• Σχόλιο του χρήστη 'Ι. ΜΑΧΑΙΡΑΣ' | 13 Μαρτίου 2020, 15:06

    1. Στην παράγραφο 7 που προστίθεται στο άρθρο 16 του ν. 4014/2011 αναφέρεται : ‘’Ο φορέας του έργου ή της δραστηριότητας δύναται είτε κατά την έναρξη ή και σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας που προβλέπεται στα άρθρα 3 και 4 να αναθέσει σε πιστοποιημένο αξιολογητή, εγγεγραμμένο στο Μητρώο Πιστοποιημένων Αξιολογητών ΜΠΕ του παρόντος άρθρου, την διεκπεραίωση ορισμένων ή όλων των σταδίων της διαδικασίας έγκρισης περιβαλλοντικών όρων’’. Άρα ο φορέας μπορεί : • να επιλέξει τον Μελετητή για τις ΜΠΕ ή τις Μελέτες Περιβάλλοντος, • να επιλέξει τον αξιολογητή του προφανώς αυτόν που του ταιριάζει και που θα μπορεί να συνεργαστεί με τον Μελετητή, • δεν διευκρινίζεται ποια μπορεί να είναι η σχέση του Μελετητή και του Αξιολογητή για ένα έργο ή δραστηριότητα, • δεν διευκρινίζεται ποια σχέση μπορεί να έχουν οι Μελετητές και οι Αξιολογητές για ανταγωνιστικές δραστηριότητες ή έργα, • ο πιστοποιημένος αξιολογητής που θα επιλεγεί από τον φορέα θα μπορεί να είναι και μελετητής για άλλες δραστηριότητες παρεμφερείς ή μη, ποιός θα κρίνει το παρεμφερές ή μη και πως θα τηρείται η εχεμύθεια του Αξιολογητή ή και Μελετητή, • εάν δεν διευκρινιστούν τα ανωτέρω και δεν υπάρχουν δικλείδες ασφαλείας πως θα εφαρμοστεί το εμπορικό και βιομηχανικό απόρρητο των έργων και δραστηριοτήτων σύμφωνα με τις αρχές της Aarhus; 2. Ο πιστοποιημένος Αξιολογητής που θα επιλεγεί από τον φορέα του έργου ή της δραστηριότητας θα παραλάβει την ΜΠΕ ή τη Μελέτη Περιβάλλοντος από τον Μελετητή που θα έχει επιλεγεί από τον φορέα του έργου και : • θα κάνει έλεγχο πληρότητας • αν χρειαστεί θα ζητήσει συμπληρωματικά στοιχεία από τον Μελετητή • θα ζητήσει να του υποβάλει ο Μελετητής συμπληρωμένη και ολοκληρωμένη μελέτη Στα σχόλια 1 & 2 φαίνεται πόσο δύσκολη θα είναι η συνεργασία και η αυτοτέλεια Μελετητή και Αξιολογητή αφού και οι δύο θα έχουν επιλεγεί από τον ίδιο φορέα. 3. ο πιστοποιημένος Αξιολογητής αφού ολοκληρώσει τις περιγραφόμενες δραστηριότητές του θα υποβάλει την ολοκληρωμένη μελέτη στο ΗΠΜ και θα ξεκινήσει η διαδικασία συλλογής γνωμοδοτήσεων και διαβούλευσης : • ο πιστοποιημένος Αξιολογητής θα έχει πρόσβαση στο ΗΠΜ δεν διευκρινίζεται με ποια εξουσιοδότηση του φορέα ή της αρμόδιας υπηρεσίας και ποια θα είναι αυτή για έργα Α1, Α2 η Β. • ο πιστοποιημένος Αξιολογητής θα τηρεί τις προθεσμίες για τις γνωμοδοτήσεις των υπηρεσιών και σε περίπτωση άπρακτης παρέλευσης των θα θεωρεί ότι γνωμοδοτούν θετικά, • ο πιστοποιημένος Αξιολογητής θα αιτείται την σύγκλιση των ΚΕΣΠΑ ή ΠΕΣΠΑ, ποιός θα κρίνει αν απαιτείται η σύγκλιση των συμβουλίων, ποιός θα είναι ο εισηγητής στα συμβούλια (στα οποία δεν φαίνεται να συμμετέχουν οι αρμόδιες υπηρεσίες) και η αποφάσεις των συμβουλίων θα απευθύνονται στον Αξιολογητή; • δεν υπάρχουν χρονικές δεσμεύσεις για τον Αξιολογητή παρά μόνο για τις γνωμοδοτικές υπηρεσίες προφανώς οι χρονικές δεσμεύσεις του Αξιολογητή καλύπτονται από την επίτευξη γρήγορης αμοιβής του, • αν συναντήσει δυσκολίες ο πιστοποιημένος Αξιολογητής θα ζητήσει την συνδρομή της αρμόδιας υπηρεσίας η οποία θα είναι υποχρεωμένη να συνδράμει για να ολοκληρώσει το έργο του και να λάβει την αμοιβή του. 4. Τελικά ο πιστοποιημένος Αξιολογητής θα συντάξει Σχέδιο ΑΕΠΟ και θα το υποβάλει στην αρμόδια υπηρεσία περιβαλλοντικής αδειοδότησης για να προωθηθεί για έγκριση και θα αρχίσουν τα προβλήματα για την αρμόδια υπηρεσία: • θα παραλάβει το σχέδιο της ΑΕΠΟ και προκειμένου να το υιοθετήσει θα πρέπει να ελέγξει την ΜΠΕ ή τη Μελέτη Περιβάλλοντος • θα πρέπει να ελέγξει τις γνωμοδοτήσεις και τη διαβούλευση αν έχουν ληφθεί υπόψη όσα αυτές αναφέρουν στο σχέδιο της ΑΕΠΟ, • στην ουσία θα γίνεται η δουλειά από την αρχή, • η αρμόδια υπηρεσία πέραν των δικών της αδειοδοτήσεων θα πιέζεται απο τον φορέα, τον μελετητή και τον αξιολογητή. Συμπεράσματα : • Με το άρθρο 7 γίνεται πλήρης εμπορευματοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης , • Προστίθεται διοικητικό βάρος στις αρμόδιες υπηρεσίες, • Δεν γνωρίζουμε ποιες υπηρεσίες θα πιστοποιούν αξιολογητές (διαδικασία, επιστημονικά κριτήρια, αρμοδιότητες, υποχρεώσεις, αποκλειστικότητες, κυρώσεις κλπ), θα αξιολογούν και θα ελέγχουν την προσφερόμενη εργασία τους, ποιος θα τηρεί και θα ενημερώνει το σχετικό μητρώο τους κλπ. • Η υφιστάμενη σήμερα διάταξη ς του 4014/2011 αναφέρει στη παράγραφο 2 του άρθρου 16 «Η επιλογή Πιστοποιημένου Αξιολογητή για την αξιολόγηση της ΜΠΕ, μετά την κατάθεση του φακέλου στην υπηρεσία, γίνεται με τη βοήθεια ηλεκτρονικού συστήματος κλήρωσης από την αρμόδια υπηρεσία» και είναι αρτιότερη Σε γενικές γραμμές το άρθρο 7 είναι ανώριμο για διαβούλευση και χρειάζεται πολύ μεγάλη προσπάθεια και γνώση για να παραχθεί λειτουργικό αποτέλεσμα.