• 1) Παρ. 1α. Προφανώς από παραδρομή, η εν λόγω διάταξη είναι αντιφατική με το άρθρο 5 παράγραφος 9 (όπου προβλέπεται ότι τα Δ.Σ. των νέων φορέων διαχείρισης θα οριστούν με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας εντός του πρώτου εξαμήνου του 2018). Προτείνεται, προς μείωση του γραφειοκρατικού βάρους, με την ίδια υπουργική να οριστούν οι έδρες των νέων φορέων διαχείρισης και τα Διοικητικά τους Συμβούλια. 2) Παρ. 1β και 1γ. Θα ήταν σκόπιμο, στο νόμο να τεθούν επιπλέον κριτήρια, πέρα των οικονομικών, όπως γεωγραφικά, αναγκών διαχείρισης, προστασίας και φύλαξης, βάσει των οποίων θα διατυπώνεται η εισήγηση αλλαγής έδρας των ΦΔΠΠ και της δημιουργίας παραρτημάτων. Παρ. 1γ. Απαιτείται ορισμός του «παραρτήματος» ώστε να μην συγχέεται π.χ. με τα κέντρα ενημέρωσης που λειτουργεί ένας ΦΔΠΠ. Πρέπει να διορθωθεί η παραπομπή από το άρθρο 3 στο άρθρο 2 του σχεδίου νόμου. 3) Παρ. 3. Η διατύπωση δεν είναι σαφής καθώς δεν ορίζεται πλαίσιο ή κριτήρια για τη ρύθμιση αυτή και εμπεριέχει τον κίνδυνο μείωσης της χωρικής αρμοδιότητας με αποτέλεσμα κάποια περιοχή να μείνει τελικά εκτός χωρικής αρμοδιότητας ΦΔΠΠ. Θα πρέπει επίσης να επιτρέπεται η δυνατότητα ένταξης άλλων κατηγοριών προστατευόμενων περιοχών, πέραν όσων θεσπίζονται με π.δ. όπως είναι τα καταφύγια άγριας ζωής, άλλες περιοχές Natura 2000, ένα προστατευόμενο τοπίο ή προστατευόμενος φυσικός σχηματισμός. 4) Παρ. 4. Κρίνεται θετική η δυνατότητα σύστασης ειδικών συμβουλευτικών επιτροπών στους ΦΔΠΠ στην παρ. 4. Η συμμετοχή περισσότερων συναρμόδιων υπηρεσιών και εμπλεκομένων φορέων αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την αποτελεσματική προστασία και σύνδεση με την τοπική ανάπτυξη των προστατευόμενων περιοχών. Ειδικά, περιπτώσεις ΦΔΠΠ με μεγάλη χωρική αρμοδιότητα ή σε νησιά, θα μπορούσαν να ιδρύονται ακόμα και περισσότερες επιτροπές, ώστε να μπορεί να επιτευχθεί το πλέον κατάλληλο πλαίσιο διαβούλευσης. Θεωρούμε ότι για την ενίσχυση της δυνατότητας που δίνεται στους ΦΔΠΠ να ιδρύσουν συμβουλευτικές επιτροπές, θα πρέπει το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 4 να αποτελέσει χωριστή παράγραφο του άρθρου, με την ακόλουθη αναδιατύπωση ή να μεταφερθεί στο άρθρο 6 αναφορικά με τις αρμοδιότητες των ΔΣ των ΦΔΠΠ. Επίσης, θεωρούμε ότι η πρόβλεψη του σχεδίου νόμου αυτές οι επιτροπές να απαιτούν απόφαση υπουργού προσθέτει διοικητικό και γραφειοκρατικό βάρος που δεν είναι απαραίτητο. Προτείνουμε να ιδρύονται με αποφάσεις του ΔΣ των ΦΔΠΠ, όπως στην περίπτωση των επιστημονικών επιτροπών, και άρα να υπάρχει σχετική πρόβλεψη και εξουσιοδότηση νόμου στο άρθρο 6: Επίσης, προτείνουμε την ακόλουθη αναδιατύπωση αποτυπώνοντας τη σημασία της λογοδοσίας, της διαβούλευσης και της συμμετοχής της τοπικής κοινωνίας και άλλων εμπελεκόμενων φορέων, που αποτελούν κομβικά στοιχεία για την αποτελεσματική διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών παγκοσμίως: Νέα παρ. 4α & συμπλήρωση: «Με αποφάση των Διοικητικών Συμβουλίων του οικείων Φορέων Διαχείρισης δύναται να ιδρύονται άμισθες συμβουλευτικές επιτροπές και στους υπόλοιπους ΦΔΠΠ του άρθρου 2 του παρόντος. Οι επιτροπές δύναται να λειτουργούν επικουρικά και συμβουλευτικά στο έργο των ΦΔΠΠ ή ως επιτροπές λογοδοσίας, διαβούλευσης, συνδιαχείρισης, συνδιαμόρφωσης και συντονισμού προτεραιοτήτων και δράσεων για την αποτελεσματική προστασία και ολοκληρωμένη διαχείριση των περιοχών ευθύνης τους. Στις επιτροπές μετέχουν ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής, εκπρόσωποι των οικείων οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, αρμόδιων κεντρικών ή αποκεντρωμένων δημόσιων υπηρεσιών, πολιτιστικών, περιβαλλοντικών, επιστημονικών, παραγωγικών και επαγγελματικών φορέων, ακαδημαϊκών και ερευνητικών ιδρυμάτων, μη κυβερνητικών περιβαλλοντικών οργανώσεων και ειδικοί επιστήμονες που δραστηριοποιούνται στις προστατευόμενες περιοχές, των οποίων την αρμοδιότητα έχει ο ΦΔΠΠ και εμπλέκονται στη διαχείρισή τους ή ενδιαφέρονται για αυτή. Με όμοια απόφαση καθορίζεται ο τρόπος λειτουργίας και κάλυψης των δαπανών των επιτροπών και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια.»