• Σχόλιο του χρήστη 'Τ. ΑΓΓΕΛΙΔΗΣ, Χωροτάκτης - πολεοδόμος' | 4 Σεπτεμβρίου 2020, 12:39

    Σε σχέση με τη μείωση του ΣΔ βιομηχανικών εγκαταστάσεων από 0,9 σε 0,6 Παρόλο που για τη διαφορετική «βαριά βιομηχανία» της χώρας, δηλαδή τον τουρισμό, δημιουργούνται ειδικά εργαλεία ανάπτυξης μεσαίων και μεγάλων καταλυμάτων εκτός σχεδίου πόλεως με ευνοϊκότερους συντελεστές από την κατά κανόνα εκτός σχεδίου δόμηση – ήτοι τα Σύνθετα και τα Μικτά τουριστικά καταλύματα – για τον τομέα της βιοτεχνίας – βιομηχανίας και αποθήκευσης δεν δημιουργούνται ανάλογες προβλέψεις. Ωστόσο είναι ξεκάθαρο πως και ο δευτερογενής βιομηχανικός τομέας συνδέεται άμεσα με εντοπισμένους πόρους, όπως και ο τουρισμός, και έχει την ανάγκη ευέλικτης χωροθέτησης. Με το άρθρο 31 του εν λόγω νομοσχεδίου, πολύ ορθώς, δίνονται αντισταθμιστικά ενισχύσεις στους συντελεστές δόμησης των εντός σχεδίου περιοχών Επιχειρηματικών Πάρκων και άλλων οργανωμένων υποδοχέων. Ωστόσο Μεγάλες Μεμονωμένες Μονάδες που συχνά συνδέονται με κάποιο πόρο (μετάλλευμα) ή ακόμα και υποδομή (λιμενική κλπ) να μπορούν να αναπτυχθούν με όρους αντίστοιχους των εντός σχεδίου οικοπέδων επιχειρηματικών πάρκων. Στο παρόν θα έπρεπε να περιληφθούν λοιπόν και να τεθούν υπό διαβούλευση οι όροι και προϋποθέσεις με τους οποίους μια μεμονωμένη βιομηχανική μονάδα, ή μονάδα logistics, θα μπορεί να αυτό-διαχειριστεί το πολεοδομικό της καθεστώς, όπως γίνεται και με τα Σύνθετα/Μικτά καταλύματα. Περιττεύει μάλλον η επανάληψη κρούσης του κώδωνα ότι η μείωση του Συντελεστή Δόμησης στη βιομηχανία κατά 33% αποτελεί ουσιαστικά ένα μέτρο έμμεσης πίεσης των νόμιμα υφιστάμενων εκτός σχεδίου βιομηχανιών σε μετεγκατάσταση προς οργανωμένους υποδοχείς για ακόμη μια φορά χωρίς οικονομικά κίνητρα. Ταυτόχρονα η μείωση του ΣΔ επιφέρει άμεση ανάσχεση της βιομηχανικής ανάπτυξης αφού πολλές μονάδες έχουν σήμερα ανεγερθεί μερικώς και χωρίς να εξαντλούν το Συντελεστή τους βάσει κάποιου οικονομικά βιώσιμου αναπτυξιακού πλάνου το οποίο, αν ψηφιστεί το παρόν, δεν θα είναι πια βιώσιμο για την εκάστοτε επιχείρηση. Ομοίως περιττεύει και η χιλιοειπωμένη αναφορά στο γεγονός ότι οι «προβλεπόμενοι» από ΓΠΣ ΣΧΟΟΑΠ ΖΟΕ κλπ υποδοχείς σήμερα είναι συχνά μη πολεοδομημένοι, ενδεχομένως αναποτελεσματικά χωροθετημένοι στο πλαίσιο μιας απαρχαιωμένης λογικής όπως φαίνεται από τα παραδείγματα άτυπων βιομηχανικών συγκεντρώσεων και υπό ανύπαρκτο καθεστώς διαχείρισης και διασύνδεσης με την υπόλοιπη παραγωγική αλυσίδα. Ο σχεδιασμός αυτός, τουλάχιστον από ότι διαφαίνεται στα πλάνα της κυβέρνησης, θα αντικατασταθεί από Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια τα οποία θα ανανεώσουν τις χωροθετήσεις αυτές και ενδεχόμενα να προβλέψουν και άλλους νέους υποδοχείς. Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται: - Α) Να προβλεφθεί μεταβατική περίοδος ισχύος των σημερινών (ΦΕΚ 270/Δ/1985 και 538/Δ/1978) συντελεστών και παρεκκλίσεων μέχρι την ολοκλήρωση της πολεοδόμησης - ρυμοτόμησης των οργανωμένων υποδοχέων που θα προβλεφθούν από τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια εκάστου Δήμου, και - Β) Να τεθεί άμεσα σε διαβούλευση το πλαίσιο καθορισμού όρων και περιορισμών δόμησης οργανωμένου υποδοχέα μεμονωμένης μονάδας με το οποίο μια μεσαία – μεγάλη εγκατάσταση θα μπορεί να αυτό-διαχειριστεί το πολεοδομικό καθεστώς της ώστε να μπορεί να υπάρχει μέτρο σύγκρισης των προτεινόμενων συντελεστών.