• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΡΟΔΟΥ' | 31 Αυγούστου 2020, 19:30

    Αναφορικά με την παρ. 12 του άρθρου 32 του Σχεδίου Νόμου με την οποία αντικαθίσταται το άρθρο 9 του Ν. 4002/2001 (Α’ 180), θα θέλαμε να παρατηρήσουμε τα εξής: 1. Το νησί της Ρόδου με το Πρόγραμμα «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Ν.3852/2010 – ΦΕΚ 87Α/2010) έγινε ενιαίος νησιωτικός Δήμος ο οποίος ενσωμάτωσε 10 Καποδιστριακούς Δήμους του Ν. 2539/1997 οι οποίοι πλέον είναι οι 10 Δδημοτικές Εενότητες (εφεξής ΔΕ) του νησιού. Η λογική της συνένωσης των κοινοτήτων αρχικά και των καποδιστριακών δήμων αργότερα ήταν να βελτιώσει την επιχειρησιακή ικανότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και να επιλύει πιο αποτελεσματικά τα τοπικά προβλήματα. Ειδικά για τα νησιά η φιλοσοφία ήταν «κάθε νησί και Δήμος» ώστε να οργανωθούν υπηρεσίες και δομές σε μια ευρύτερη βάση με τέτοιο τρόπο που να ξεπεραστούν αγκυλώσεις και τοπικές αντιπαραθέσεις αλλά και να πραγματοποιηθούν οικονομίες κλίμακας. Να σημειωθεί ότι η Ρόδος δεν εξαιρέθηκε από την αρχή κάθε Δήμος και νησί που ψηφίστηκε πρόσφατα όπως έγινε με την Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Μυτιλήνη, κλπ. Από την άλλη πλευρά, στο νησί της Ρόδου προωθήθηκαν και υλοποιήθηκαν υπερτοπικής σημασίας έργα και υποδομές τα οποία εξυπηρετούν το σύνολο των κατοίκων του νησιού. Σας αναφέρουμε ενδεικτικά: • Κατασκευή θερμοηλεκτρικού σταθμού παραγωγής ρεύματος (ΘΗΣ) στη Ν. Ρόδο (Κοινότητα Καταβιάς, ΔΕ Ν. Ρόδου). Εγκατεστημένη ισχύς 117 MW. Ενισχύει την ηλεκτροπαραγωγή από τον ΑΗΣ Σορωνής που βρίσκεται στα όρια των Κοινοτήτων Θεολόγου της ΔΕ Πεταλούδων και Σορωνής της ΔΕ Καμείρου). • Κατασκευή Φράγματος Γαδουρά με συνοδά έργα την κατασκευή του Υδραγωγείου για τη μεταφορά του νερού προς τις Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Νερού Ρόδου την κατασκευή και αποδοτική λειτουργία των Ε.Ε.Ν. Ρόδου, ημερήσιας δυναμικότητας επεξεργασίας νερού 60.000 κυβικών μέτρων και την κατασκευή του Υδραγωγείου τροφοδοσίας της πόλης της Ρόδου. Η χωρητικότητα του φράγματος είναι 63 εκατομμύρια κυβικά. Το ενιαίο αυτό έργο ύδρευσης υλοποιήθηκε με ορίζοντα το 2039, για να καλύψει όλο το νησί της Ρόδου και τα άνυδρα γειτονικά νησιά, (ετήσια ζήτηση νερού 26,5 εκατομμύρια κυβικά μέτρα). • Κατασκευή νέου κύτταρου ΧΥΤΑ Β. Ρόδου στην ΔΕ Καλλιθέας, στα όρια της ΔΕ Πεταλούδων • Κατασκευή ΧΥΤΑ Ν. Ρόδου στη ΔΕ Ν. Ρόδου • Επέκταση Αερολιμένα Διαγόρας στην Κοινότητα Παραδεισίου, ΔΕ Πεταλούδων Τα έργα αυτά δεν εξυπηρετούν τις Δημοτικές Ενότητες στις οποίες φιλοξενούνται αλλά ολόκληρο το νησί ή μεγάλο μέρος αυτού. Επομένως η χωροθέτηση και η δημιουργία σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων ασκεί πιέσεις στις υποδομές αυτές και όχι μόνο στην ΔΕ που θα κατασκευαστούν. Οι πιέσεις στις υποδομές λοιπόν μπορεί να προέρχονται από οπουδήποτε και ένα ένα νέο έργο (πχ η κατασκευή ενίς σύνθετου καταλύματος στη Ν. Ρόδο να έχει επιπτώσεις στο Βόρειο Τρίγωνο (αεροδρόμιο, λιμάνι, αυτοκινητόδρομος) στις υποδομές ύδρευσης και φυσικά στην ίδια την ΔΕ Ν. Ρόδου όπου θα εγκατασταθεί. Από την άλλη πλευρά θα πρέπει να αναγνωριστεί και να γίνει αποδεκτό ότι η Ρόδος αποτελεί πλέον ακραίο παράδειγμα υπερκορεσμού προορισμού με επίσημα καταλύματα της τάξεως των 160.000 κλινών και με πολλά ακόμα καταλύματα Airbnb. Ανάλογες είναι λοιπόν και οι πιέσεις που δέχεται το νησί και τα περιθώρια για περαιτέρω αύξηση των κλινών μηδενικά. Στις παραπάνω κλίνες δεν υπολογίζονται οι κλίνες στις υπό έκδοση οικοδομικές άδειες και οι κλίνες από τις εγκαταστάσεις στο Βόρειο και Νότιο Αφάντου όπως αυτές προβλέπονται στο Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίου Ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ) και όπως δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 180 Τεύχος Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων και Πολεοδομικών Θεμάτων στις 14/09/2016. Όλες οι μελέτες και αναλύσεις που γίνονται για το νησί της Ρόδου, όπως για παράφεθγμα το πρόγραμμα ECOMOST, υποδείγματα αειφόρου ανάπτυξης, ή η πρόσφατη έρευνα του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, τονίζουν τη σημασία του περιβάλλοντος, της αειφορικής ανάπτυξης, και της σωστής οργάνωσης του χώρου(χωροταξίας, χρήσεις γης). Επομένως, για τους παραπάνω λόγους και για να υπάρχει συμφωνία με ευρύτερες πολιτικές που έχουν αναπτυχθεί στο νησί αλλά και τη χώρα ολόκληρη την προηγούμενη δεκαετία μέσα από τα σχέδια αναδιοργάνωσης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και για να διασφαλιστεί η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη του νησιού και η ποιότητα και προστιθέμενη αξία του τουριστικού προϊόντος πιστεύουμε ότι το εδάφιο γγ της παρ. 1 του άρθρου 9 του Ν. 4002/2011 (Α’ 180) θα πρέπει να τροποποιηθεί από το υπό διαβούλευση Σχέδιο Νόμου ως εξής στο σημείο που αφορά τη Ρόδο: «Σε περίπτωση χωροθέτησης σύνθετου τουριστικού καταλύματος σε νησί, πλην των νήσων Κρήτης και Κέρκυρας καθώς και της Εύβοιας στην έκθεση χωροταξικής θεώρησης εξετάζονται τα παραπάνω στοιχεία και χαρακτηριστικά της συνολικής επιφάνειας του νησιού.»