• Σχόλιο του χρήστη 'Νικόλαος Κορακιανίτης' | 2 Σεπτεμβρίου 2020, 18:22

    Νικόλαος Κορακιανίτης Διπλ. Πολιτικός μηχανικός Κέρκυρα Στο σύνολο του το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής νομοθεσίας δεν περικλείει καμία δικλίδα ασφάλειας κυρίως για την περιουσία των πολιτών και φαίνεται εκ των προτέρων πως στόχος του είναι η «γη στα χέρια λίγων». Αποτελεί έναν δυσάρεστο αιφνιδιασμό για την πλειοψηφία των πολιτών που διαθέτουν ακίνητη περιουσία, εκτός σχεδίου. Η διαβούλευση του νομοσχεδίου συντελείται σε ακατάλληλη χρονική περίοδο καθώς η Πολιτεία ακόμα δεν έχει εκπληρώσει βασικές προϋποθέσεις της όπως η σύνταξη των Δασικών Χαρτών, η ολοκλήρωση του Κτηματολογίου, η χάραξη ζώνης παραλίας και κυρίως η προσφορά οικονομικής πολεοδομημένης γης. Όσον αφορά συγκεκριμένα το άρθρο 28 στη δόμηση εκτός σχεδίου και το άρθρο 29 που περιγράφει τους μέγιστους συντελεστές δόμησης βλέπουμε τον μονόδρομο που δημιουργείται για καθ’ ύψος εξάντληση του συντελεστή και με τα προβλήματα που θα αναπτυχθούν με τα υφιστάμενα κτίρια που προσβλέπουν σε αναβαθμίσεις μέσω επεκτάσεων – μεγέθυνσης των επιφανειών κοινόχρηστων χώρων ή δωματίων. Όλα αυτά σε συνδυασμό και με το άρθρο 34 οδηγούν στην κατάργηση εντός διετίας των λοιπών παρεκκλίσεων και μέρους κατά κανόνα δόμησης σε εκτός σχεδίου περιοχές, χωρίς τη θέσπιση κάποιου άλλου είδους αντισταθμιστικού μέτρου. Οι περιορισμοί που θα ισχύουν με αυτό το νομοσχέδιο «κόβουν» την δυνατότητα στους πολίτες να υλοποιήσουν τα σχέδια τους στα οικόπεδα τους που εν μέσω πανδημίας και οικονομικής κρίσης που διανύουμε θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια ανάσα για τους ίδιους. Οι οικονομικές επιπτώσεις και όχι μόνο θα είναι τεράστιες και μη αναστρέψιμες στην ανάπτυξη της υπαίθρου. Φέρνοντας παράδειγμα τον τόπο που εργάζομαι και ζω, την Κέρκυρα, η επιβίωση των πολιτών στο 90% είναι ο τουρισμός. Οι άνθρωποι έχουν επενδύσει σε αναβαθμίσεις μέσω επεκτάσεων των επιφανειών κοινόχρηστων χώρων ή δωματίων για να προχωρήσουν σε βελτίωση των υποδομών τους. Επί παραδείγματι με το μέτρο των 4.000τμ αφενός θα είναι η ελαχίστη έκταση όπου κατά κανόνα θα επιτρέπεται η δόμηση για έναν ιδιώτη και αφετέρου με αντίστοιχα ίδια τετραγωνικά θα δύναται να γίνεται μια επένδυση τουριστικού καταλύματος. Σίγουρα λοιπόν με τον τρόπο αυτό θα μειωθούν οι ιδιωτικές επενδύσεις ενώ από την άλλη θα προάγεται η εκμετάλλευση της γης. Με αυτό το νομοσχέδιο και με τον περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης αυτό αποτελεί παρελθόν. Μέσα σε μία νύχτα λοιπόν θα δουν τα όνειρα και τις ελπίδες τους που είχαν εναποθέσει στις μικρές ναι μεν επενδύσεις στην περιουσία τους αλλά σίγουρα ζωτικής σημασίας να εξαφανίζονται, μία περιούσια που απέκτησαν πληρώνοντας εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για να είναι νόμιμοι… Και μάλιστα όταν οι ίδιοι θα παλεύουν για την καθημερινή επιβίωση τους, οι «μεγαλοεπενδυτές», θα μπορούν άνετα να κάνουν τα σχέδια τους πραγματικότητα. Ειδικότερα με την απαίτηση των 45μετρων πρόσωπού σε κοινόχρηστο δρόμο για την απόκτηση της οικοδομησιμότητας του οικοπέδου θα επιφέρει μια απίστευτη σύγχυση με δεδομένο ότι δεν όχι μόνο δεν έχει ολοκληρωθεί το κτηματολόγιο αλλά και ούτε χωροταξικά στο πανελλήνιο, αλλά πολύ περισσότερο όταν οι δρόμοι δεν έχουν οροθετηθεί και χαρακτηριστεί. Προφανώς αυτό είναι αρμοδιότητα του δημοσίου και όταν υπάρχει αυτή η βασική έλλειψη πως είναι δυνατόν να ζητάς την απαίτηση προσώπου σε κοινόχρηστο όταν δεν έχεις εξ αρμοδιότητας χαρακτηρίσει – οριοθέτηση τι είναι κοινόχρηστο. Σε καμία περίπτωση η δίχρονη παράταση που δίνεται για διατήρηση οικοδομησιμότητας δεν μπορεί να μας καθησυχάσει καθώς δεν αποδεικνύεται από πουθενά ότι θα είναι και νόμιμη αλλά και δεν αφορά την πλειοψηφία των ιδιοκτησιών που πλήττονται από το Νομοσχέδιο και μάλιστα όλα αυτά εν μέσω κρίσης. Επιγραμματικά τα προβλήματα που δημιουργούνται είναι: 1. Άνιση αντιμετώπιση ιδιωτικών ατομικών επενδύσεων εν συγκρίσει με τα επιχειρησιακά – επενδυτικά σχέδια. 2. Οικονομικό «κραχ» στην προσωπική περιουσία χιλιάδων συμπολιτών. 3. Προβλήματα σε συναλλαγές, υποθήκες, εξυπηρέτηση τραπεζικών δανείων αλλά και όλων διοικητικών πράξεων με επιπρόσθετη επιβάρυνση του κρατικού μηχανισμού. 4. Σημαντική μείωση αποκέντρωσης των πόλεων και δημιουργία νέων πυρήνων αστικών πόλεως. Πρέπει να αποσυρθεί το άρθρο 28 και 34 μέχρι και την ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού , την κτηματογράφηση της Ελλάδας αλλά και την συμπλήρωση όλων των απαιτούμενων πολεοδομικών υποβάθρων.