• Σχόλιο του χρήστη 'Χάρης Παπαδόπουλος' | 27 Απριλίου 2022, 11:40

    Οι προτάσεις παρακάτω προτάσεις μου έχουν στόχο τη μείωση της γραφειοκρατίας, την απλοποίηση της αδειοδότησης οικοδομικών αδειών και την εξάλειψη της διαφθοράς, στην οποία στοχεύετε μεταξύ άλλων, μέσω των τροποποιήσεων του Ν.4495/17 που εισάγετε στο παρόν νομοσχέδιο: 1) Η αδειοδότηση επιβραδύνεται λόγω της ανεπαρκούς στελέχωσης των αρμόδιων τμημάτων των ΥΔΟΜ των Δήμων, του ελλιπούς εξοπλισμού τους και της στελέχωσης μέσω μη έμπειρων υπαλλήλων. Υπάρχει δε και πρόβλημα διαφθοράς, όταν δήμαρχοι έχουν τη δυνατότητα να επεμβαίνουν στο έργο των υπαλλήλων των ΥΔΟΜ και όταν υπάλληλοι των ΥΔΟΜ έχουν σχέσεις με τους ελεγχόμενους. Τα προβλήματα αυτά θεραπεύονται με την άσκηση του έργου της αδειοδότησης μόνο από την Κεντρική ΥΔΟΜ, η οποία θα στελεχωθεί με έμπειρους υπαλλήλους από ΥΔΟΜ όλης της χώρας που θα τηλεργάζονται και θα ελέγχουν άδειες μόνο εκτός της περιφερειακής τους ενότητας. Οι υπάλληλοι αυτοί θα πρέπει να διαθέτουν μια κοινή ηλεκτρονική πλατφόρμα (forum) στην οποία θα συζητούν θέματα ερμηνείας της πολεοδομικής νομοθεσίας και θα συμβουλεύονται οι λιγότεροι έμπειροι τους εμπειρότερους και τη ΔΑΟΚΑ. 2) Δυστυχώς σε μερικές ΥΔΟΜ υπάρχουν υπάλληλοι που δεν εφαρμόζουν τον νόμο και ζητούν επιπλέον δικαιολογητικά των αναφερόμενων στο άρθρο 40 του Ν.4495/17. Συγκεκριμένα ζητούν τα τεύχη του προϋπολογισμού και των αμοιβών από το σχετικό ηλεκτρονικό σύστημα αμοιβών του ΤΕΕ, μερικές φορές ακόμα και τα ιδιωτικά συμφωνητικά των μελετητών μηχανικών με τους πελάτες τους. Τίποτα από τα παραπάνω δεν αναφέρεται στα δικαιολογητικά του άρθρου 40. Θα έπρεπε λοιπόν να προστεθεί μια σαφής αναφορά χρηματικής ποινής των υπαλλήλων εκείνων που ζητούν τα επιπλέον δικαιολογητικά, π.χ. 1.000€ και να αναφέρεται ο τρόπος επιβολής και είσπραξης. Όχι μόνο ποινές στους ιδιώτες μηχανικούς αλλά και στους δημοσίους υπαλλήλους μηχανικούς. Ο δημοσιοϋπαλληλικός κώδικας έχει αποδειχθεί ανεπαρκής. 3) Υπάρχουν οκτώ/εννέα φόροι, τέλη κ.λπ. που απαιτούνται για την έκδοση οικοδομικής άδειας: _ Ανταποδοτικό τέλος για το πληροφορικά σύστημα _ Εισφορές ΚΗ' ψηφίσματος (μοιράζονται σε πράσινο ταμείο και ΥΔΟΜ Δήμου) _ Τέλος υπέρ Δήμου _ Εισφορές ΤΕΕ ιδιοκτήτη _ Παράβολο υπέρ Δημοσίου 0,5% (μέγιστο ποσό: 2,50€) _ Χαρτόσημο υπέρ ΤΕΕ ιδιοκτήτη _ Παράβολο Ν.1041/80,άρθρο 77 _ ΟΓΑ χαρτοσήμου 20% επί του παραβόλου _ Τέλος 5% για εκτός σχεδίου γήπεδα (Ν.4759/20, άρθρο 32, §1) Ο δε υπολογισμός τους είναι άνευ λόγου πολύπλοκος. Η πληρωμή τους γίνεται μόνο με επίσκεψη σε Δήμο και Εφορία και όχι ηλεκτρονικά. Απασχολείται προσωπικό των ΥΔΟΜ για τον λεγόμενο "φορολογικό έλεγχο"! Γιατί; Καταργήστε τα όλα και κρατήστε μόνο α) το παράβολο για το πληροφοριακό σύστημα και β) ένα τέλος που θα υπολογίζεται εύκολα μέσω του προϋπολογισμού του έργου υπέρ του "Πράσινου ταμείου", τα οποία να εξοφλούνται ηλεκτρονικά. Οι δήμοι έχουν τα δημοτικά τέλη, τους δημοτικούς φόρους και το ΤΑΠ (θα έπρεπε και τον ΕΝΦΙΑ) και δεν χρειάζονται κάτι άλλο, ειδικά αν υιοθετηθεί η πρότασή μου για την αδειοδότηση μέσω μόνο της κεντρικής ΥΔΟΜ. 4) Ο ΦΕΜ γιατί υπάρχει; Μόνο και μόνο για να δημιουργεί επιπλέον ηλεκτρονική γραφειοκρατία. Η κατάργησή του δεν μειώνει στο ελάχιστο τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού, διότι πρόκειται για προκαταβολή φόρου. Όμως προκαταβολή φόρου καταβάλουν όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες με την υποβολή της φορολογικής τους δήλωσης. 5) Γιατί στα δικαιολογητικά του άρθρου 40 του Ν.4495/17 είναι και το φορολογικό παραστατικό που εκδίδει ο μηχανικός στον πελάτη του; Τι κερδίζει το κράτος ή ο μηχανικός από αυτό, όταν μάλιστα εδώ και 11 χρόνια με τον Ν.3919/11 οι αμοιβές συμφωνούνται ελεύθερα μεταξύ των μηχανικών και των πελατών τους. Σε συνδυασμό με την κατάργηση του ΦΕΜ και τη μείωση και απλοποίηση των σχετικών με την έκδοση άδειας φόρων-τελών-παραβόλων θα επιταχυνθεί η διαδικασία και θα απελευθερωθεί προσωπικό που θα μπορούν οι δήμοι να απασχολήσουν αλλού και να καλύψουν ανάγκες τους.