• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΓΡΟΝΟΜΩΝ & ΤΟΠΟΓΡΑΦΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ' | 3 Σεπτεμβρίου 2020, 18:52

    Η μέχρι στιγμής πολεοδομική νομοθεσία γύρω από τους οικισμούς είτε κάτω των 2.000 κατοίκων, κυρίως, είτε προ του 1923 έχει να παρουσιάσει πλήθος προβλημάτων εφαρμογής της, τα οποία χονδρικά και επιγραμματικά αναφέρουμε παρακάτω. • Αρχικά και άμεσα σχετιζόμενη με τις διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου, η γνωστή και δεδομένη ασάφεια προσδιορισμού της ακριβούς θέσης των κορυφών των πολυγώνων και των πολυγωνικών γραμμών, που προκύπτει από τις αποφάσεις οριοθέτησης των οικισμών, οδηγεί σε προβλήματα αρτιότητας και οικοδόμησης των οικοπέδων, ακόμη και ένταξης ενός οικοπέδου στον οικισμό ή όχι, έστω ενός μικρού τμήματος του. • Στις περιπτώσεις που οι κορυφές αυτές αντιστοιχούν σε τοποσταθερά σημεία που υφίστανται ακόμα, την ευθύνη για την εφαρμογή αυτών των ορίων, την έχει ο εκάστοτε ιδιώτης μηχανικός και την πραγματοποιεί δίχως να ακολουθεί συγκεκριμένες προδιαγραφές εργασιών (σύστημα αναφοράς, μεθοδολογία κλπ), με κίνδυνο να προσδιορίζεται πολλές φορές η ίδια κορυφή αλλά σε διαφορετική θέση ανάλογα με την κάθε περίπτωση. • Στις περιπτώσεις που είτε αποφάσεις οριοθέτησης ή διαγράμματα που τις συνοδεύουν δεν υπάρχουν είτε κάποια κορυφή πολυγωνικής γραμμής αντιστοιχεί σε τοποσταθερό σημείο που πλέον δεν υπάρχει (π.χ. κτίσμα που κατέρρευσε, μαντρότοιχος που ανακατασκευάστηκε, προσκυνητάρι που άλλαξε η θέση του κλπ), ακολουθεί απαραίτητα και πάλι αυτοψία επιτροπής του Τμήματος Πολεοδομίας κάθε Δήμου, διαδικασία η οποία εμπεριέχει ιδιαίτερο κίνδυνο παρερμηνείας της αναγνώρισης του εκάστοτε ορίου κατά περίπτωση. • Oι συμβολαιογραφικές πράξεις παραχώρησης τμημάτων οικοπέδων σε κοινή χρήση για την οικοδόμηση των οικοπέδων, με τον τρόπο που έγιναν, οδήγησαν εκτός των συνήθων προστριβών μεταξύ ιδιοκτητών και μεταξύ ιδιοκτητών και Δήμων στη διαμόρφωση δρόμων ακανόνιστου σχήματος και μεταβλητού πλάτους. • Οι κατατμήσεις οικοπέδων με τις χαράξεις νέων δρόμων, που κρίθηκαν παράνομες με αποφάσεις του ΣτΕ, που με τη σειρά τους οδήγησαν στον Ν. 3937/2011 ο οποίος τελικώς ακυρώνει μια ήδη διαμορφωμένη κατάσταση, χωρίς από την άλλη να δίνει μια βατή λύση για το πραγματικό δίκτυο κοινόχρηστων δρόμων και το χρόνο διαμόρφωσής του. • Τέλος θα πρέπει να αναφερθεί το προβληματικό νομοθετικό πλαίσιο των διοικητικών πράξεων των οριοθετήσεων των οικισμών, που προσφάτως οδήγησε σε νέες αποφάσεις του ΣτΕ που ουσιαστικά ακυρώνουν τις ίδιες τις