• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΥΛΛΟΓΟΙ «ΑΔΕΛΦΟΤΗΣ ΤΩΝ ΑΠΑΝΤΑΧΟΥ ΚΑΛΛΙΡΡΟΪΤΩΝ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ- Ο ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ»' | 10 Ιουνίου 2021, 15:31

    Σχολιασμός άρθρου 20: Η τιμή της μείωσης κατά 30% των παραγόμενων αποβλήτων τροφίμων σε επίπεδο λιανικής πώλησης (σε σχέση με το έτος βάσης 2022) μέχρι το 2030 υπολείπεται αδικαιολόγητα του παγκόσμιου στόχου για μείωση κατά 50%. Σχολιασμός άρθρου 31: Παρ. 4: Ανεδαφική η υπόθεση ότι ένα ΚΔΑΥ έχει τον τρόπο να ποσοτικοποιήσει κατά την παραλαβή των αποβλήτων το ποσοστό σύμμικτης ύλης ώστε να επιλέξει την αποδοχή ή μη του φορτίου. Μόνο μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας ανάκτησης είναι δυνατόν να παρθεί μια τέτοια απόφαση. Επιπλέον, χωρίς αυστηρές κυρώσεις στους ΟΤΑ που συλλέγουν τα ανωτέρω φορτία αποβλήτων δεν υπάρχει απολύτως κανένα κίνητρο για ποιοτική ανακύκλωση στην πηγή. Να απαιτείται ενημέρωση του ΕΟΑΝ για τα φορτία αυτά, που θα συνοδεύεται από επιβολή προστίμων. Το υπόλειμμα να υπόκειται σε επιβολή τέλους ταφής και εισόδου σε ΧΥΤΥ. Είναι επιτακτική η ΑΜΕΣΗ χωριστή διαλογή και το ΠΟΠ διαφορετικά όλα τα απορρίμματα των ΟΤΑ θα καταλήγουν σε ΜΕΑ ως απόδειξη της αποτυχίας υποστήριξης του ευρωπαϊκού προτύπου κυκλικής οικονομίας και προστασίας του περιβάλλοντος. Σχολιασμός άρθρου 37: Δυσάρεστη έως ύποπτη η αναβολή για το μέλλον (έτος 2028) η εφαρμογή του ΠΟΠ για τα οικιακά απόβλητα. Άμεση εφαρμογή του ΠΟΠ το αργότερο μέχρι 01.01.2023 για όλη την ελληνική επικράτεια λόγω επιτακτικής ανάγκης προστασίας του περιβάλλοντος, σε μια χώρα με έντονα περιβαλλοντικά προβλήματα και διαπλεκόμενα συμφέρονται που στοχεύουν στο κέρδος που παράγεται από το προϊόν «μη ανακυκλώσιμο σκουπίδι». Σχολιασμός άρθρου 54: Θα πρέπει να ενσωματωθούν τα επικείμενα ευρωπαϊκά νομοθετήματα σχετικά με την κυκλική οικονομία στα σχέδια διαχείρισης. Όχι απλά «διαχείριση αποβλήτων» αλλά «διαχείριση αποβλήτων με στόχο την κυκλική οικονομία». Τα εν λόγω νομοθετήματα είναι ήδη γνωστά και είναι απορίας άξιο που δεν τίθενται αναφορές σε σχέση με αυτά. Σχολιασμός άρθρου 57: Κενή περιεχομένου η απλή αναφορά στη δημιουργία εθνικού προγράμματος πρόληψης χωρίς την οποιαδήποτε δέσμευση σε στόχους. Απαιτούνται συγκεκριμένοι στόχοι μείωσης αστικών αποβλήτων με συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα και συγκεκριμένους ελέγχους επίτευξης των στόχων. Για παράδειγμα, μείωση των αποβλήτων ανά νοικοκυριό της τάξης του 35% μέχρι το 2030 με έτος βάσης το έτος 2018 με έλεγχο μείωσης για