• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΔΗΣ' | 20 Ιανουαρίου 2022, 16:07

    ΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΝΔΙΑΜΕΣΟ ΣΤΑΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟ-ΑΝΘΡΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΗΣΙΩΝ (ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ) 2. Θέρμανση / Ψύξη. Όπως ελέχθη στην παράγραφο για την ηλεκτρική ενέργεια, μεγάλο μέρος των καταναλώσεων θέρμανσης – ψύξης μπορεί να προέλθει από την συμπαραγωγή – τριπαραγωγή, με αποτύπωμα που θα ακολουθεί τα επίπεδα της ηλεκτροπαραγωγής. Παράλληλα, η γρήγορη διαθεσιμότητα ηλεκτρικής ενέργειας χαμηλών εκπομπών θα ευνοήσει την εφαρμογή αντλιών θερμότητας για την υπηρέτηση αυτών των φορτίων. Οι τεχνολογίες αντλιών θερμότητας θα προσφέρουν εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας, που είναι ένας ακόμη παράγοντας μείωσης των εκπομπών. Μικρή, εποχική, κάλυψη των θερμικών φορτίων μπορεί να γίνει με απευθείας καύση βιομάζας – καυσόξυλων, μια ακόμη μηδενικού αποτυπώματος εφαρμογή. Για την περίπτωση των ΜΔΝ είναι σκόπιμη η δημιουργία μικροδικτύων βιομεθανίου (μελλοντικά, μιγμάτων με υδρογόνο) σε επιλεγμένες πόλεις και κωμοπόλεις. Η διαθεσιμότητα βιομεθανίου στα δίκτυα, σε συνδυασμό με την τριπαραγωγή θα δώσει πρόσθετες λύσεις και στην ψύξη, με εφαρμογή μεθόδων ψύξης απορρόφησης και αεριοκινήτων αντλιών θερμότητας. Αυτές οι δυνατότητες θα μειώσουν ακόμη περισσότερο τις ανάγκες σε ηλεκτρική ενέργεια. Όλες αυτές οι χρήσεις είναι πολύ χαμηλού αποτυπώματος και συνιστούν επίσης θεαματική μείωση έναντι της παρούσας κατάστασης όπου τα θερμικά φορτία καλύπτονται κυρίως από πετρέλαιο θέρμανσης ή αντλίες θερμότητας που τροφοδοτούνται με ηλεκτρισμό υψηλού αποτυπώματος (900 grCO2eq/kWh) 3. Μεταφορές. Το μεθάνιο (σε συμπιεσμένη ή υγροποιημένη μορφή) έχει αναγνωριστεί ότι είναι η οικονομικότερη και καθαρότερη λύση για τις βαριές οδικές και τις θαλάσσιες μεταφορές καυσίμου. Δεδομένου ότι σήμερα όλες οι μεταφορές υπηρετούνται από υγρά καύσιμα, μόνο η υποκατάστασή τους από ορυκτό μεθάνιο θα προσφέρει μια μείωση του αποτυπώματος κατά 25-30% και μάλιστα με μικρό, σε σχέση με την ηλεκτροκίνηση, κόστος μετατροπής κινητήρων. Στη συνέχεια, η μερική ή ολική αντικατάσταση του φυσικού αερίου από βιογενές ή συνθετικό μεθάνιο θα μειώσει μέχρι μηδενισμού το ανθρακικό αποτύπωμα των μεταφορών. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι νησιωτικοί δήμοι (μικρές αποστάσεις, εποχική χρήση) θα πρέπει να εξαιρεθούν από τις υποχρεωτικές διατάξεων του νόμου για τα ηλεκτρικά οχήματα. Για το λόγο αυτό, προτείνεται να γίνει αποδεκτή η παράλληλη δυνατότητα εφαρμογής της μεθανοκίνησης σε όλα τα οχήματα και σκάφη, να εξαιρεθούν από την απαγόρευση /απόσυρση των κινητήρων εσωτερικής καύσης και να υιοθετηθεί επιδότηση αγοράς / μετατροπής. Επίσης να υιοθετηθούν μέτρα επιδότησης των υποδομών ανεφοδιασμού συμπιεσμένου φυσικού αερίου και βιομεθανίου στα ΜΔΝ, μια κατηγορία επενδύσεων που συνάδει με τη μεταφορά του ίδιου καυσίμου για τις ανάγκες της ηλεκτροπαραγωγής και που η χρηματοδότησή τους θα ενισχυθεί από τους κανόνες ταξονομίας που θα ισχύσουν μετά την πρόσφατη απόφαση που αναφέρθηκε στην παράγραφο 1 (ηλεκτροπαραγωγή) για την υπό όρους κατάταξη του φυσικού αερίου στις ΑΠΕ. Ειδικά για τη ναυτιλία, η ηλεκτροκίνηση που προτείνεται στο σχέδιο νόμου είναι η τελευταία στις επιλογές που έχουν διερευνηθεί τόσο από διεθνείς φορείς όσο και από την εφοπλιστική κοινότητα ενόψει της εφαρμογής Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων εκπομπών (ΣΕΔΕ – EU ETS) στα ναυτιλιακά καύσιμα. Οι επικρατέστερες κατευθύνσεις είναι το LNG (καλύτερα Bio-LNG, έχει πολύ καλύτερο αποτύπωμα), η Μεθανόλη, η Αμμωνία (μελλοντικά) και τελευταία έρχονται τα βιοκαύσιμα, η ηλεκτροκίνηση και το υδρογόνο. Τα τελευταία τρία, λόγω κόστους, είναι κατάλληλα προς το παρόν για ειδικές μικρής κλίμακας εφαρμογές. Στα ελαφρά οχήματα η αεριοκίνηση είναι κατά κανόνα οικονομικότερη από την ηλεκτροκίνηση, ειδικά σε οχήματα με περιορισμένη χρήση, όπου το κόστος οχημάτων και σταθμών φόρτισης είναι δυσανάλογα μεγάλο σε σχέση με το κόστος του καυσίμου. Εν πάση περιπτώσει, οι δυο επιλογές (ηλεκτροκίνηση – αεριοκίνηση) πρέπει να συνυπάρχουν ώστε οι καταναλωτές να έχουν δυο επιλογές ανάλογα με τις επιθυμίες και τις δυνατότητές τους.