• Σχόλιο του χρήστη 'Χρήστος Χριστοδουλόπουλος;' | 21 Ιανουαρίου 2019, 13:22

    ΘΕΣΕΙΣ ΦΟΔΣΑ Ν.ΗΛΕΙΑΣ Στο πλαίσιο της διαβούλευσης για τον κανονισμό τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ και την περιβαλλοντική εισφορά, ο ΦΟΔΣΑ του Νομού Ηλείας, θεωρεί ότι οι 2 αυτές ρυθμίσεις συμβάλλουν στην δημιουργία κινήτρων – αντικινήτρων για την ολοκληρωμένη διαχείριση ΑΣΑ με βάση την ιεραρχία διαχείρισης που πρέπει να ενθαρρύνει την πρόληψη, διαλογή στην πηγή και να αποθαρρύνει την υγειονομική ταφή. Αυτή η προσέγγιση είναι συμβατή και με την Ευρωπαική Πολιτική για την Κυκλική Οικονομία. Ο ΦΟΔΣΑ και οι Δήμοι του Νομού Ηλείας, πέρασαν από την εποχή των χωματερών στην εποχή των σύγχρονων εγκαταστάσεων ολοκληρωμένης διαχείρισης καθώς ήδη λειτουργεί την προσωρινή Μονάδα Μηχανικής Ανακύκλωσης και Κομποστοποίησης στις εγκαταστάσεις του ΧΥΤΥ Ηλείας καθώς αναμένεται σύντομα η υπογραφή σύμβασης για την κατασκευή της οριστικής λύσης της Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων Νομού Ηλείας(ΜΕΑ Ν. ΗΛΕΙΑΣ). Με τις ανωτέρω υποδομές λύνονται τα πιεστικά θέματα επεξεργασίας και ταφής και υπάρχει πλέον η δυνατότητα να προωθηθούν από ΦΟΔΣΑ και Δήμους δράσεις διαλογής στην πηγή για βιοαπόβλητα ( καφέ κάδοι) και πράσινα σημεία. Aναφορικά με τον κανονισμό τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ και την περιβαλλοντική εισφορά κυκλικής οικονομίας , θα συμβάλλει θετικά στις μελλοντικές δράσεις του ΦΟΔΣΑ Ν. Ηλείας. Ειδικότερα με τις νέες ρυθμίσεις του ΥΠΕΝ : Α) Καθορίζεται η νέα τιμολογιακή πολιτική των ΦΟΔΣΑ σύμφωνα με την προτεινόμενη ΚΥΑ καθορίζεται στη βάση της επίτευξης των στόχων της ολοκληρωμένης διαχείρισης των ΑΣΑ και της κυκλικής οικονομίας, λαμβάνοντας υπόψη τις γεωγραφικές και πληθυσμιακές, κοινωνικές και οικονομικές ιδιαιτερότητες των Ο.Τ.Α. βάσει του ν. 4555/2018 . Καθορίζεται από τις αρχές «ο ρυπαίνων πληρώνει» και της ανταποδοτικότητας – διαφάνειας καθώς και την δημιουργία κινήτρων για τη μείωση του όγκου και της επικινδυνότητας των αποβλήτων και της ανακύκλωσης - ανάκτησής τους. Β) Καταργείται το ειδικό τέλος ταφής ( άρθρο 43 του ν. 4042/2012 ), καθώς είχε αποκλειστικά αποτρεπτικό χαρακτήρα με υπέρμετρο κόστος (35 euro/tn έως 60 euro/tn) και δεν προβλεπόταν να χρησιμοποιηθεί για την χρηματοδότηση δράσεων κυκλικής οικονομίας . Στην θέση αυτού του τέλους θεσμοθετείται η περιβαλλοντική εισφορά κυκλικής οικονομίας ως εργαλείο για την χρηματοδότηση δράσεων κυκλικής οικονομίας μέσω της αποτροπής της ταφής . Το εύλογο ύψος 10 euro/tn για το πρώτο χρόνο εφαρμογής , το οποία μειώνεται στο ύψος των 6,5 euro/tn και 3,5 euro/tn ανάλογα με τον βαθμό προόδου ( ΑΕΠΟ και νομική δέσμευση εκτέλεσης έργου αντίστοιχα) και η αποκλειστική του χρήση για δράσεις κυκλικής οικονομίας συμβάλλει τόσο στην επιτάχυνση των διαδικασιών εκτέλεσης των έργων ΠΕΣΔΑ όσο και στην δημιουργία νέου χρηματοδοτικού εργαλείου για δράσεις κυκλικής οικονομίας. Για την σωστή εφαρμογή των ανωτέρω ρυθμίσεων από τους ΦΟΔΣΑ και τους Δήμους , θα πρέπει να : 1. Αφορούν στους προυπολογισμούς Δήμων και ΦΟΔΣΑ του επόμενου έτους 2020 , δεδομένου του εγκεκριμένου οικονομικού προγραμματισμού του 2019. 2. Συνδυάζονται με αύξηση των χρηματοδοτικών πόρων ( ΕΣΠΑ αλλά και ΣΣΕΔ) για την διαλογή στην πηγή εντός του 2019. 3. Αποδίδονται οι πόροι της περιβαλλοντικής εισφοράς για δράσεις κυκλικής οικονομίας αναλογικά στους ΟΤΑ/ μέλη των ΦΟΔΣΑ.