• Σχόλιο του χρήστη 'Ελπίδα Περουλάκη' | 14 Μαρτίου 2020, 11:43

    (1) Η μορφή των ΜΔΠΠ (Τμήματα και όχι Διευθύνσεις) αποδυναμώνει το ρόλο τους στην τοπική διαχείριση των περιοχών αρμοδιότητάς τους, ενώ ο αριθμός τους είναι μικρός (βλ. σχόλιο άρθρου 29). (2) Από τις αρμοδιότητες των ΜΔΠΠ απουσιάζει η παροχή γνωμοδοτήσεων κατά τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης έργων και δραστηριοτήτων στις περιοχές αρμοδιότητάς τους. Παράλληλα, στο άρθρο 9 του σχέδιου νόμου καταργείται η παρ. 7 του άρθρου 20 του Ν4014/2011, σύμφωνα με την οποία τα έργα και οι δραστηριότητες, που πρόκειται να πραγματοποιηθούν σε περιοχές του Δικτύου NATURA 2000, υπόκεινται κατά τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησής τους υποχρεωτικά σε περιβαλλοντική επιθεώρηση από το φορέα διαχείρισης της προστατευόμενης περιοχής. Επομένως, στο πλαίσιο της απλούστευσης της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης έργων, ο ΟΦΥΠΕΚΑ και τα τοπικά του τμήματα που έχουν ως σκοπό τη διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών της Ελλάδας, στερούνται το δικαίωμα έκφρασης άποψης για τις αναπτυξιακές δραστηριότητες στις περιοχές που εποπτεύουν. (2) Στις αρμοδιότητες των ΜΔΠΠ θα πρέπει να προστεθεί η συμμετοχή κατά τη διαδικασία της κατάρτισης ή της επικαιροποίησης των διαχειριστικών σχεδίων του άρθρου 47 για τις προστατευόμενες περιοχές αρμοδιότητάς τους. (3) Δεν είναι ξεκάθαρο τι είναι τα Τοπικά Σχέδια Δράσης Προτεραιότητας (ΤΣΔΠ) που πρέπει να καταρτούν οι ΜΔΠΠ. Θα απαιτούνται για τη σύνταξη των Διαχειριστικών Σχεδίων και των Σχεδίων Δράσης του άρθρου 47; Θα συντάσσονται σε κάθε προγραμματική περίοδο βοηθητικά για τη διαμόρφωση των προτάσεων που θα καταθέτει κεντρικά ο ΟΦΥΠΕΚΑ για χρηματοδότηση; Τι χρονική διάρκεια θα έχουν τα ΤΣΔΠ; Από ποιον εγκρίνονται; (4) Από τις αρμοδιότητες των ΜΔΠΠ απουσιάζει η εφαρμογή των ειδικότερων όρων και ρυθμίσεων της περιοχής ευθύνης τους, όπως αυτοί προβλέπονται από την πράξη χαρακτηρισμού. Εντούτοις, στο Άρθρο 36, οι ΜΔΠΠ αξιολογούνται βάσει της αποτελεσματικότητάς τους στην εφαρμογή των όρων αυτών. (5) Στις αρμοδιότητες των ΜΔΠΠ περιγράφεται η παρακολούθηση των ειδών και των οικοτόπων ενωσιακού ενδιαφέροντος. Αυτό θα πρέπει να επαναδιατυπωθεί, καθώς στις προστατευόμενες περιοχές απαντώνται και είδη ή τύποι οικοτόπων, που δεν προστατεύονται από τις Οδηγίες 92/43/ΕΟΚ ή 2009/147/ΕΚ, αλλά προστατεύονται από διεθνείς συμβάσεις (π.χ. Σύμβαση Βέρνης), άλλα αποτελούν είδη εθνικής σημασίας (βλ. αρ. 10 του Ν3937/2011), κ.λπ., των οποίων η προστασία και διατήρηση κρίνεται εξίσου σημαντική. (6) Δεν είναι κατανοητός ο λόγος που ενώ οι ΜΔΠΠ δεν προβλέπεται να συμμετέχουν σε καμία διαδικασία σύνταξης διαχειριστικών σχεδίων-μελετών στην περιοχή αρμοδιότητάς τους (ούτε καν αυτών που καλούνται να εφαρμόσουν), συμμετέχουν, συγκεκριμένα, στον τοπικό αντιπυρικό σχεδιασμό, ο οποίος αποτελεί θεσμικό αντικείμενο και υποχρέωση άλλων υπηρεσιών (π.χ., Δασικής Υπηρεσίας, Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, κ.α.). Ο ρόλος των ΜΔΠΠ θα είναι συμβουλευτικού χαρακτήρα; (7) Επίσης, εφόσον για τις ΜΔΠΠ δεν προβλέπονται αρμοδιότητες φύλαξης των προστατευόμενων περιοχών, δεν είναι κατανοητός ο λόγος που θα πρέπει να προτείνουν στις αρμόδιες υπηρεσίες σχέδια φύλαξης και να παρακολουθούν την εφαρμογή τους. Προβλέπεται, δηλαδή, εμπλοκή των ΜΔΠΠ, σε αρμοδιότητες άλλων Υπηρεσιών, και αυτό επιπλέον χωρίς να παρέχεται στήριξη σε αυτές. Για να εξασφαλιστεί η υλοποίηση των προτάσεων φύλαξης των ΜΔΠΠ θα πρέπει τουλάχιστον να προβλεφθεί η στελέχωσή τους με προσωπικό φύλαξης (όπως υπάρχει στους υφιστάμενους Φορείς Διαχείρισης), το οποίο θα πραγματοποιεί κοινά περίπολα με τις αρμόδιες υπηρεσίες, μέσω των μνημονίων συνεργασίας που προβλέπει ο νόμος. (8) Όσον αφορά στο σημείο (ια) του άρθρου, θα πρέπει να επανεξεταστεί η δυνατότητα των ΜΔΠΠ να έχουν έσοδα από οικοτουριστικές και λοιπές δραστηριότητες. Σε κάποιες προστατευόμενες περιοχές, η τοπική οικονομία στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό σε αντίστοιχες δραστηριότητες. Οι ΜΔΠΠ μπορούν να έχουν έσοδα από άλλες δραστηριότητες πλην αυτών.