• Σχόλιο του χρήστη 'Εταιρία Προστασίας Πρεσπών' | 17 Μαρτίου 2020, 16:02

    - Οι διατάξεις που αφορούν στον τρόπο χαρακτηρισμού ή τα εργαλεία διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών πρέπει να αποτυπώνονται σε αυτό το άρθρο και όχι να διασκορπίζονται στο π.δ. 59/2018 ή σε άρθρα του ν. 1650/1986 που αφορούν άλλα θέματα (όπως το άρθρο 18). Συνεπώς προτείνεται να διατηρηθεί με τις ανάλογες προσαρμογές o τίτλος και η δομή του άρθρου 21 του ν. 1650/1986 όπως ισχύει σήμερα, περιγράφοντας δηλαδή πλήρως τη διαδικασία χαρακτηρισμού μίας προστατευόμενης περιοχής και στη συνέχεια τα εργαλεία διαχείρισης. Το προτεινόμενο άρθρο έτσι κι αλλιώς απαιτεί νομοτεχνική επεξεργασία καθώς δημιουργείται σύγχυση μεταξύ των παραγράφων 1 και 4. - Συγκεκριμένα, προτείνονται οι ακόλουθες διατυπώσεις σε αντικατάσταση των παρ. 1, 2, 3, 5, και 7 βασισμένες στις ισχύουσες διατάξεις και κάποιες διατυπώσεις από το παρόν νομοσχέδιο, καθώς και την εν γένει εμπειρία των τελευταίων ετών: 1) Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ύστερα από γνώμη της «Επιτροπής Φύση 2000» και σε εφαρμογή ειδικής περιβαλλοντικής μελέτης (ΕΠΜ), γίνεται ο χαρακτηρισμός των προστατευόμενων περιοχών 1 (Εθνικών Πάρκων) και 2 (Προστασίας και Διατήρησης της Βιοποικιλότητας) άρθρου 19 καθώς και η οριοθέτηση των ζωνών προστασίας του άρθρου 19 και ο καθορισμός χρήσεων γης και δραστηριοτήτων μέσα σε αυτές. Σημειώνεται ότι οι κατηγορίες προστατευόμενων περιοχών προτείνονται στα ειδικότερα σχόλια μας στο άρθρο 46. 2) Η ΕΠΜ τεκμηριώνει επιστημονικά την ανάγκη προστασίας του εκάστοτε προστατευτέου αντικειμένου, την κατηγορία χαρακτηρισμού, τις ζώνες και τις ρυθμίσεις προστασίας της κάθε περιοχής και εξετάζει τις επιπτώσεις που θα έχουν στο περιβάλλον και ειδικότερα στο προστατευτέο αντικείμενο, τα προτεινόμενα μέτρα και ιδίως οι όροι και περιορισμοί δραστηριοτήτων που προτείνει, σε συνδυασμό με τις επιτρεπόμενες δραστηριότητες, όπως αυτές θα προκύπτουν από τις προτεινόμενες χρήσεις γης. Επίσης, εξετάζει τις συνέπειες εναλλακτικών λύσεων, περιλαμβανομένης και της μηδενικής λύσης, καθώς και την αναγκαιότητα λήψης μέτρων σε γειτονικές εκτάσεις. 3) Η ανάθεση της σύνταξης ΕΠΜ και η έγκριση της γίνεται από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας. 4) Η διαδικασία σύνταξης και έγκρισης των ΕΠΜ, όπως και οι προδιαγραφές των ΕΠΜ, των ειδικών εκθέσεων και των προεδρικών διαταγμάτων χαρακτηρισμού ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας. 5) Τα σχέδια προεδρικών διαταγμάτων χαρακτηρισμού της παραγράφου 1 ανακοινώνονται πριν από την οριστική διατύπωση τους στα συναρμόδια υπουργεία, στους αρμόδιους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και κατατίθενται υποχρεωτικά σε δημόσια διαβούλευση για διάστημα ενός μηνός. Ενδιαφερόμενοι πολίτες, αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες και φορείς έχουν τη δυνατότητα εντός του οριζομένου χρονικού διαστήματος να εκφράσουν εγγράφως τη γνώμη τους. Σε περιοχές, στις οποίες λειτουργεί πολιτικό αεροδρόμιο, απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Σε περίπτωση που η εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος νόμου αφορά σε περιοχές ενδιαφέροντος του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των νομικών προσώπων που εποπτεύονται από αυτό, οι οποίες περιλαμβάνουν στρατιωτικές υποδομές και εκτάσεις που χρησιμοποιούνται για σκοπούς εθνικής άμυνας και ασφάλειας, απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. 6) Για τον χαρακτηρισμό μιας περιοχής ως καταφυγίου άγριας ζωής και ως προστατευόμενου τοπίου ή φυσικού σχηματισμού εκδίδεται απόφαση του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, με βάση ειδική έκθεση που τεκμηριώνει την οικολογική ή άλλη φυσική αξία της περιοχής. Στην πράξη χαρακτηρισμού καθορίζονται προτεραιότητες διατήρησης για την κάθε περιοχή. - Στην προτεινόμενη παρ. 3 σχετικά με τα σχέδια διαχείρισης, η οποία θα ήταν σκόπιμο να μεταφερθεί στο τέλος όλων των διατάξεων που αφορούν στον χαρακτηρισμό προστατευόμενων περιοχών, πρέπει να διευκρινιστεί ότι τα σχέδια διαχείρισης αφορούν σε όλες τις κατηγορίες προστατευόμενων περιοχών. Συνεπώς πρέπει να προστεθεί «Για όλες τις κατηγορίες προστατευόμενων περιοχών καταρτίζονται σχέδια διαχείρισης.», αντί της προτεινόμενης παρ. 1 που αφορά μόνο στις περιοχές NATURA 2000. Το σχέδιο διαχείρισης αποτελεί το βασικό εργαλείο διαχείρισης κάθε περιοχής.