• Σχόλιο του χρήστη 'WWF Ελλάς' | 17 Μαρτίου 2020, 18:03

    Παρ. 1 Στη διάταξη αυτή προβλέπονται σχέδια διαχείρισης για τις περιοχές προστασίας οικοτόπων και ειδών, αλλά δεν αναφέρονται οι υπόλοιπες κατηγορίες προστατευόμενων περιοχών, οι οποίες σύμφωνα με το άρθρο 19 (3) του ν. 1650/1986 (άρθρο 46 του παρόντος νομοσχεδίου) μπορεί να συμπίπτουν με τις περιοχές του δικτύου Natura (να “περικλείουν μια ή περισσότερες από αυτές είτε να τοποθετούνται εντός ή εκτός αυτών”). Θα πρέπει να γίνει ρητή πρόβλεψη για την εκπόνηση και εφαρμογή σχεδίων διαχείρισης ή άλλων εργαλείων διαχειριστικού σχεδιασμού (πχ όπως των προβλεπομένων στο άρθρο 19 παρ. 4.3 του ν. 1650/1986 “ειδικών μελετών διαχείρισης” για τα ΚΑΖ) και για τις υπόλοιπες κατηγορίες προστατευόμενων περιοχών (στο βαθμό που δεν καλύπτονται από τις περιοχές προστασίας οικοτόπων και ειδών). Παρ. 2: Η διάταξη αυτή προβλέπει υποχρεωτική δημόσια διαβούλευση για τις ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, αλλά θα πρέπει να προβλεφθεί ρητά ότι και τα π.δ. για τον χαρακτηρισμό των περιοχών και τα σχέδια διαχείρισης θα τίθενται υποχρεωτικά σε δημόσια διαβούλευση. Επιπλέον, θα πρέπει να καθοριστεί ο κατ’ελάχιστον χρόνος για τη διαβούλευση των ΕΠΜ, π.δ. και σ.δ. σε ένα μήνα. Θα πρέπει επίσης να προβλεφθεί δημόσια διαβούλευση, υπό τον συντονισμό των οικείων μονάδων διαχείρισης, κατά τη διαδικασία εκπόνησης και σύνταξης των ΕΠΜ προκειμένου να ενισχυθούν οι συμμετοχικές διαδικασίες και η συμμετοχή των εμπλεκομένων φορέων και της τοπικής κοινωνίας όπως προτείνεται σε διεθνείς και ευρωπαϊκές ενδεδειγμένες πρακτικές. Στο άρθρο 21 παρ. 1 στοιχ. α΄ του ν. 1650/1986 προβλέπεται γνώμη της Επιτροπής Φύση κατά τη διαδικασία έκδοσης π.δ. χαρακτηρισμού, η οποία με την παρούσα διάταξη καταργείται. Η συμβολή της Επιτροπής Φύση έχει υπάρξει σημαντική για τη βελτίωση των σχεδίων των π.δ. (προτεινόμενος χαρακτηρισμός, ρυθμίσεις, μέτρα κλπ), και θα πρέπει το παρόν νομοσχέδιο να προβλέψει ρητά τη συμμετοχή της στη διαδικασία έκδοσης π.δ. Παρ. 7. Η διάταξη αυτή προβλέπει τον χαρακτηρισμό των ΚΑΖ και των προστατευόμενων τοπίων και φυσικών σχηματισμών με υπουργική απόφαση, ωστόσο θεωρούμε ότι ο χαρακτηρισμός τους θα πρέπει να γίνεται με απόφαση του γενικού γραμματέα της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης, όπως προβλέπεται στον ν. 1650/1986. Η απόφαση της αποκεντρωμένης διοίκησης αποτελεί καταλληλότερο εργαλείο για τον χαρακτηρισμό και τον καθορισμό όρων και περιορισμών των δραστηριοτήτων προκειμένου να ανταποκριθεί στις ανάγκες των περιοχών αυτών για ευελιξία στον καθορισμό των όρων αυτών και προσαρμογή τους σε νέα δεδομένα (και ειδικότερα στην περίπτωση των ΚΑΖ). Η διάταξη αυτή θα πρέπει επίσης να προβλέπει ρητά την εκπόνηση ειδικής έκθεσης για την τεκμηρίωση της οικολογικής ή/και άλλης φυσικής αξίας του προστατευτέου αντικειμένου και των απαιτούμενων ρυθμίσεων και μέτρων βάσει της οποίας θα εκδοθεί η πράξη χαρακτηρισμού.