συγκεκριμένες κατηγορίες ρύπων. Σχολιασμός άρθρου 63: Ζητάμε από το ΥΠΕΝ να αποσύρει το συγκεκριμένο άρθρο. Με το παρόν άρθρο σχεδόν καταδεικνύεται η εμμονή στη δημιουργία ΜΕΑ και μονάδων καύσης με σκοπό την παραγωγή ενέργειας. Τα απορριματογενή καύσιμα δεν αποτελούν στόχο του ευρωπαϊκού χρηματοδοτικού συστήματος λόγω και των αντικινήτρων που δημιουργούν για την κυκλική οικονομία και έρχονται σε ευθεία αντίθεση με τους στόχους μηδενικών εκπομπών άνθρακα έως το έτος 2050. Τα αποτελέσματα θα είναι: 1) Υπερβολικά εθνικά και μόνο κεφάλαια για την εναρμόνιση με την νομοθεσία για την επεξεργασία τους και 2) κίνητρα για παραγκωνισμό της προσπάθειας ανακύκλωσης από τους ΟΤΑ και στην επιστροφή της εύκολης αλλά απαράδεκτης περιβαλλοντικά λύσης των ΜΕΑ. Παράλληλα, θεωρούμε πως ήρθε η ώρα για σταδιακή κατάργηση της ταφής και καύσης των απορριμμάτων με στόχο το αργότερο έως το 2040 οι ποσότητες απορριμμάτων που οδηγούνται σε ταφή ή καύση να μην ξεπερνούν το 10%. Καλούμε τέλος, το Υπουργείο να αναθεωρήσει τη στρατηγική του για δημιουργία δεκάδων ΜΕΑ σε όλη την Ελλάδα, αλλά να προβεί σε ορθή επιλογή του αριθμού και του μεγέθους των ΜΕΑ στη βάση τήρησης της ιεραρχίας αποβλήτων. Σχολιασμός άρθρου 67: Ο έλεγχος είναι το βασικό εργαλείο της δημόσιας διοίκησης προκειμένου να εξασφαλίσει τη συμμόρφωση των υπόχρεων με τους νόμους του κράτους. Ο έλεγχος στον τομέα διαχείρισης αποβλήτων είναι όμως από ελάχιστος έως μηδαμινός. Η υποστελέχωση του ΕΟΑΝ και του Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών, όπως επίσης και οι τεράστιες πιέσεις που δέχονται, εμποδίζουν τον έλεγχο και ακυρώνουν την όποια προσπάθεια επιβολής της τάξης στο διεφθαρμένο σύστημα διαχείρισης αποβλήτων της χώρας. Επιπρόσθετα, υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που οι ελεγκτές απειλήθηκαν και εμποδίστηκαν με άσκηση βίας όταν προσπάθησαν να ελέγξουν επιχειρήσεις και εγκαταστάσεις διαχείρισης αποβλήτων. Η λύση δεν είναι η υποβοήθηση του ΕΟΑΝ από νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου ή φυσικά πρόσωπα (παρ. 3), αλλά η ουσιαστική στελέχωση των πιο πάνω σωμάτων του ελεγκτικού μηχανισμού στον χώρο των αποβλήτων και η πολιτική τους στήριξη για να κάνουν με ακεραιότητα και άφοβα τη δουλειά τους. Απαιτείται η θέσπιση νέου σώματος καταπολέμησης παρανομιών στα απόβλητα. Το σώμα θα πρέπει να στελεχωθεί από εισαγγελείς, επιθεωρητές περιβάλλοντος και στελέχη των σωμάτων ασφαλείας και να του ανατεθούν οι κατάλληλες αρμοδιότητες για την απρόσκοπτη υλοποίηση του έργου του. Μόνο έτσι θα περιοριστεί η γενικευμένη διαφθορά στον κλάδο.