• Σχόλιο του χρήστη 'Διέννης Βαγγέλης' | 4 Σεπτεμβρίου 2020, 07:41

    Θα πρότεινα το άρθρο 40 να μετονομαστεί σε «Εξουσιοδοτικές διατάξεις – Μεταβατικές διατάξεις» ή διαφορετικά να προστεθεί άρθρο 40Α με τίτλο «Μεταβατικές διατάξεις» στο οποίο να ληφθεί μέριμνα, ώστε με μεγάλη περίσκεψη να γίνεται αλλαγή χρήσεων γης και η οποιαδήποτε ρύθμιση, ειδικά για τις διαμορφωμένες και επί έτη λειτουργούσες εγκαταστάσεις, να είναι ρεαλιστική. Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι εδώ και 15 χρόνια προβλέπεται απομάκρυνση συνεργείων από Νέο Ψυχικό και από Γλυφάδα και κάθε 5 χρόνια δίνονται συνεχείς παρατάσεις. Κι αυτό γιατί εκ των πραγμάτων είναι ανέφικτο να υλοποιηθεί. Με την προτεινόμενο ρύθμιση, που αναφέρεται μόνο στα πρατήρια καυσίμων, αλλά θα μπορούσε να επεκταθεί και σε συναφείς εγκαταστάσεις (συνεργεία αυτοκινήτων, ΙΚΤΕΟ κ.ά.), εκδηλώνεται από την Πολιτεία η πρόνοιά της, ώστε να διαφυλάσσεται ο αρχικός επενδυτής ή και ο εκάστοτε εκμεταλλευτής πρατηρίου παροχής καυσίμων από αλλεπάλληλες αλλαγές των πολεοδομικών ρυθμίσεων (χρήσεις γης) και κινείται στην λογική της θέσπισης «σταθερών κανόνων» στην αγορά. Διασφαλίζεται έτσι η λειτουργία των πρατηρίων, με την απαγόρευση της απομάκρυνσης αυτών, εκτός αν θα υπάρξει ρητή μνεία (για απομάκρυνση) στην αντίστοιχη πολεοδομική ρύθμιση, η οποία ρύθμιση όμως α) δεν θα μπορεί, σε κάθε περίπτωση, να προβλέπει χρόνο απομάκρυνσης μικρότερο της δωδεκαετίας, ώστε – ως ένα βαθμό - να εξασφαλιστεί ότι θα αποσβεσθεί τουλάχιστον η επένδυση (σημειώνεται ότι με πρωτοβουλία του τ. Υπουργείου Μεταφορών ανάλογη ρύθμιση έχει ληφθεί για τα συνεργεία αυτοκινήτων (βλ. ν.3710/2008 – ΦΕΚ Α΄ 216 - Άρθρο 7 - « Προσαρμογή της περί συνεργείων νομοθεσίας στις πολεοδομικές απαιτήσεις» με Υπουργό Μεταφορών τότε τον κ. Χατζηδάκη) β) θα απαιτεί την σύμφωνη γνώμη του Γενικού Γραμματέα της (αιρετής) Περιφέρειας και αυτό είναι απαραίτητο, διότι έχει παρατηρηθεί κατά κόρο το φαινόμενο, οι διάφοροι Δήμοι, που αντιμετωπίζουν τα πρατήρια σαν «μαύρα πρόβατα», να έχουν την τάση να απομακρύνουν τα πρατήρια από τα όρια του Δήμου τους, ο όμορος Δήμος το ίδιο κ.ο.κ. με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται μετά το φαινόμενο της ελλιπούς εξυπηρέτησης των πολιτών, της δημιουργίας άτυπων ολιγοπωλίων και της συνακόλουθης εμφάνισης φαινομένων αισχροκέρδειας και αναιτιολόγητα υψηλών τιμών, που πλήττουν τον καταναλωτή και γ) θα υπάρχει η ρήτρα ότι στην περίπτωση που η Διοίκηση επείγεται για την απομάκρυνση των χρήσεων (πρατηρίων) σε χρόνο μικρότερο της 12ετίας, τότε θα προηγείται η καταβολή, από τον οικείο Δήμο, της σχετικής αποζημίωσης στο θιγόμενο ιδιοκτήτη του πρατηρίου ή τον αρχικό μισθωτή του πρατηρίου (όπως για παράδειγμα εταιρεία πετρελαιοειδών που ακολούθως το υπομισθώνει σε εκμεταλλευτή του πρατηρίου). Η καταβολή της αποζημίωσης που θα επιδικάσει το αρμόδιο Δικαστήριο στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων θα είναι αναγκαία προϋπόθεση για να υλοποιηθεί η απομάκρυνση. Με την εισαγόμενη ρύθμιση εκτιμάται ότι και οι Δήμοι θα αντιμετωπίζουν με περίσκεψη το θέμα της απομάκρυνσης των χρήσεων αυτών, γιατί σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις ότι τα κίνητρα της απομάκρυνσης δεν ήταν αμιγώς πολεοδομικά, αλλά ότι πιθανόν αποσκοπούσαν στην ικανοποίηση ανταγωνιστικών συμφερόντων. Συνεπώς μια διάταξη που θα μπορούσε να περιληφθεί στο νομοσχέδιο είναι η ακόλουθη : «Σε περίπτωση αλλαγής χρήσης γης, η οποία απαγορεύει την ίδρυση πρατηρίων παροχής καυσίμων και ενέργειας, τα νομίμως ιδρυθέντα ή λειτουργούντα πρατήρια καυσίμων εξακολουθούν και αδειοδοτούνται μέχρι του τελικού σταδίου της χορήγησης άδειας λειτουργίας ή αντίστοιχα συνεχίζουν να λειτουργούν στην θέση που βρίσκονται και να εφαρμόζουν τις εκάστοτε ισχύουσες περί πρατηρίων παροχής καυσίμων διατάξεις. Για να θεσπισθεί ρητή διάταξη για απομάκρυνση των πρατηρίων, θα πρέπει προηγουμένως να υπάρχει η σύμφωνη γνώμη του Γενικού Γραμματέα της οικείας Περιφέρειας και, σε κάθε περίπτωση, ο χρόνος απομάκρυνσης να είναι, κατ΄ ελάχιστον, δώδεκα (12) έτη από την ημερομηνία ισχύος της σχετικής διάταξης. Στην περίπτωση που η Διοίκηση, μετά τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της πολεοδομικής μελέτης, κρίνει ως όλως απαραίτητη την απομάκρυνση της χρήσεως προ της παρελεύσεως της ανωτέρω δωδεκαετούς προθεσμίας, αυτό θα είναι εφικτό εφόσον ο εκμεταλλευτής του πρατηρίου αποζημιωθεί προηγουμένως από τον οικείο Δήμο με το ποσό που θα επιδικάσουν τα αρμόδια Δικαστήρια. Η αποζημίωση θεωρείται ως συντελεσθείσα με την καταβολή του επιδικασθέντος ποσού στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων». Για τη ΔΙΕΝΝΗΣ ΑΤΕ Βαγγέλης Διέννης Μηχανολόγος Ηλεκτρολόγος Ε.Μ.Π. Α.Μ. ΤΕΕ : 13.771 Τηλ.6973 666600 – 210 8104000 www.diennis.gr www.diennis.gr