• Θετικά του σχεδίου νόμου • Οι Φορείς Διαχείρισης (ΦΔ) προτείνονται ως το σχήμα επιλογής για τη διαχείριση των Προστατευόμενων Περιοχών της χώρας. • Όλες οι περιοχές του δικτύου Natura 2000 της χώρας καλύπτονται με φορέα. • Προβλέπεται επιχορήγηση των ΦΔ από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Περιβάλλοντος σε συνδυασμό με χρηματοδότηση από άλλες πηγές. • Οι προβλέψεις του νόμου είναι σε αντιστοιχία με τις προτάσεις που είχε κάνει η Επιτροπή ‘Φύση 2000’, μετά την αξιολόγηση του θεσμού των ΦΔ που είχε πραγματοποιήσει. Αρνητικά του σχεδίου νόμου • Η φύλαξη παραμένει ένα άλυτο θέμα που ο νόμος αυτός δεν άγγιξε. Δεν μπορεί να παραπέμπεται στις καλένδες για μεγάλο διάστημα, με δεδομένη και τη θεαματική αύξηση των περιοχών αρμοδιότητας των ΦΔ. Είτε θα έπρεπε το σύνολο του προσωπικού των ΦΔ να έχει τα ελάχιστα προανακριτικά καθήκοντα που έχουν δοθεί και στους ομοσπονδιακούς θηροφύλακες, είτε να απαλειφθεί η φύλαξη ως αρμοδιότητα των ΦΔ. • Να γίνει καλύτερη διατύπωση για τις ξεναγήσεις (άρθρο 4, παρ. 21) όπως παρακάτω: Για τη διεξαγωγή δραστηριοτήτων ξενάγησης από τρίτους εντός της περιοχής ευθύνης των ΦΔ, θα πρέπει να δίνεται έγκριση από τον αρμόδιο ΦΔ που ελέγχει και την τήρηση των σχεδίων ξενάγησης. Η έγκριση μπορεί να αρθεί με αιτιολογημένη απόφαση εάν δεν τηρούνται οι όροι της έγκρισης. • Το σχήμα λειτουργίας των ΦΔ όπως διαμορφώνεται είναι κεντρικά ελεγχόμενο. Επιβάλλεται συνεπώς η ανάπτυξη επαρκούς κεντρικής δομής παρακολούθησης και αξιολόγησης στο Υπουργείο Περιβάλλοντος για να μπορέσει να λειτουργήσει. Αυτό δεν προβλέπεται από το Σχέδιο Νόμου. • Το σχέδιο νόμου δε λύνει το θέμα με τη μόνιμη στελέχωσή των ΦΔ. Προβλέπεται η απασχόληση προσωπικού 8μηνης διάρκειας για το 2018, ενώ δεν υπάρχει καμιά αναφορά ή πρόβλεψη για την έναρξη πανελλαδικού διαγωνισμού μέσω ΑΣΕΠ για την κάλυψη των αναγκών όλων των ΦΔ με υπαλλήλους αορίστου χρόνου για το 2019. • Οι υφιστάμενοι φορείς των οποίων η χωρική αρμοδιότητα επεκτείνεται ξαφνικά θα έχουν μεγαλύτερη έκταση, αλλά τους ίδιους ή και λιγότερους πόρους και προσωπικό. • Tο σχέδιο νόμου δεν επιλύει βασικά λειτουργικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι φορείς διαχείρισης κατά τα 15 χρόνια λειτουργίας τους, καθώς οι αρμοδιότητές τους δεν γίνονται αρκετά σαφείς και διακριτές, παρατείνοντας τη σύγχυση σε σχέση με άλλες αρχές που είναι συναρμόδιες.