• Σχόλιο του χρήστη 'ΒΑΡΕΛΤΖΙΔΟΥ ΣΤΕΛΛΑ, ΒΙΟΛΟΓΟΥ - ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑΣ ΦΟΡΕΑ ΔΙΑΧΕΙΡΣΗΣ ΔΕΛΤΑ ΑΞΙΟΥ ΛΟΥΔΙΑ ΑΛΙΑΚΜΟΝΑ' | 21 Νοεμβρίου 2017, 20:57

    Α. ΓΕΝΙΚΑ 1. Θετικό είναι το γεγονός ότι υποστηρίζεται ο θεσμός των ΦΔΠΠ και χρησιμοποιείται για το σύνολο των περιοχών ΝATURA 2000 (εφεξής N2000) για πρώτη φορά. Είναι σημαντικό να υπάρχουν σταθερά σχήματα διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών, με δυνατότητα να εφαρμόζουν μέτρα διαχείρισης και προστασίας με συνέπεια και συνέχεια, όπως γίνεται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, π.χ. Γαλλία, Κροατία, κλπ. 2. Απαραίτητη είναι η ενίσχυση του ρόλου του ΥΠΕΝ, Τμήμα Προστατευόμενων Περιοχών στον συντονισμό, την παροχή κατευθύνσεων και ελέγχου του έργου των ΦΔΠΠ. Με αντίστοιχη ενίσχυση και του δυναμικού του ΥΠΕΝ ώστε να ανταπεξέλθει στο ρόλο αυτό. Υπάρχουν εργαλεία και μεθοδολογίες που έχουν δοκιμαστεί τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο, που μπορούν να υποστηρίξουν σημαντικά το έργο του ΥΠΕΝ και των ΦΔΠΠ για την αποτελεσματική προστασία των περιοχών NATURA, όπως είναι λ.χ. η προσαρμοζόμενη διαχείριση με τα Ελεύθερα Πρότυπα της Conservation Measures Partnership. 3. Οι νέοι και διευρυμένοι ΦΔΠΠ είναι απαραίτητο να στελεχωθούν με το αναγκαίο προσωπικό, που θα είναι σε θέση να υλοποιήσει τις απαραίτητες δράσεις διαχείρισης για την διατήρηση των περιοχών Ν2000. Το προσωπικό θα πρέπει να καθοριστεί από το ΥΠΕΝ με αντίστοιχα, ιδιαίτερα οργανογράμματα για κάθε ΦΔΠΠ ανάλογα με τις περιοχές και τις αρμοδιότητες καθενός και, εφόσον απαιτούνται επιπλέον ειδικότητες, να ζητηθούν αιτιολογημένα από τα ΔΣ. 4. Να διασφαλιστεί η συνέχιση της απασχόλησης του προσωπικού μετά από αξιολόγηση και να ενισχυθεί με άτομα από τον δημόσιο τομέα, αλλά και νέες προσλήψεις ειδικού επιστημονικού προσωπικού. 5. Να διασφαλιστεί η συνέχιση της παροχής των υπηρεσιών απαραίτητων εξωτερικών συνεργατών όπως νομικών, λογιστών, κλπ , οι οποίοι είναι αναγκαίοι για την σωστή λειτουργία των ΦΔΠΠ. 6. Τα Σχέδια Διαχείρισης θα πρέπει να είναι συμμετοχικά από όλες τις συναρμόδιες υπηρεσίες και δεσμευτικά ως προς την εφαρμογή τους. Φυσικά θα πρέπει να γίνονται από τους ΦΔΠΠ, δηλαδή η σύνταξη των Σχεδίων Διαχείρισης πρέπει να προστεθεί στις αρμοδιότητες τους, και κατόπιν να τα εφαρμόσουν σε συνεργασία με τις άλλες συναρμόδιες υπηρεσίες και φορείς. Οι μελετητές που θα τα αναλάβουν θα πρέπει να εκπονήσουν τις σχετικές μελέτες μετά από στενή επικοινωνία και