• Σχόλιο του χρήστη 'Σταύρος Μαυρουδέας' | 16 Μαρτίου 2020, 15:39

    «β) Για τη συλλογή και μεταφορά μη επικίνδυνων αποβλήτων δεν απαιτείται άδεια. Για τους οργανισμούς ή επιχειρήσεις που εκτελούν εργασίες συλλογής και μεταφοράς μη επικίνδυνων αποβλήτων σε επαγγελματική βάση, απαιτείται εγγραφή και καταχώριση στο ηλεκτρονικό μητρώο αποβλήτων (ΗΜΑ) του άρθρου 42 του ν. 4042/2012, όπως ισχύει, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην ΚΥΑ 43942/4026/2016 (Β’ 2992) όπως ισχύει.» Σχόλιο: Εάν δεν τεθούν κανόνες, περιορισμοί και ποινές, τότε το εν λόγω σημείο είναι αντίθετο με την Οδηγία 2008/98/ΕΚ, το Ν. 4042/2012 και τις προτεινόμενες ΒΔΤ τις ΕΕ. Επίσης, με ποια περιβαλλοντικά κριτήρια θα γίνεται θα ανάθεση σχετικών δημόσιων έργων; Σύμφωνα την Οδηγία 2008/98/ΕΚ: (12) Ο κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 1774/2002 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 3ης Οκτωβρίου 2002, για τον καθορισμό υγειονομικών κανόνων σχετικά με τα ζωικά υποπροϊόντα που δεν προορίζονται για κατανάλωση από τον άνθρωπο, προβλέπει, μεταξύ άλλων, αναλογικούς ελέγχους όσον αφορά τη συλλογή, τη μεταφορά, την επεξεργασία, τη χρήση και τη διάθεση όλων των ζωικών υποπροϊόντων, συμπεριλαμβανομένων αποβλήτων ζωικής προέλευσης έτσι ώστε να εξασφαλίζεται ότι δεν θέτουν σε κίνδυνο την υγεία των ζώων και τη δημόσια υγεία. Κατά συνέπεια, είναι ανάγκη να αποσαφηνισθεί η σχέση με τον εν λόγω κανονισμό και να αποφευχθεί η επικάλυψη κανόνων με το να εξαιρεθούν από το πεδίο εφαρμογής της παρούσας οδηγίας τα ζωικά υποπροϊόντα όταν προορίζονται για χρήσεις που δεν θεωρούνται ως εργασίες οι οποίες σχετίζονται με τα απόβλητα. (45) Τα κράτη μέλη θα πρέπει να προβλέπουν την επιβολή αποτελεσματικών, αναλογικών και αποτρεπτικών κυρώσεων σε φυσικά και νομικά πρόσωπα που είναι υπεύθυνα για τη διαχείριση αποβλήτων, όπως παραγωγοί, κάτοχοι, μεσίτες, έμποροι, μεταφορείς και συλλέκτες αποβλήτων, οργανισμοί ή επιχειρήσεις που εκτελούν εργασίες επεξεργασίας αποβλήτων και προγράμματα διαχείρισης αποβλήτων, στις περιπτώσεις που παραβαίνουν τις διατάξεις της παρούσας οδηγίας. Τα κράτη μέλη μπορούν επίσης να αναλαμβάνουν δράση για να ανακτούν το κόστος της μη συμμόρφωσης και των μέτρων επανόρθωσης, με την επιφύλαξη της οδηγίας 2004/35/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 21ης Απριλίου 2004, σχετικά με την περιβαλλοντική ευθύνη όσον αφορά την πρόληψη και την αποκατάσταση περιβαλλοντικής ζημίας Άρθρο 13 Προστασία της ανθρώπινης υγείας και του περιβάλλοντος Τα κράτη μέλη λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα για να εξασφαλίζουν ότι η διαχείριση των αποβλήτων πραγματοποιείται χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η ανθρώπινη υγεία και