• Σχόλιο του χρήστη 'Χαρίκλεια Καργιολάκη' | 22 Νοεμβρίου 2017, 10:10

    Το Σχέδιο Νόμου, καλύπτει το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των ΦΔΠΠ, εντάσσοντάς τους σε ένα Εθνικό Σύστημα Διοίκησης και Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών με ΝΠΙΔ που επιβλέπονται από το ΥΠΕΝ. Οι προστατευόμενες περιοχές για πρώτη φορά στο σύνολό τους επιδιώκεται να διαχειριστούν με βάση την Εθνική νομοθεσία και τις Οδηγίες 92/43/ΕΟΚ για τους οικοτόπους & 2009/147/ΕΚ για τα άγρια πτηνά, καθώς και την στρατηγική για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας και την προστασία του Εθνικού φυσικού κεφαλαίου με όρους βιώσιμης ανάπτυξης. Επίσης σημαντικό είναι το γεγονός ότι υπάρχει πρόβλεψη για επιχορήγηση των ΦΔ από τον κρατικό προϋπολογισμό Α. Οι υπάρχοντες ΦΔΠΠ διατηρούν ίδιους πόρους και προσωπικό ενώ η χωρική τους αρμοδιότητα επεκτείνεται και το προστατευτέο αντικείμενο διαφοροποιείται. Πώς θα ανταπεξέλθουν στο δύσκολο έργο τους οι φορείς; Επίσης δεν είναι καθόλου εμφανές με τι προσωπικό θα λειτουργήσουν οι καινούριοι φορείς. Ιδιαίτερα όταν δεν προβλέπονται νέες προσλήψεις στο προσεχές μέλλον και με το άρθρο 12 §2 καταργείται η δυνατότητα για αποσπάσεις προσωπικού του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου φορέα που μπορεί να καλύπτει θέσεις στους ΦΔΠΠ (άρθρο 15, §6 του Ν. 2742/1999 (Α’ 207). Στο άρθρο 4 Κάποιες αρμοδιότητές τους δημιουργούν σύγχυση. 1. Εμφανίζονται να μπορούν να διαχειρίζονται δημόσιες εκτάσεις 2. Δεν προβλέπεται η δημιουργία Τεχνικής Υπηρεσίας παρά το γεγονός ότι τους ανατίθενται ‘η κατάρτιση μελετών και η εκτέλεση τεχνικών ή άλλων έργων’ (§9). 3. Παρ 21 Η χορήγηση αδειών επιστημονικής έρευνας …. Εντός των ορίων της περιοχής ευθύνης τους σε συνεργασία με άλλες αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες. Αντίκειται στο άρθρο 11 παρ 3 του Ν. 3927/2011 (ΦΕΚ 60Α) που αναφέρεται στα ενδημικά είδη χλωρίδας, πανίδας και άλλων ομάδων οργανισμών, οπότε ή θα πρέπει να τροποποιήσει τον Ν. 3937/2011 ή να καταργηθεί. Στο άρθρο 5 Β. Η διοίκηση των ΦΔΠΠ ανατίθεται πλέον σε αυστηρά 7-μελές Διοικητικό Συμβούλιο (ΔΣ) με καθορισμένους τους εκπροσώπους των φορέων . Σε σχέση με το σχήμα που προτείνεται, έχουμε να παρατηρήσουμε : 1. Δεν υπάρχει καμία προϋπόθεση-δέσμευση ως προς την οικολογική ευαισθησία των μελών του εκτός από το διαζευκτικό του γγ, τον δδ και πιθανά τον αα. Χωρίς κοινή συνισταμένη την εγνωσμένη επάρκεια, γνώση και οικολογική ευαισθησία στην επιλογή των μελών του, το ΔΣ οδηγείται σε αποτυχία λήψης αποφάσεων. Η διοίκηση και διαχείριση της Προστατευόμενης Περιοχής επαφίεται στην καλή θέληση των μελών του ΔΣ, χωρίς να τίθενται σαφείς προϋποθέσεις ότι μπορούν να συμφωνήσουν. 2. Η κατάργηση των μελών πλήττει κυρίως τους κρατικούς φορείς που δεν συμμετέχουν πλέον, εκτός από τον εκπρόσωπο του ΥΠΕΝ που προεδρεύει. Εκπρόσωποι των ΥΠΑΑΤ, ΥΠΑΝ, Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, κλπ απουσιάζουν στη συμμετοχική αυτή διαδικασία (εκτός από το διαζευκτικό του γγ), παρά την άμεση επαφή τους με το προστατευτέο αντικείμενο, (οικότοποι χερσαίοι και θαλάσσιοι, προστατευόμενα είδη και τοπίο). Με το σχήμα που προτείνεται παύει να ισχύει η λειτουργία του ΦΔΠΠ ως ομπρέλα που συγκλίνει απόψεις κρατικών λειτουργών, αυτοδιοικητικών, επιστημονικών φορέων, μη κυβερνητικών οργανώσεων, οικολόγων και παραγωγικών φορέων, και τελικά στη λήψη μιας κοινά αποδεκτής απόφασης. Παρά τα κατά τόπους προβλήματα, η εφαρμογή του Ν. 2742/1999 είχε καταφέρει την άμβλυνση αντιπαραθέσεων μεταξύ κράτους και φορέων. Ήταν μια καλή πρακτική να έρχονται στο ίδιο τραπέζι όλοι οι φορείς πριν τη λήψη οποιασδήποτε απόφασης. 3. Με την παρ. 10 αφαιρείται από τον Υπουργό η δυνατότητα να αντλήσει προσωπικό για το ΔΣ από το Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης με τη αιτιολογία ότι το ΔΣ είναι άμισθο και έχει εξειδικευμένο αντικείμενο.