συνεννόηση με τους ΦΔΠΠ. 7. Να δημιουργηθεί επιτροπή διαχείρισης σε επίπεδο προστατευόμενων περιοχών υποσυνόλων της αρμοδιότητας των ΦΔΠΠ, κατά το πρότυπο της επιτροπής διαβούλευσης που λειτουργεί για την περιοχή των Πρεσπών 8. Ο ορισμός των ΔΣ των ΦΔ οφείλει να γίνεται με γνώμονα, ότι τα μέλη τους αντιλαμβάνονται πως δεν εκπροσωπούν μόνον τον Φορέα τους αλλά έχουν κυρίως την πεποίθηση πως οι ΦΔΠΠ διαδραματίζουν ως θεσμοί τον πλέον σημαντικό ρόλο για την επίτευξη των στόχων της διατήρησης του φυσικού περιβάλλοντος και της αειφορικής ανάπτυξης της περιοχής. Β. ΦΟΡΕΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΕΡΜΑΙΚΟΥ 9. Να διατηρηθεί στην ονομασία του νέου Φορέα ‘το Δέλτα Αξιού’, καθώς τα δώδεκα προηγούμενα χρόνια έχει γίνει από τον υπάρχοντα Φορέα μεγάλη προσπάθεια για την προστασία του Δέλτα και σήμερα η ονομασία αυτή έχει μια αναγνωσιμότητα που δεν θα πρέπει να χαθεί. Προτείνεται ως ονομασία ‘ Φορέας Δέλτα Αξιού – Θερμαϊκού κόλπου’. 10. Να διαχωριστούν με πλήρη σαφήνεια οι δυο ρόλοι του συγκεκριμένου ΦΔΠΠ. Δεν είναι ορθό η συμβουλευτική επιτροπή Θερμαϊκού να ελέγχει τον ΦΔΠΠ για τα ζητήματα των περιοχών Ν2000, που θα πρέπει να παραμείνουν στην αρμοδιότητα του τμήματος του νέου Φορέα, το οποίο θα διαδεχθεί τον υπάρχονατ ΦΔ Δέλτα Αξιού, καθώς και στο Τμήμα Προστατευόμενων Περιοχών του ΥΠΕΝ. Υπ΄αυτό το πρίσμα, πιθανόν θα ήταν σκόπιμη η ύπαρξη δύο ΔΣ, για κάθε τμήμα (Δέλτα Αξιού και Θερμαϊκού κόλπου του νέου Φορέα ή κάποια άλλη ανάλογη προσέγγιση. 11. Ο ρόλος του συντονισμού όλων των υπηρεσιών και φορέων για τον Θερμαϊκό να παραμείνει στο Υπουργείο Μακεδονίας και Θράκης, στην Διεύθυνση Θερμαϊκού και ο ΦΔΠΠ να συμβάλλει με στοιχεία για την βιοποικιλότητα, την παρακολούθηση του θαλάσσιου περιβάλλοντος και να συμμετέχει στο ΤΡΑΠΕΖΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΕΡΜΑΙΚΟ. Αυτός ο ρόλος του ταιριάζει καλύτερα και δεν ξεπερνά τις αρμοδιότητες και δυνατότητες του. Υπενθυμίζουμε ότι με το άρθρο 18 του ν. 3489/2006 είχε δημιουργηθεί η Διεύθυνση Θερμαϊκού στο νυν Υφυπουργείο Εσωτερικών, Τομέας Μακεδονίας – Θράκης. Η εκχώρηση αρμοδιοτήτων και η ενίσχυση αυτής της ισχυρής δομής φαίνεται να έχει πιο πολλές δυνατότητες συντονισμού όλων των υπηρεσιών που σχετίζονται με τον Θερμαϊκό. 12. Το προσωπικό που θα απαιτηθεί για τον νέο Φορέα αυτό είναι πολύ μεγάλο με δεδομένες τις 15 περιοχές Ν2000 που του ανατίθενται από 3 που είχε μέχρι τώρα. Εάν προστεθεί δε και η αρμοδιότητα που σχετίζεται με τον Θερμαϊκό, οι ανάγκες αυξάνονται δραματικά.