αποφάσεις οριοθέτησης οικισμών. Όσον αφορά το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο πιστεύουμε ότι φυσικά και θα πρέπει να οριοθετηθούν οικισμοί που υφίστανται νομίμως και δεν έχουν οριοθετηθεί. Σ΄ αυτούς θα προσθέταμε τους «οριοθετημένους» οικισμούς με ακτίνα 800 μ. και οικισμούς που έχουν οριοθετηθεί αλλά υπάρχει χονδρική ασάφεια από την απόφαση οριοθέτησης τους ως προς τον προσδιορισμό των ορίων ή σοβαρή διοικητική αμέλεια (π.χ. παράλειψη δημοσίευση απόφασης ή του διαγράμματος στο ΦΕΚ). Πλην όμως για να αποφευχθούν οι παραπάνω δυσλειτουργίες θεωρούμε, κατά πρώτον και στην παρούσα φάση, απαραίτητο τον ψηφιακό προσδιορισμό των κορυφών των πολυγωνικών γραμμών που αποδίδουν τα όρια των παραπάνω οικισμών, στο κρατικό σύστημα ΕΓΣΑ'87 ως αποτέλεσμα Τοπογραφικής Μελέτης με συγκεκριμένες προδιαγραφές (χρήση αεροφωτογραφιών διαφόρων ετών και δορυφορικών εικόνων, μετρήσεις μέσω HEPOS κλπ) και κανόνες για τον καθορισμό των ορίων των οικισμών έτσι ώστε να επιτευχθεί η μονοσήμαντη ερμηνεία της περιγραφής του ορίου. Με αυτό τον τρόπο θα εφαρμόζονται τα όρια με τον ίδιο τρόπο από όλους και δεν θα υπάρχουν διαφορές όπως συμβαίνει σήμερα σε πολλά διαγράμματα οικισμών στα οποία πολλές φορές η εφαρμογή τους είναι υποκειμενική. Θα πρέπει όμως επιπλέον να υπάρξει σοβαρή προσπάθεια από πλευράς της διοίκησης είτε με το παρόν νομοσχέδιο είτε με τυχόν συνέχειά του, ώστε να αντιμετωπιστούν τα χρονίζοντα και στοιβαζόμενα προβλήματα της πολεοδομικής νομοθεσίας περί οικισμών. Εξάλλου δεν πρέπει να λησμονείται το γεγονός ότι οι οριοθετήσεις των οικισμών ήταν πρόδρομος για την πολεοδόμηση τους. Ως εκ τούτων προτείνουμε τη διαμόρφωση της παραγράφου 2 του άρθρου 12 ως εξής: 2. Για τον προσδιορισμό των ορίων των οικισμών, βάσει της παρ. 1, λαμβάνεται υπόψη η πραγματική κατάσταση, και ειδικότερα τα υπάρχοντα κτίσματα και οι υπάρχοντες δρόμοι, η κατάσταση κατά το χρόνο προσδιορισμού της οριοθέτησης του οικισμού με αεροφωτογραφίες ή δορυφορικές εικόνες και αποτύπωση των κορυφών των πολυγώνων με σύγχρονες μεθόδους δορυφορικής Γεωδαισίας στο κρατικό σύστημα συντεταγμένων ΕΓΣΑ'87 χρησιμοποιώντας το σύστημα γεωδαιτικού εντοπισμού HEPOS του Ελληνικού Κτηματολογίου και αποδίδονται επί των πλέον πρόσφατων ορθοφωτοχαρτών του Ελληνικού Κτηματολογίου. Η ίδια διαδικασία θα πραγματοποιείται για τον προσδιορισμό των κορυφών και των ήδη οριοθετημένων οικισμών που παρουσιάζουν γεωμετρικά ή άλλης μορφής προβλήματα (π.χ. διοικητικά) ή θα προταθούν για να ενταχθούν στον παρόντα νόμο από τους οικείους Δήμου ή τις Περιφέρειες ».