• Σχόλιο του χρήστη 'ΟΜΙΛΟΣ ΙΤΑ' | 11 Νοεμβρίου 2019, 18:57

    Θεωρείται, κατ΄ αρχήν ορθή η πρωτοβουλία περί προώθησης των υβριδικών σταθμών, η οποία εν πολλοίς συμβαδίζει με την καταστατική θέση του αρμόδιου Υπουργείου περί ενίσχυσης των εναλλακτικών μορφών παραγωγής ενέργειας, ωστόσο, στα πλαίσια του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου θεωρούμε αναγκαία την επισήμανση των ακόλουθων παρατηρήσεων: Α. Οι Υβριδικοί Σταθμοί Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας μπορεί να τύχουν παραδεκτής κρατικής ενίσχυσης (ως και εκ των ευρωπαϊκών οδηγιών προβλέπεται) μόνο σε περιπτώσεις μη διασυνδεδεμένων συστημάτων νησιών, όπου το κόστος της παραγόμενης ενέργειας από ορυκτά καύσιμα είναι συγκριτικά υψηλό και δεν προβλέπεται διασύνδεση με το κυρίως διασυνδεδεμένο σύστημα (όπως επίσης σχετικά προκρίνεται από τις ευρωπαϊκές οδηγίες) ως περιβαλλοντικά και ανταγωνιστικά συμφέρουσα λύση για τον καταναλωτή και την εθνική οικονομία. Διαφορετικά αμφισβητείται η αναγκαιότητα της κρατικής ενίσχυσης της αιολικής ισχύος του Υβριδικού Σταθμού, υπό την έννοια ότι ταυτόχρονα προβλέπεται αυξημένη κρατική ενίσχυση σε οριζόμενη ΤΑ, εφόσον ο ενισχυόμενος (κατά τα ανωτέρω με διττό τρόπο) Υβριδικός Σταθμός εντάσσεται σε ΜΔΝ κατά το χρόνο της αδειοδότησής του, πρόκειται όμως στο απώτερο χρονικό διάστημα να διασυνδεθεί με το ηπειρωτικό δίκτυο. Με τον τρόπο αυτό, δεσμεύονται άνευ ουσιαστικής σκοπιμότητας οι διαθέσιμοι χρηματικοί πόροι (κρατικά/κοινοτικά κονδύλια), οι οποίοι θα μπορούσαν, αντιθέτως, να διατεθούν και αξιοποιηθούν εποικοδομητικά, όπως π.χ. για την αντιμετώπιση αναγκών βελτίωσης του δικτύου κλπ. Β. Περαιτέρω, και αντίθετα σε όσα προτείνονται στο άρθρο 22 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, η αδειοδότηση των υβριδικών σταθμών πρέπει να είναι ελεγχόμενη ανά περίπτωση τοπικού συστήματος ΜΔΝ, προκειμένου, πρωτίστως, να αξιολογείται η τεχνική καταλληλότητα των σταθμών αυτών (επειδή, κυρίως, βασίζονται σε σύστημα συνδυασμού μεθόδων αποθήκευσης και λειτουργίας ανεμογεννητριών, λόγω του υψηλού συντελεστή απόδοσης ενέργειας ΑΠΕ) και, παράλληλα, να μην επιτρέπεται η ανταγωνιστική δράση τους σε συστήματα κορεσμένων ΜΔΝ, όπου ήδη λειτουργούν ΑΣΠΗΕ, οι οποίοι υφίστανται υπερβολικές περικοπές αιολικής ισχύος από τον διαχειριστή ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ. Είναι σαφές ότι η αδειοδότηση υβριδικών συστημάτων (που βασίζονται ειδικά σε ανεμογεννήτριες) σε κορεσμένα μη διασυνδεδεμένα συστήματα δεν μπορεί παρά ρητώς να προβλέπει την λειτουργία των ανεμογεννητριών του υβριδικού σταθμού, μόνον κατά τη ταυτόχρονη και ισόποση σε ισχύ ζήτηση καταναλωτικού φορτίου από τη μονάδα αποθήκευσης για τη φόρτισή του. Σε κάθε άλλη περίπτωση, η λειτουργία των ανεμογεννητριών του Υβριδικού Σταθμού σε κορεσμένο μη διασυνδεδεμένο σύστημα (χωρίς να διασφαλίζεται η ταυτόχρονη και ισόποση ζήτηση ισχύος από τη μονάδα αποθήκευσης), συνεπάγεται τη διείσδυση της αιολικής αυτής ισχύος εις βάρος των υφιστάμενων ΑΣΠΗΕ με ακόμα μεγαλύτερη επιβάρυνση περικοπής ισχύος της λειτουργίας τους, όταν μάλιστα ταυτόχρονα εξετάζεται αυξημένη ΤΑ για την λειτουργία των μονάδων ΑΠΕ των Υβριδικών Σταθμών έναντι των υφιστάμενων ΑΣΠΗΕ. Στις περιπτώσεις αυτές, ευλόγως τίθεται θέμα αξιοκρατικής λειτουργίας του υβριδικού σταθμού και διαχείρισης του τοπικού συστήματος εις όφελος του καταναλωτή, δεδομένου ότι ως τεχνικά δόκιμη λύση για την αντιμετώπιση των ενεργειακών αναγκών των μη διασυνδεδεμένων περιοχών προκρίνεται η βέλτιστη απορρόφηση από τον διαχειριστή (ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ) της παραγόμενης από τους υφιστάμενους ΑΣΠΗΕ ισχύος. Υπενθυμίζεται, άλλωστε, ότι οι παραγωγοί των εν λειτουργία ΑΣΠΗΕ στο μη διασυνδεδεμένο σύστημα έχουν κατ’ επανάληψη διαμαρτυρηθεί προς τη ΡΑΕ και τον ΔΕΔΔΗΕ για την υπερβολική περικοπή αιολικής ισχύος από τους τοπικούς σταθμούς ΑΣΠ του ΔΕΔΔΗΕ που λειτουργεί εις βάρος του νησιωτικού περιβάλλοντος, των καταναλωτών (μέσω των ΥΚΩ) και της εθνικής οικονομίας λόγω της εκτεταμένης χρήσης ορυκτών καυσίμων, διατυπώνοντας, παράλληλα, προτάσεις για την αύξηση της διείσδυσης της εν λειτουργία αιολικής ισχύος στα κορεσμένα μη διασυνδεδεμένα συστήματα.