αφενός η Επιθεώρηση Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία να επιβάλει ποινές (πρόστιμα) για την μη τήρηση της δικής της νομοθεσίας εφόσον σύμφωνα με την άποψή της υπερισχύει (αναφέρει τις συγκεκριμένες απαιτήσεις επιπλέον της εφαρμογής του Κανονισμού Πυροπροστασίας και των Πυροσβεστικών Διατάξεων) αφετέρου ο επιχειρηματίας εργοδότης δεν μπορεί να εξηγήσει το γεγονός πως ενώ η Πυροσβεστική Υπηρεσία και η Πολεοδομία ως εμπλεκόμενες, για το ίδιο θέμα, υπηρεσίες κατά τα διάφορα στάδια αδειοδότησης του έχουν χορηγήσει τα προβλεπόμενα – απαιτούμενα πιστοποιητικά – άδειες καταλληλότητας (πιστοποιητικό πυροπροστασίας, εγκρίσεις παθητικής πυροπροστασίας, κλπ) πρέπει να τιμωρηθεί. Προς κατανόηση των παραπάνω αναφερόμενων παρατίθενται τα επίμαχα σημεία του προς διαβούλευση κανονισμού και της νομοθεσίας του Υπουργείου Εργασίας. Σύμφωνα με τον προτεινόμενο κανονισμό: 5.3.7.2. Κατεύθυνση περιστροφής θυρών Κάθε πόρτα που χρησιμοποιείται ως έξοδος κινδύνου, πρέπει γενικά να ανοίγει προς την κατεύθυνση της διαφυγής παρέχοντας το πλήρες πλάτος του ανοίγματός της. Εξαιρούνται πόρτες που εξυπηρετούν χώρους που δεν είναι επικίνδυνοι ή υψηλού βαθμού κινδύνου και συνολικό πληθυσμό που δεν ξεπερνά τα 50 άτομα. Αυτές οι πόρτες επιτρέπεται να ανοίγουν και προς την αντίθετη κατεύθυνση της όδευσης διαφυγής ή να είναι συρόμενες. Οι αυτόματες μηχανοκίνητες θύρες με αισθητήρες κίνησης που παρεμβάλλονται στις οδεύσεις διαφυγής ή χρησιμοποιούνται ως έξοδοι κινδύνου, γίνονται αποδεκτές μόνο όταν παρέχουν το απαιτούμενο ελεύθερο πλάτος κατά το πλήρες άνοιγμά τους και σε περίπτωση διακοπής ρεύματος, παραμένουν ανοιχτές. 5.3.7.4. Θύρες περιορισμού πορείας − ελέγχου Οι αυτόματες μηχανοκίνητες θύρες με αισθητήρες κίνησης που χρησιμοποιούνται ως έξοδοι κινδύνου, γίνονται αποδεκτές μόνο όταν παρέχουν το απαιτούμενο πλάτος κατά το πλήρες άνοιγμά τους και σε περίπτωση διακοπής ρεύματος, παραμένουν ανοιχτές. Οι θύρες ασφαλείας με ειδικούς μηχανισμούς χρονοκαθυστέρησης γίνονται αποδεκτές μόνο ως δεύτερες έξοδοι κινδύνου και πρέπει να απελευθερώνονται αυτόματα, σε κάθε περίπτωση διακοπής ρεύματος ή ενεργοποίησης του αυτόματου συστήματος πυρανίχνευσης ή και πυρόσβεσης εφόσον αυτό εγκαθίσταται, καθώς και χειροκίνητα με κομβίο απελευθέρωσης. Κατά τον υπολογισμό των μονάδων πλάτους της όδευσης διαφυγής, λαμβάνονται με το μισό του πλάτους τους. Θύρες περιστρεφόμενες γύρω από κατακόρυφο κεντρικό άξονα, εφόσον αντιμετωπίζονται ως δεύτερες εναλλακτικές έξοδοι λαμβάνονται στο μισό του πλάτους τους, κατά τον υπολογισμό των μονάδων πλάτους της όδευσης διαφυγής. Οι περιστροφικοί φραγμοί, ή διατάξεις ελέγχου εισερχομένων ατόμων (όπως σε γήπεδα) δεν γίνονται αποδεκτοί ως τμήματα οδεύσεων διαφυγής. Σύμφωνα με το Υπουργείο Εργασίας: ΠPOE∆PIKO ΔΙΑΤΑΓΜΑ 16/1996 "Ελάχιστες προδιαγραφές ασφάλειας και υγείας στους χώρους εργασίας σε συμμόρφωση µε την οδηγία 89/654/EOK" (Φ.E.K. 10/A/18-1-1996) Άρθρο 6 Βεβαίωση – Γνωστοποίηση 1. Αναπόσπαστο τμήμα των δικαιολογητικών που υποβάλλονται στις αρμόδιες πολεοδομικές υπηρεσίες για την έκδοση ή αναθεώρηση οικοδομικής αδείας σύμφωνα µε τις διατάξεις για τον τρόπο έκδοσης οικοδομικών αδειών θα αποτελεί και βεβαίωση του μελετητή, ότι κατά τα στάδια σύλληψης, επεξεργασίας και εκπόνησης της μελέτης του έργου έλαβε υπόψη του, τις ελάχιστες προδιαγραφές ασφάλειας και υγείας που περιέχονται στο παράρτημα I του άρθρου 10 του παρόντος διατάγματος. Προκειμένου για δημόσια έργα και εφόσον δεν απαιτείται έκδοση οικοδομικής αδείας, η δήλωση του μελετητή αποτελεί τμήμα της τεχνικής μελέτης που υποβάλλεται για έγκριση. Άρθρο 10 Παράρτημα Ι EΛAXIΣTEΣ ΠPO∆IAΓPAΦEΣ AΣΦAΛEIAΣ KAI YΓEIAΣ ΓIA TOYΣ XΩPOYΣ EPΓAΣIAΣ ΠOY XPHΣIMOΠOIOYNTAI ΓIA ΠPΩTH ΦOPA Η YΦIΣTANTAI METABOΛEΣ, EΠEKTAΣEIΣ Η/KAI METATPOΠEΣ META THN 31-12-1994. [άρθρα 3, 5 , 6 και 7] 4. Οδοί διαφυγής και έξοδοι κινδύνου 4.1. Για τις οδούς διαφυγής και εξόδους κινδύνου εφαρμόζονται: 4.1.2. Το π.δ. 71/88 "Κανονισμός Παθητικής Πυροπροστασίας Κτιρίων " (32/A). 4.1.3. Όλες οι διατάξεις που αφορούν γενικά οδούς διαφυγής, εξόδους κινδύνου ή προστατευόμενες διαβάσεις και περιέχονται στα διατάγματα περί ειδικών κτιρίων ή περί κατεδαφίσεων καθώς και στους Κανονισμούς Πυρασφαλείας, στον Κτιριοδομικό Κανονισμό κ.λ.π. 4.2. Επί πλέον των ανωτέρω ισχύουν και τα ακόλουθα : 4.2.4. Οι θύρες κινδύνου πρέπει να ανοίγουν προς τα έξω 4.2.6. Απαγορεύεται να προορίζονται ειδικά σαν θύρες κινδύνου οι συρόμενες και οι περιστρεφόμενες θύρες. Παράρτημα II EΛAXIΣTEΣ ΠPO∆IAΓPAΦEΣ AΣΦAΛEIAΣ KAI YΓEIAΣ ΓIA TOYΣ XΩPOYΣ EPΓAΣIAΣ ΠOY EXOYN H∆H XPHΣIMOΠOIHΘEI ΠPIN THN 1-1-1995. [άρθρα 4 και 7] 4. Οδοί διαφυγής και έξοδοι κινδύνου 4.1. Για τις οδούς διαφυγής και εξόδους κινδύνου εφαρμόζονται: 4.1.2. Το π.δ. 71/88 "Κανονισμός Παθητικής Πυροπροστασίας Κτιρίων" (32/A). 4.1.3. Όλες οι διατάξεις που αφορούν γενικά οδούς διαφυγής, εξόδους κινδύνου ή προστατευόμενες διαβάσεις και περιέχονται στα διατάγματα περί ειδικών κτιρίων ή περί κατεδαφίσεων, καθώς και στους Κανονισμούς Πυρασφαλείας, στον Κτιριοδομικό Κανονισμό κλπ. 4.2. Επί πλέον των ανωτέρω ισχύουν και τα ακόλουθα: 4.2.4. Οι θύρες κινδύνου πρέπει να ανοίγουν προς τα έξω. 4.2.5. Απαγορεύεται να προορίζονται ειδικά σαν θύρες κινδύνου οι συρόμενες και οι περιστρεφόμενες θύρες. Με εκτίμηση Γιάννης Ιωάννου Χημικός Μηχανικός ΕΜΠ