• 1)ΠΑΡ 3. Η κατάρτιση του εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας του Δ.Σ. των Φ.Δ. πρέπει να γίνει άπαξ. Εξ άλλου υπάρχουν γενικές διατάξεις για τη λειτουργία των συλλογικών οργάνων. 2)Πόροι για την προστασία και διαχείρισης της περιοχής: Η σχετική Παρ. 7 να προστεθεί Η ανεύρεση, η διασφάλιση και η αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων από δημόσια ή ιδιωτικά προγράμματα και πηγές για την προστασία, διαχείριση, αποκατάσταση και ανάδειξη των προστατευόμενων περιοχών και την προώθηση νέων τοπικών αναπτυξιακών προτύπων. 3)Διάθεση πόρων και για τη συνολική και ολοκληρωμένη διαχείρισης της περιοχής: Παρ. 8. Να συμπληρωθεί ότι η διαχείριση υπόκειται στους κανόνες διαφάνειας και ότι «…για τη βελτίωση του βαθμού διατήρησης των προστατευτέων αντικειμένων και την ολοκληρωμένη διαχείριση των περιοχών ευθύνης τους και την ενίσχυση της τοπικής ανάπτυξης.» Να προστεθεί η υποχρέωση του ΔΣ (ή του Προέδρου, ή του Προεδρείου του ΔΣ) να δημοσιοποιεί ετησίως τον οικονομικό απολογισμό του φορέα με ανάρτηση στην διαύγεια και στον ιστότοπο του ΥΠΕΝ. Γενικά να κατοχυρωθεί η διαφάνεια στην οικονομική διαχείριση και η κοινή κατάταξη των εξόδων σε κατηγορίες με περιορισμούς κατά το πρότυπο των ευρωπαϊκών κανονισμών πχ δεν μπορεί ένα μεγάλο ποσοστό του προϋπολογισμού να σπαταλάται σε μετακινήσεις των μελών του ΔΣ. 4)Ρόλος επιστημονικής παρακολούθησης της προστατευόμενης περιοχής Η επιστημονική παρακολούθηση αποτελεί σημαντικό έργο των ΦΔΠΠ. Θα πρέπει να προβλέπεται σαφώς, ειδικά δε καθώς προβλέπονται και σχετικές ετήσιες εκθέσεις αξιολόγησης της κατάστασης των προστατευτέων αντικειμένων και της περιοχής. (η επιστημονική παρακολούθηση να περιλαμβάνεται στις ετήσιες εκθέσεις αξιολόγησης) 5)Ενίσχυση του ρόλου της γνωμοδότησης: Ο ΦΔΠΠ έχει τον βασικό ρόλο για την προστασία και τη διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών της αρμοδιότητας τους. Θα πρέπει η γνωμοδότηση του να έχει μεγαλύτερη βαρύτητα και δεσμευτικότητα σε σχέση με άλλους φορείς εφόσον θίγονται τα προστατευτέα αντικείμενα ή η ακεραιότητα της περιοχής. Επίσης η γνωμοδότηση του ΦΔΠΠ θα πρέπει να επεκταθεί και στον συνολικότερο σχεδιασμό που επηρεάζει τις προστατευόμενες περιοχές, δηλαδή και στο επίπεδο της στρατηγικής περιβαλλοντικής εκτίμησης. Παρ. 11. Να συμπληρωθεί ως εξής: «Η παροχή σύμφωνων αιτιολογημένων γνωμοδοτήσεων κατά τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης των έργων και δραστηριοτήτων και της στρατηγικής περιβαλλοντικής εκτίμησης σχεδίων και προγραμμάτων, που εμπίπτουν στις περιοχές ευθύνης τους ή των οποίων οι επιπτώσεις επηρεάζουν άμεσα ή έμμεσα το προστατευτέο αντικείμενο.» Οι γνωμοδοτήσεις είναι ένα έργο των ΦΔ που γίνεται αποσπασματικά επειδή δεν έχει ολοκληρωθεί το κανονιστικό θεσμικό πλαίσιο ώστε να υπάρχει στο τι επιτρέπεται και τι όχι. Δεν υπάρχει πουθενά η υποχρέωση ολοκλήρωσης του κανονιστικού θεσμικού πλαισίου, ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη σαφήνεια στο τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται και να μειωθεί ο χρόνος και η ουσία των γνωμοδοτήσεων. Οι περισσότερες ΕΠΜ (και πολλά από τα ΠΔ) δεν παρεμβαίνουν στην ισχύουσα εκτός σχεδίου δόμηση (ο μόνος οριζόντιος περιορισμός που επιβλήθηκε το 2011 δηλ η αρτιότητα σε 10 στρέμματα είναι ανεπαρκής).Άρα είναι αναγκαίο να προβλεφθεί ένα χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των θεσμικών ρυθμίσεων και έγκρισης των Σχεδίων Διαχείρισης. Έτσι μόνο θα ισχυροποιηθεί ουσιαστικά ο ρόλος του φορέα και της σχετικής γνωμοδότησης. 