• Σχόλιο του χρήστη 'ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ' | 9 Ιουνίου 2021, 13:09

    Το «Άρθρο 30 Απόβλητα Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ) – Αντικατάσταση του άρθρου 40 του ν. 4042/2012 (παρ. 10 και 12 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)» με την παρούσα του μορφή εξαιρεί τα έργα των κατηγοριών Α1 δραστηριότητες που ενδέχεται να προκαλέσουν πολύ σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και Α2 δραστηριότητες που ενδέχεται να προκαλέσουν σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον (ομάδες 1 έως 4) από τις υποχρεώσεις τους στη διαφανή διαχείριση των ΑΕΚΚ. Από περιβαλλοντικής άποψης η αυτοδιαχείριση των ΑΕΚΚ θα πρέπει να είναι πρώτη επιλογή σε κάθε έργο όταν αυτό είναι εφικτό. Παρόλα αυτά η συλλογική διαχείριση των αποβλήτων πρέπει επίσης να θεωρείται μια υγιής επιλογή και οι μηχανισμοί που έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν ως ελεγκτικοί μηχανισμοί και στις περιπτώσεις αυτοδιαχείρισης. Η εξαίρεση των μεγάλων δημοσίων έργων από την υποχρέωση τους να συνάψουν σύμβαση με Συλλογικά Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΣΕΔ) παρόλο που μειώνει τη διαφάνεια της τήρησης των περιβαλλοντικών υποχρεώσεων μπορεί να θεωρηθεί αποδεκτή καθώς το δημόσιο παραμένει υπεύθυνος για την ορθή διαχείριση των ΑΕΚΚ. Η εξαίρεση όμως των μεγάλων ιδιωτικών έργων από τη σύναψη σύμβασης με ΣΣΕΔ φαίνεται ανοίγει τον δρόμο σε μεγάλα ιδιωτικά συμφέρονται για τη μη ορθή διαχείριση των αποβλήτων καθώς μειώνονται οι μηχανισμοί εποπτείας. Επομένως, τα ΣΣΕΔ τα οποία έχουν εμπειρία χρόνων και έχουν βελτιώσει τον τρόπο διαχείρισης των ΑΕΚΚ στη χώρα μας αντί να απομονωθούν, θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν για τη διαφανή και ορθή διαχείριση των έργων μεγάλης κλίμακας. Ακόμα το άρθρο 30 ουσιαστικά εξαιρεί την υποχρέωση διαχείρισης των αποβλήτων εκσκαφών (κωδικού ΕΚΑ 17 04 05) από τα μεγάλα έργα. Τα απόβλητα εκσκαφών μπορεί να μην έχουν τον ίδιο περιβαλλοντικό αντίκτυπο σε σχέση με άλλα ΑΕΚΚ όμως ο τεράστιος όγκος τους σε συνδυασμό με τη τυχόν μη ορθή διαχείριση τους μπορεί να προκαλέσουν εκτεταμένες ζημιές σε προστατευμένα οικοσυστήματα και κατοικημένες περιοχές. Για παράδειγμα η απόθεση τους σε λανθασμένο σημείο μπορεί να εκτρέψει ρέματα βάζοντας σε κίνδυνο ακόμα και ανθρώπινες ζωές. Θα σας παρακαλούσα λοιπόν να αναδιατυπώσετε το άρθρο 30 ώστε να μην εξαιρείτε κανείς από τις υποχρεώσεις του για την ορθή, διαφανή και συλλογική διαχείριση των ΑΕΚΚ που παράγει ανεξαρτήτως του μεγέθους των δραστηριοτήτων τους. Με εκτίμηση, Βασιλειάδης Στυλιανός Πολιτικός Μηχανικός, Απόφοιτος ΑΠΘ, Μέλος ΤΕΕ