• Σχόλιο του χρήστη 'ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΒΕΤΕ' | 4 Δεκεμβρίου 2020, 14:57

    1. Με δεδομένη την εφαρμογή της αρχής «πληρώνω όσο πετάω» η διατύπωση του κειμένου προς αντικατάσταση του άρθρου 43 του ν. 4042/2012 (παρ. 1) περί υποχρέωσης των νομικών προσώπων που λειτουργούν χώρους υγειονομικής ταφής και συνακόλουθα (βλ. παρακάτω στο ίδιο άρθρο, παρ. 9) των εκτελεστικών και μη εκτελεστικών μελών των Δ.Σ. τους, έρχεται σε ευθεία αντίθεση με την εφαρμογή της προαναφερθείσας αρχής, καθώς τα νομικά αυτά πρόσωπα δεν αποτελούν παραγωγούς αλλά κατόχους απορριμμάτων. Το άρθρο αυτό ποινικοποιεί όλες τις ιδιωτικές εταιρείες που αναλαμβάνουν την εκτέλεση συμβάσεων λειτουργίας εγκαταστάσεων ή έργων ΣΔΙΤ, οι οποίες εκτελώντας επιτυχώς τα συμβατικά τους καθήκοντα για εγκαταστάσεις που είτε σχεδίασαν και κατασκεύασαν επιτυχώς οι ίδιες είτε έχουν σχεδιαστεί – κατασκευαστεί από άλλους και έχουν παραληφθεί προς λειτουργία από τους δημόσιους φορείς (ΦοΔΣΑ ή ΟΤΑ α΄ βαθμού), καθίστανται υπαίτιες πληρωμής του τέλους ταφής, εφόσον αυτό δεν καταβληθεί από τους παραγωγούς των αποβλήτων, δηλαδή τους ΟΤΑ α΄ βαθμού. Η διατύπωση αυτή είναι απαράδεκτη και θα θέσει σε σημαντικό κίνδυνο το χρονοδιάγραμμα επίτευξης στόχων που θέτει το προς διαβούλευση νομοσχέδιο, ενώ διακινδυνεύεται άμεσα η ρευστότητα των ιδιωτικών εταιρειών και η ομαλή εκτέλεση των συμβάσεων λειτουργίας των σχετικών υποδομών. 2. Το τέλος ταφής που αναφέρεται στους κωδικούς ΕΚΑ της παρ. 3 πρέπει να εξαιρεί ποσότητες CLO που χρησιμοποιούνται ως υλικό επικάλυψης σε ΧΥΤΑ/Υ (πρέπει να λογίζεται ως ανάκτηση), ποσότητες που πρέπει να είναι αντίστοιχες με τις απαιτούμενες για ημερήσια κάλυψη (~10-12%), όπως καθορίζεται στη μελέτη του ΧΥΤΑ/Υ ή για προσωρινή ή μόνιμη κάλυψη, καθώς και στις τρεις περιπτώσεις το CLO υποκαθιστά χρήσιμα υλικά. Στις υπερβάλλουσες ποσότητες προφανώς και πρέπει να επιβάλλεται τέλος ταφής. Το παραπάνω είναι εύκολο να ελεγχθεί για τυχόν κατάχρηση της δυνατότητας μέσω του ΗΜΑ. 3. Το τέλος ταφής στην πλήρη του ανάπτυξη να είναι σημαντικά ακριβότερο (70-80€/τόνο). 4. Στην παρ. 4 του ίδιου άρθρου το μεγαλύτερο μέρος του τέλους ταφής (>65%) πρέπει να διανεμηθεί για την ενίσχυση των δράσεων πρόληψης, χωριστής συλλογής και ανακύκλωσης, ειδικά σε ΟΤΑ α΄ βαθμού που αφορούν περιπτώσεις γεωγραφικών, πληθυσμιακών, κοινωνικών και οικονομικών ιδιαιτεροτήτων ΟΤΑ α’ βαθμού, όπως οι ορεινοί και οι νησιωτικοί. και λιγότερο στους ΟΤΑ α΄ βαθμού που έχουν υψηλές επιδόσεις. Επίσης, στην ίδια παράγραφο προτείνεται να γίνει τροποποίηση ως εξής: «… την ενίσχυση δράσεων πρόληψης, χωριστής συλλογής και ανακύκλωσης …» σε «… την ενίσχυση δράσεων πρόληψης, χωριστής συλλογής, ανακύκλωσης και ανάκτησης…»