• Σχόλιο του χρήστη 'HΛΕΚΤΩΡ' | 26 Ιουνίου 2018, 14:38

    συνεχεια για τα νομοθετικά κενά iv. Nα εξεταστεί περαιτέρω πώς μπορεί να αξιοποιηθεί ο εξής όρος της πρότασης τροποποίησης της 98/2008: «“επίχωση”: διαδικασία ανάκτησης κατά την οποία χρησιμοποιούνται κατάλληλα απόβλητα για εγγειοβελτιωτικούς σκοπούς σε χώρους όπου έχουν πραγματοποιηθεί εκσκαφές ή για λόγους μηχανικής ισορροπίας στην αρχιτεκτονική τοπίου ή στις κατασκευές αντί άλλων μη απόβλητων υλικών τα οποία σε διαφορετική περίπτωση θα είχαν χρησιμοποιηθεί για τον σκοπό αυτό». Ο όρος δίνει δυνατότητα επέκτασης των χρήσεων του κομπόστ τύπου Α και του χωνεύματος v. Θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα παραγωγής «σταθεροποιημένου οργανικού», ή κομπόστ/χώνευμα τύπου Β, το οποίο θα οδηγείται προς ταφή. Ο όρος «σταθεροποιημένο» να ορίζεται με βάση συγκεκριμένα κριτήρια. Για παράδειγμα, πολλοί δήμοι της χώρας προχωρούν σε μονάδες προσωρινής διαχείρισης πλησίον των εν λειτουργία ΧΥΤΑ ενόψει των σημαντικών καθυστερήσεων δημοπράτησης των έργων, λύσεις που λόγω του προσωρινού χαρακτήρα τους είναι χαμηλού κόστους και περιλαμβάνουν παραγωγή «κομπόστ» που δεν δύναται να αξιοποιηθεί. Το «κομπόστ ή χώνευμα τύπου Β» θα μπορεί να οδηγηθεί προς ταφή χωρίς να προσμετράται στους στόχους για τα BAA, βοηθώντας όμως στην μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των ΧΥΤΑ. Θα μπορεί να αποτελέσει επίσης λύση για απομακρυσμένες περιοχές και νησιά, μειώνοντας το κόστος των ΜΕΑ vi. Υπάρχουν τεχνολογίες αναερόβιας χώνευσης που παράγουν υγρά απόβλητα πλούσια σε θρεπτικά, μέρος των οποίων ανακυκλοφορεί στη διεργασία και το υπόλοιπο, με βάση τα ελληνικά δεδομένα πρέπει να υποστεί επεξεργασία για να διατεθεί. Σε αρκετές χώρες το υγρό αυτό χρησιμοποιείται ως υγρό λίπασμα. Απαιτείται να τεθούν οι προϋποθέσεις ώστε η χρήση αυτή να μπορεί να είναι δυνατή και στη χώρα μας για να είναι ελκυστική η τεχνολογία της αναερόβιας χώνευσης και να μη επιβάλλονται επεξεργασίες που δεν έχουν νόημα, όπως ο καθαρισμός ενός υγρού λιπάσματος από τα θρεπτικά συστατικά του. vii. Τα απορριμματογενή ανακτώμενα στερεά καύσιμα, για να διατεθούν στην τσιμεντοβιομηχανία πρέπει βάσει της ΚΥΑ 56366/4351 να ανήκουν τουλάχιστον στην κλάση 3 του προτύπου ΕΝ 15359:2011. Εάν οι δράσεις ανακύκλωσης ευοδωθούν με βάση τα οριζόμενα σε ΕΣΔΑ και ΠΕΣΔΑ , τότε τα υπολειμματικά ΑΣΑ, που αποτελούν είσοδο στις ΜΕΑ, έχουν σύσταση εισόδου με υψηλό ποσοστό υγρασίας και οργανικών. Η παραγωγή επομένως απορριμματογενούς ανακτώμενου στερεού καυσίμου κλάσης 3, και ειδικότερα η επίτευξη θερμογόνου δύναμης 15 MJ/Kg, περιπλέκεται οδηγώντας σε αύξηση του κόστους για τις ΜΕΑ (επενδυτικό και λειτουργικό). Θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα