• Σχόλιο του χρήστη 'Βασιλική Κατή' | 22 Νοεμβρίου 2017, 11:16

    Ως γενική παρατήρηση, θα έθετα πως ο κύριος ρόλος των ΦΔΠΠ είναι η προστασία της φύσης με ενεργό ή παθητική διαχείριση (φύλαξη), και δευτερευόντως όλες οι άλλες δραστηριότητες όπως η οικοξενάγηση, ή η ανάληψη πρωτοβουλιών για την τοπική ανάπτυξη. Θα έλεγα πως ο ρόλος που ιδρύονται και λειτουργούν με βάση την Ευρωπαϊκή και Εθνική Νομόθεσία θα πρέπει να είναι: (α) η προστασία των οικοτόπων και ειδών των Οδηγιών για την βελτίωση και εξασφάλιση της ευνοϊκής κατάστασης διατήρησής τους, (β) η προστασία των ενδημικών ειδών, (γ) η προστασία των απειλούμενων ειδών με βάση την εθνική (κόκκινο βιβλίο) και παγκόσμια κατάσταση (IUCN), (δ) η βελτίωση της κατάστασης των οικοσυστημάτων και η διασφάλιση των οικοσυστημικών τους υπηρεσιών, (ε) η διαχείριση των ανθρωπογενών δραστηριοτήτων που εμπίπτουν στην περιοχή ευθύνης τους, όπως η θήρα, η αλιεία, ή η χρήση του οδικού δικτύου, με στόχο την αειφορική χρήση των πόρων για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας, (στ) η δημιουργία και επικαιροποίηση βάσεων δεδομένων για τη βιοποικιλότητα εντός της περιοχής ευθύνης τους, με συλλογή πρωτογενών δεδομένων από το προσωπικό τους. Ο τρόπος που διατυπώνονται οι ευθύνες των ΦΔΠΠ είναι ασαφής ως προς το ποιος είναι ο κύριος ρόλος τους και ποιοι οι δευτερεύοντες. Δεν είναι αναπτυξιακές εταιρείες για την εξασφάλιση πόρων για την τοπική ανάπτυξη, ούτε οικοτουριστικά γραφεία, ούτε κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Το σχέδιο νόμου χάνει την ουσία για το σκοπό που ιδρύει και χρηματοδοτεί τους ΦΔΠΠ. Θα ήθελα επί παραδείγματι να υπήρχε σαφής αναφορά πως η θήρα (ή και η αλιεία) εντός ΦΔΠΠ θα πρέπει να πραγματοποιούνται αποκλειστικά και μόνο με την ύπαρξη διαχειριστικών σχεδίων θήρας, υπό την εποπτεία των ΦΔΠΠ, και με ένα σύστημα παρακολούθησης και ελέγχου της κάρπωσης, όπως σχεδόν σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες. Το 3 & 4 θα πρέπει να συγχωνευτούν, καθώς αφορούν στο ίδιο πράγμα. 7. Η ανεύρεση, η διασφάλιση και η αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων όχι μόνο για αναπτυξιακές δράσεις, αλλά κυρίως για την αύξηση της γνώσης (έρευνα) και τις δράσεις διαχείρισης και προστασίας. 21. Η χορήγηση αδειών επιστημονικής έρευνας και τεχνικών δοκιμών και αναλύσεων για τα προστατευτέα αντικείμενα, εντός των ορίων της περιοχής ευθύνης τους, θα πρέπει να παραμείνει ως έχει στην αρμόδια διεύθυνση του ΥΠΕΝ. Θα πρέπει να δημιουργηθεί στο ΥΠΕΝ μια πλατφόρμα τροφοδότησης των καίριων ερευνητικών ευρημάτων, εντός συγκεκριμένου πλαισίου πνευματικών δικαιωμάτων. Η έννοια «πορίσματα» είναι γενική. Δεν θα πρέπει να ζητείται από τους ερευνητές η διάθεση των πρωτογενών δεδομένων της έρευνάς τους ως βάση δεδομένων, εκτός και αν οι ίδιοι το επιθυμούν, ούτε από την άλλη να μη γνωρίζει η Ελληνική Πολιτεία τη γνώση που παράγεται επί της βιοποικιλότητας εντός της εθνικής επικράτειας. Τέλος, η φύλαξη είναι ιδιαίτερα σημαντική εντός ΦΔΠΠ. Οι φύλακες θα πρέπει να έχουν εκπαίδευση στα όπλα και στο φυσικό περιβάλλον πριν αναλάβουν οποιοδήποτε ρόλο. Θα πρέπει να διαμορφωθεί το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο για να έχουν ανακριτικές δυνατότητες και δικαίωμα αυτοφόρων συλλήψεων. Θα πρέπει επίσης να λειτουργεί 24 ωρη τηλεφωνική γραμμή καταγγελιών για την πάταξη της παρανομίας. Η ως έχουσα κατάσταση υποβαθμίζει το ρόλο των φυλάκων σε απλούς επόπτες, απουσία οποιασδήποτε εξουσίας για την πάταξη των παρανομιών, και το έργο τους είναι σαφώς αναποτελεσματικό, όσο και αν το προσωπικό των φυλάκων σε ορισμένους ΦΔΠΠ είναι εξαιρετικό. Να υπάρξει πρόνοια ώστε να συμμετέχουν και στη συλλογή επιστημονικών δεδομένων και αυτοψιών στο πεδίο κατόπιν κατάλληλης εκπαίδευσης από το επιστημονικό προσωπικό του Φ.Δ. Θα αυξηθεί έντονα η αποτελεσματικότητα και η εξοικονόμηση πόρων του ΦΔΠΠ εάν αξιοποιήσει το δυναμικό των φυλάκων για αυτό το σκοπό.