• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΟΣΜΑΣ ΚΑΝΟΝΙΔΗΣ' | 9 Ιουνίου 2021, 19:07

    Στα πλαίσια της αδειοδότησης των μονάδων διαχείρισης αποβλήτων και γενικότερα των δραστηριοτήτων της 4ης Ομάδας της ΥΑ 37674/2016, όπως ισχύει, παρατηρείται σε υπερβολικά μεγάλο βαθμό μη γνώση της κείμενης νομοθεσίας από διάφορες υπηρεσίες, οι οποίες εμπλέκονται στην όλη διαδικασία αδειοδότησης. Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται ιδιαίτερα στις κατά τόπους ΥΔΟΜ, όπου οι αρμόδιοι υπάλληλοι έκδοσης των βεβαιώσεων χρήσεων γης, μη γνωρίζοντας τις κείμενες διατάξεις που ισχύουν, συνεχίζουν και χαρακτηρίζουν τις εν λόγω μονάδες ως «βιομηχανικές», δηλ. τις κατατάσσουν στην 9η Ομάδα και όχι ως «συστήματα περιβαλλοντικών υποδομών», δηλ. στην 4η Ομάδα. Παρά τις συνεχόμενες εξηγήσεις ότι οι μονάδες αυτές έχουν το δικό τους καθεστώς αδειοδότησης από τον Φεβρουάριο του 2019 και έχει ήδη καθοριστεί ότι εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 77 του Ν. 4442/2016 (τροποποίηση με το Ν. υπ’ αριθμ. 4549/2018), δηλ. ότι δεν αποτελούν βιομηχανικές-βιοτεχνικές δραστηριότητες, οι εν λόγω υπηρεσίες αρνούνται πεισματικά να τις θεωρήσουν συστήματα περιβαλλοντικών υποδομών, επικαλούμενοι την εμπειρία τους στο χαρακτηρισμό τέτοιων δραστηριοτήτων και ορισμένες αναχρονιστικές διατάξεις. Δυστυχώς το πρόβλημα είναι πολύ μεγάλο και από τη στιγμή που εκδοθεί μια βεβαίωση χρήσεων γης με λάθος χαρακτηρισμό δραστηριότητας, αυτό επηρεάζει και το επόμενο στάδιο της βεβαίωσης χωροθέτησης (στις περιπτώσεις που απαιτείται). Παρακαλώ πολύ να επισημανθεί στο εν λόγω άρθρο ότι οι μονάδες διαχείρισης αποβλήτων δεν αποτελούν βιομηχανικές δραστηριότητες, αλλά συστήματα περιβαλλοντικών υποδομών. Επίσης, κατά τη διαδικασία αδειοδότησης των εν λόγω μονάδων προκύπτουν και κάποια άλλα ζητήματα, τα οποία αφορούν σε παλιές νομοθετικές διατάξεις οι οποίες έχουν εφαρμογή στην περίπτωση της χωροθέτησης των μονάδων διαχείρισης αποβλήτων. Πιο συγκεκριμένα, εφαρμόζεται για τις μονάδες αυτές το θεσμικό πλαίσιο της εκτός σχεδίου δόμησης και ειδικότερα έχει εφαρμογή η τήρηση της απόστασης των 500μ από όρια οικισμών, κάτι το οποίο είχε αρχικά προβλεφθεί για τις βιομηχανικές μονάδες μέσης και υψηλής όχλησης [βλ. σημείο α), παρ. 4 του άρθρου 1 του ΠΔ της 16-5-1989 (Δ’/293)]. Και πάλι εδώ υπάρχουν διάφορες υπηρεσίες, οι οποίες ενώ όλα τα ανωτέρω αναφέρονται με σαφήνεια τόσο στους κατά τόπους ΠΕΣΔΑ, όσο και στον ΕΣΔΑ (βλ. κριτήρια χωροθέτησης), δεν δέχονται ότι οι διατάξεις του εν λόγω άρθρου μπορούν να χρησιμοποιηθούν στις μονάδες διαχείρισης αποβλήτων [(π.χ. μείωση απόστασης των 500μ εάν και εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις των περιπτώσεων α, β και γ του σημείου α)]. Παρακαλώ να γίνει μια αποσαφήνιση σχετικά με τη χωροθέτηση των μονάδων διαχείρισης αποβλήτων και κατά πόσο έχουν εφαρμογή παλαιότερες νομοθετικές διατάξεις. Επιπλέον, σε παλιά Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΓΠΣ) και ΣΧΟΟΑΠ, λόγω του γεγονότος ότι δεν αναφέρεται ρητά η έννοια των δραστηριοτήτων διαχείρισης αποβλήτων, προκύπτουν προβλήματα ως προς την ερμηνεία των επιτρεπόμενων χρήσεων γης σε περιοχές που καθορίζονται με τα εν λόγω ΓΠΣ. Ακόμα, για τη χωροθέτηση μονάδων διαχείρισης αποβλήτων χρησιμοποιούνται οι διατάξεις του από 23.2/6.3.1987 ΠΔ και συγκεκριμένα το άρθρο 5, το οποίο αναφέρεται σε μη οχλούσες βιομηχανίες/ βιοτεχνίες. Δημιουργείται και πάλι πρόβλημα, διότι διάφορες υπηρεσίες θεωρούν ότι από τη στιγμή που οι μονάδες διαχείρισης αποβλήτων δεν είναι βιομηχανικές/ βιοτεχνικές μονάδες, το εν λόγω άρθρο δεν έχει εφαρμογή σε αυτές. Παρακαλώ να γίνει μια αποσαφήνιση για τον τρόπο εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 5 του από 23.2/6.3.1987 ΠΔ.