διαπραγμάτευσης των ποιοτικών χαρακτηριστικών του καυσίμου με βάση τον/τους αποδέκτες και η δυνατότητα παραγωγής καυσίμων διαφορετικών κλάσεων από την ίδια εγκατάσταση, με βάση τους αποδέκτες και τις απαιτήσεις τους (εντός του πλαισίου του προτύπου). viii. Είναι σημαντικό να παρακολουθούνται οι εξελίξεις και να εκδοθεί νέα ΚΥΑ σχετικά με τα κριτήρια τέλους κύκλου ζωής τουλάχιστον για τα κομπόστ/χώνευμα τύπου Α και για τα απορριμματογενή ανακτώμενα στερεά καύσιμα. Ήδη είναι κοντά στην ολοκλήρωση η μελέτη που ανέθεσε το JRC για τα στερεά καύσιμα στην εταιρία Umweltbundesamt GmbH, Austria, με τίτλο: «Technical Specifications Study on the suitability of the different waste-derived fuels for end-of-waste status in accordance with Article 6 of the Waste Framework Directive (2008/98/EC)», ενώ ταυτόχρονα προχωρά η διαδικασία για τα κομπόστ όπως αναφέρθηκε στο σημείο ii ix. Θα πρέπει να επιτραπούν ή τουλάχιστον να μην αποκλείονται εν όψει της τροποποίησης της 98/2008 και της 99/31, οι μονάδες αποτέφρωσης των απορριμμάτων μετά από εξαντλητική μηχανική διαλογή/ανακύκλωση και μονάδες αποτέφρωσης απορριμματογενών ανακτώμενων στερεών καυσίμων, με στόχο την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ή/και θερμότητας x. Δεδομένου ότι οι δράσεις κυκλικής οικονομίας αποτελούν απόλυτη προτεραιότητα, τόσο ως προς την αναπτυξιακή όσο και ως προς την περιβαλλοντική πολιτική της χώρας (αλλά και της ΕΕ), προτείνεται όπως τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία προσφέρονται σε ενδιαφερόμενους οικονομικούς φορείς που προτίθενται να επενδύσουν σε αντίστοιχες δράσεις ανεξαρτήτως μεγέθους εταιρείας. Άλλωστε πρόκειται για μια Εθνική προσπάθεια στο οποίο πρέπει να συμμετάσχουν όλοι, συμπεριλαμβανομένης της βαριάς βιομηχανίας της χώρας που αναμένεται να έχει και καθοριστικό/πρωταγωνιστικό ρόλο. Προτείνεται, επομένως όπως τα χρηματοδοτικά εργαλεία να είναι διαθέσιμα όχι μόνο για ΜΜΕ αλλά και για Μεγάλες Εταιρείες (όπως αυτές ορίζονται βάσει της Σύστασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 2003/361/ΕΚ) για έργα των οποίων θα θεωρούνται συμβατά με τις διατάξεις της Εθνικής Στρατηγική Κυκλικής Οικονομίας. Πλέον προτείνεται, όπως ειδικά για δράσεις που εμπίπτουν στο πλαίσιο κυκλικής οικονομίας, ειδικές διατάξεις να συμπεριληφθούν στον Αναπτυξιακό Νόμο όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει δίνοντας αυξημένα κίνητρα και χρηματοδοτήσεις ανεξαρτήτως Περιφέρειας και μεγέθους επιχείρησης. Τέλος προτείνεται όπως το τελικό πρόγραμμα του ΣΕΣ «Ενίσχυση Περιβαλλοντικής Βιομηχανίας» να προβλέπει χρηματοδότηση και Μεγάλων Επιχειρήσεων καθώς και να αυξηθεί ο προϋπολογισμός του (θα προτείναμε ποσό άνω των € 100 εκατ.)