χωρίς να βλάπτεται το περιβάλλον, και ιδίως: α) χωρίς να δημιουργείται κίνδυνος για το νερό, τον αέρα, το έδαφος, τα φυτά ή τα ζώα, β) χωρίς να προκαλείται όχληση από θόρυβο ή οσμές, και γ) χωρίς να επηρεάζεται δυσμενώς το τοπίο ή οι τοποθεσίες ιδιαίτερου ενδιαφέροντος. Άρθρο 27 Στοιχειώδη πρότυπα 4. Θεσπίζονται στοιχειώδη πρότυπα για δραστηριότητες που απαιτούν καταχώριση σύμφωνα με το άρθρο 26, στοιχεία α) και β), όταν υπάρχουν στοιχεία ότι, χάρη στα στοιχειώδη αυτά πρότυπα, θα προκύψει όφελος από πλευράς προστασίας της ανθρώπινης υγείας και του περιβάλλοντος ή ότι θα αποφευχθεί η διαταραχή της εσωτερικής αγοράς, καθώς και στοιχεία σχετικά με τα τεχνικά προσόντα των συλλεκτών, των μεταφορέων, των εργολάβων ή των μεσιτών. Άρθρο 34 Επιθεωρήσεις 1. Οι οργανισμοί ή επιχειρήσεις που πραγματοποιούν εργασίες επεξεργασίας αποβλήτων, οι οργανισμοί ή οι επιχειρήσεις που συλλέγουν ή μεταφέρουν απόβλητα σε επαγγελματική βάση, οι μεσίτες και οι έμποροι, καθώς και οι οργανισμοί ή οι επιχειρήσεις που παράγουν επικίνδυνα απόβλητα υπόκεινται σε κατάλληλες περιοδικές επιθεωρήσεις από τις αρμόδιες αρχές. 2. Οι επιθεωρήσεις που αφορούν τις εργασίες συλλογής και μεταφοράς καλύπτουν την προέλευση, τη φύση, την ποσότητα και τον προορισμό των συλλεγόμενων και μεταφερόμενων αποβλήτων. 3. Τα κράτη μέλη μπορούν να λαμβάνουν υπόψη τις καταχωρίσεις στο πλαίσιο του κοινοτικού συστήματος οικολογικής διαχείρισης και οικολογικού ελέγχου (EMAS), ιδίως όσον αφορά τη συχνότητα και την ένταση των επιθεωρήσεων. Άρθρο 40 Μεταφορά στο εθνικό δίκαιο 1. Τα κράτη μέλη θέτουν σε ισχύ τις νομοθετικές, κανονιστικές και διοικητικές διατάξεις που απαιτούνται για να συμμορφωθούν με την παρούσα οδηγία έως τις 12 Δεκεμβρίου 2010. Πώς θα διασφαλίσει το ΥΠΕΝ την «Προστασία της ανθρώπινης υγείας και του περιβάλλοντος» χωρίς την αδειοδότηση ή τη θέσπιση όρων και ελέγχων για τη μεταφορά των αποβλήτων; Θα θέσει το ΥΠΕΝ ελάχιστο αριθμό ελέγχου των εταιριών μεταφοράς αποβλήτων, όπως ορίζουν οι σχετικές οδηγίες της ΕΕ; Θα αναλάβει το ΥΠΕΝ (και δηλαδή οι πολίτες) το κόστος των πιθανών ατυχημάτων και έκτακτων περιστατικών από την ανεξέλεγκτη μεταφορά των αποβλήτων; Θα προβλέψει το ΥΠΕΝ πριν την έγκριση του νομοσχεδίου «την επιβολή αποτελεσματικών, αναλογικών και αποτρεπτικών κυρώσεων σε φυσικά και νομικά πρόσωπα που είναι υπεύθυνα για τη διαχείριση αποβλήτων, όπως παραγωγοί, κάτοχοι, μεσίτες, έμποροι, μεταφορείς και συλλέκτες αποβλήτων, οργανισμοί ή επιχειρήσεις που εκτελούν εργασίες επεξεργασίας αποβλήτων και προγράμματα διαχείρισης αποβλήτων», στις περιπτώσεις που παραβαίνουν τις διατάξεις της οδηγίας. Έχει υπολογίσει το ΥΠΕΝ την οικονομική επιβάρυνση του δημοσίου για τον έλεγχο των εταιρειών, της σύνταξης οδηγών και προτύπων