6)Παρ. 12. να διευκρινιστεί ότι η διάταξη αυτή αφορά τα έργα που δεν υπόκεινται σε περιβαλλοντική αδειοδότηση αλλά ούτε έγκριση Πρότυπων περιβαλλοντικών δεσμεύσεων (ΠΠΔ). 7)Ενίσχυση της διαβούλευσης Η διαβούλευση θα πρέπει να αφορά όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Η βασική στόχευση θα πρέπει να είναι η ολοκληρωμένη διαχείριση, η αποτελεσματική προστασία και η ανάδειξη των προστατευόμενων περιοχών, και επιπλέον της τοπικής ανάπτυξης. Παρ 14. Να συμπληρωθεί ως εξής: «Η διαβούλευση με την τοπική κοινωνία και τους παραγωγικούς φορείς των περιοχών ευθύνης τους, και άλλους εμπλεκόμενους φορείς με στόχο την ολοκληρωμένη διαχείριση, αποτελεσματική προστασία και την ανάδειξη των αξιών των προστατευόμενων περιοχών καθώς και την ενσωμάτωση της περιβαλλοντικής παραμέτρου στα τοπικά αναπτυξιακά πρότυπα.» 9)Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση: Παρ. 16 Να συμπληρωθεί ως εξής: «Η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του πληθυσμού σε θέματα αναγόμενα στο έργο και στους σκοπούς των ΦΔΠΠ και στις αξίες των προστατευόμενων περιοχών. Στο πλαίσιο αυτό, οι ΦΔΠΠ μπορούν να ιδρύουν και να λειτουργούν κέντρα πληροφόρησης και να αναλαμβάνουν σχετική εκδοτική δραστηριότητα έντυπης ή και ηλεκτρονικής μορφής.» Επίσης, Η έννοια της ενημέρωσης /ευαισθητοποίησης πρέπει να αφορά και τις παραγωγικές δυνάμεις και όχι μόνο τους πολίτες. Ιδίως να αναφέρεται στους ιδιοκτήτες γης και επενδυτές (ή υποψήφιους επενδυτές) στις εκτάσεις των προστατευόμενων περιοχών. 10) Παρ. 17 Θεωρούμε ότι η παρακάτω αναδιατύπωση αποσαφηνίζει τον ρόλο των ΦΔΠΠ: «Η διοργάνωση και συμμετοχή σε προγράμματα κατάρτισης και επιμόρφωσης καθώς και σε συνέδρια, ημερίδες, επιμορφωτικά σεμινάρια και άλλες ενημερωτικές εκδηλώσεις για την προώθηση και ανάδειξη των στόχων της προστασίας των προστατευτέων αντικειμένων και της περιοχής ευθύνης τους καθώς και της συμβατής οικοανάπτυξης των περιοχών προστασίας και των περιοχών ευρύτερης εμβέλειας αυτών.» 11)Εποπτεία – Φύλαξη: Επαναλαμβάνουμε τη θέση μας ότι η φύλαξη των προστατευόμενων περιοχών αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα που διασφαλίζει την αποτελεσματικότητα της προστασίας. Το σχέδιο νόμου δεν επιλύει τα ζητήματα φύλαξης που αφορούν στους ΦΔΠΠ και έχουν αναδειχθεί τα προηγούμενα χρόνια. Οι παρακάτω προσθήκες δεν επιλύουν τα ζητήματα αλλά συμπληρώνουν το πλαίσιο: Παρ. 18: «Η επικουρία των αρμόδιων διοικητικών και δικαστικών αρχών στον έλεγχο της εφαρμογής της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, … καθώς και των ειδικότερων όρων και ρυθμίσεων που αφορούν την κάθε περιοχή. Για το σκοπό αυτό, οι φορείς διαχείρισης εποπτεύουν την περιοχή αρμοδιότητας τους, εισηγούνται ή αναφέρουν, για τις περιοχές ευθύνης τους, προς τις αρμόδιες αρχές τις πράξεις ή παραλείψεις εκείνες που συνιστούν παράβαση των όρων και περιορισμών που καθορίζονται από τα προεδρικά διατάγματα τις πράξεις χαρακτηρισμού τους.» Επίσης, οι φορείς διαχείρισης δύνανται να θέτουν στη διάθεση των αρμόδιων αρχών τα αναγκαία μέσα και προσωπικό που απαιτούνται για την εκτέλεση αποφάσεων με τις οποίες επιβάλλονται κυρώσεις ή άλλα μέτρα προστασίας της περιοχής. Αντίστοιχα, αρμόδιες αρχές δύναται να διαθέτουν –κατόπιν αιτήματος του ΦΔ- τα αναγκαία μέσα και προσωπικό που απαιτούνται για την ενίσχυση του έργου των ΦΔΠΠ στην εποπτεία των περιοχών ή και να επιχειρούν από κοινού με τα στελέχη των ΦΔΠΠ. 12) «Οι οργανισμοί οφείλουν να συνδράμουν τους φορείς στο έργο τους παρέχοντας κάθε αναγκαίο στοιχείο και πληροφορία.»