και των υπόλοιπων προτεινόμενων αλλαγών που προκύπτουν από την κατάργηση της άδειας για τη συλλογή και μεταφορά μη επικίνδυνων αποβλήτων; Γιατί αποφασίζει να μεταφέρει το κόστος στους πολίτες, ενώ έως τώρα αυτό το επωμίζονται οι εταιρείες που πρέπει να έχουν την εν λόγω άδεια; Σύμφωνα με την Οδηγία 2018/1147/ΕΕ «για τον καθορισμό των συμπερασμάτων των βέλτιστων διαθέσιμων τεχνικών (ΒΔΤ) για την επεξεργασία των αποβλήτων, σύμφωνα με την οδηγία 2010/75/ΕΕ…»: ΒΔΤ 5. Για τη μείωση του περιβαλλοντικού κινδύνου που συνδέεται με τον χειρισμό και τη μεταφορά των αποβλήτων, η ΒΔΤ συνίσταται στην κατάρτιση και εφαρμογή διαδικασιών χειρισμού και μεταφοράς. Περιγραφή Οι διαδικασίες χειρισμού και μεταφοράς στοχεύουν να διασφαλίσουν τον ασφαλή χειρισμό και τη μεταφορά των αποβλήτων στον αντίστοιχο χώρο αποθήκευσης ή επεξεργασίας. Περιλαμβάνουν τα ακόλουθα στοιχεία: — ο χειρισμός και η μεταφορά των αποβλήτων εκτελούνται από ειδικευμένο προσωπικό, — ο χειρισμός και η μεταφορά των αποβλήτων διαθέτουν τη δέουσα τεκμηρίωση και επικύρωση πριν από την εκτέλεση και εξακρίβωση μετά από την εκτέλεση, — λαμβάνονται μέτρα για την πρόληψη, την ανίχνευση και τον μετριασμό διαρροών, — λαμβάνονται προφυλάξεις σχετικά με τη λειτουργία και τον σχεδιασμό κατά τη μείξη ή ανάμειξη αποβλήτων (π.χ. αναρρόφηση αποβλήτων σε μορφή σκόνης και πούδρας). Οι διαδικασίες χειρισμού και μεταφοράς βασίζονται σε εκτίμηση κινδύνου λαμβάνοντας υπόψη την πιθανότητα ατυχημάτων και περιστατικών και τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις. Το νομοσχέδιο δεν λαμβάνει υπόψη του τις ΒΔΤ για τη διαχείριση των αποβλήτων, ενώ υποτίθεται ότι διαμορφώνει το νέο θεσμικό πλαίσιο για την ορθή διαχείριση των αποβλήτων. Οι απλοποιήσεις της νομοθεσία θα πρέπει να συνοδεύονται από αυστηρά μέτρα και κριτήρια, τα οποία θα πρέπει να συντάξει και να εφαρμόσει το ΥΠΕΝ εάν αποφασίσει να καταργήσει τις άδειες συλλογής και μεταφοράς μη επικίνδυνων αποβλήτων. Αλλιώς θα δημιουργήσει ένα πλαίσιο λειτουργίας χωρίς κανόνες και που θα διακινδυνεύει την υποβάθμιση της προστασίας του περιβάλλοντος και της ανθρώπινης υγείας. Οι άδειες συλλογής και μεταφοράς μη επικίνδυνων αποβλήτων θέτουν όρους ως προς τη φόρτωση και τη στοίβαξη των αποβλήτων, ως προς τα μέσα συσκευασίας και τα μέσα μεταφοράς (πώς θα διασφαλίζεται με την εφαρμογή του νομοσχεδίου π.χ. η κάλυψη των φορτηγών που μεταφέρουν κοκκώδη υλικά για να μην γίνεται διασπορά στο περιβάλλον;). Οι εγκεκριμένες μελέτες για τις άδειες συλλογής και μεταφοράς μη επικίνδυνων αποβλήτων περιλαμβάνουν επίσης τη λίστα με τους ΕΚΑ και τους αποδέκτες των αποβλήτων που μεταφέρουν οι εταιρείες. Πώς θα διασφαλίσει του ΥΠΕΝ ότι τα οχήματα που μεταφέρουν απόβλητα, δεν μεταφέρουν και προϊόντα;