• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΙΝΑ ΗΛΙΑΔΟΥ' | 9 Μαΐου 2022, 17:48

    Α. ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ Η υπάρχουσα κατάσταση από αδειοδοτικής πλευράς κυρίως, είναι συντριπτικά εις βάρος των ΜΥΗΕ κυρίως για τους ακόλουθους λόγους : α. Τα ΜΥΗΕ έχουν να αντιμετωπίσουν μία ασυγκρίτως δυσκολότερη διαδικασία αδειοδότησης σε σχέση με τις άλλες τεχνολογίες. Επομένως εάν ένα Έργο ΜΥΗΕ αρχίζει συγχρόνως με άλλο Έργο διαφορετικής τεχνολογίας την αδειοδοτική διαδικασία, καταλήγουν να ζητούν όρους οριστικής σύνδεσης με διαφορά ετών εις βάρος προφανώς των ΜΥΗΕ. β. Η τελευταία επιδίωξη του ΥΠΕΝ στην διαδικασία απλούστευσης της Αδειοδοτήσεως είναι να χρειάζονται μόνο δύο χρόνια για φωτοβολταϊκά και ανεμογεννήτριες. Για τα ΜΥΗΕ μέχρι στιγμής τίποτε. Αποτέλεσμα της ως άνω δυσμενούς διάκρισης εις βάρος των ΜΥΗΕ είναι ότι η επίτευξη του στόχου για την διείσδυση των ΜΥΗΕ στο τελικό ενεργειακό μείγμα του 2030 είναι μετά βεβαιότητος αδύνατη εάν δεν τροποποιηθεί η διαδικασία. Σε εθνικό επίπεδο το ποσοστό αξιοποίησης του μικρού υδροηλεκτρικού δυναμικού είναι σήμερα περί το 13%, στην Ευρώπη των 27, το αντίστοιχο επίπεδο είναι 73%. Η προφανής εξήγηση είναι ότι λόγω της μακροχρόνιας αδειοδοτικής διαδικασίας των ΜΥΗΕ όταν “φθάνουν” να ζητήσουν οριστικούς όρους συνδέσεως, ο ηλεκτρικός χώρος έχει ήδη καλυφθεί από Έργα άλλης τεχνολογίας. Και όλα αυτά, εις βάρος των ΜΥΗΕ, ενώ είναι τα μόνα Έργα των οποίων το 70% τουλάχιστον του προϋπολογισμού των αφορά αμιγώς ελληνική προστιθέμενη αξία. Β. ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ 1. Οιαδήποτε τροποποίηση που απλουστεύει τις υπάρχουσες διαδικασίες ή/και αμβλύνει τις ασάφειες που επιτρέπουν σε κάποιους αυτοαναγορευόμενους σε “κήνσορες” του Δημοσίου Συμφέροντος να αυθαιρετούν και να αποθαρρύνουν τους επενδυτές είναι προς την σωστή κατεύθυνση. 2. Οιοδήποτε μέτρο επιτρέπει τον εξ αρχής διαχωρισμό αυτών των οντοτήτων που πραγματικά επιδιώκουν να επενδύσουν από όλους τους άλλους, είναι προς την σωστή κατεύθυνση, έστω και αν συνεπάγεται πρώιμη δέσμευση του Επενδυτή με Εγγυητική Επιστολή ή/και άλλο τρόπο. Γ. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ 1. Μετά τον καθορισμό των φορέων της αδειοδοτικής διαδικασίας (ΡΑΕ, Αποκεντρωμένη κ.λπ.), επακριβής καθορισμός των κατά περίπτωση απαιτουμένων από τον Επενδυτή διαδικασιών, ενεργειών, μελετών, εγγράφων, πληροφοριακών στοιχείων κ.λπ., τα οποία θα είναι συγκεκριμένα εξ υπαρχής γνωστά και δεν θα μπορούν να ζητηθούν επιπρόσθετα αυθαιρέτως και αναιτίως επιπλέον των προβλεπομένων. 2. Σαφής αναφορά ότι οι αδειοδοτούσες αρχές είναι υπεύθυνες για τον έλεγχο της τήρησης των όρων των αδειών. Η ανάμιξη των γνωμοδοτούντων φορέων ολοκληρώνεται μετά την γνωμοδότησή τους. Τα στοιχεία ζητούνται από τις αδειοδοτούσες αρχές μία φορά, τυποποιημένα ανάλογα με το είδος του έργου. Οποιαδήποτε ειδική επιπλέον απαίτηση πρέπει να αιτιολογείται πλήρως από αυτόν που την ζητά. 3. Τα ΜΥΗΕ είναι σαφώς πιο πολύπλοκα έργα ΑΠΕ από τα Φ/Β και τις Α/Γ. Η άμεση σχέση τους με το νερό, τον υδροφόρο και τους ποταμούς-χειμάρρους οδηγεί σε επιπλέον κατασκευαστικές δυσκολίες. Υπάρχει τεράστια διαφορά στη δυνατότητα υλοποίησης του έργου μεταξύ χειμερινών και θερινών μηνών. Τους χειμερινούς μήνες οι συνθήκες μπορεί να μην επιτρέπουν την υλοποίηση των εργασιών με ασφάλεια. Συνεπώς απαιτείται πρόβλεψη για μεγαλύτερο χρόνο ισχύος των αδειών εγκατάστασης υπό κάποιες προϋποθέσεις. 4. Καθορισμός ιδιοκτησιακού καθεστώτος της ευρύτερης κοίτης ποταμών και χειμάρρων σε ο,τι αφορά την κατασκευή ΑΠΕ εντός αυτής. 5. Πρόβλεψη : α. Αποζημίωσης του Επενδυτή με παράταση του χρόνου ισχύος της Άδειας Εγκατάστασης σε περίπτωση αποδεδειγμένης αναίτιας καθυστέρησης εκ μέρους των φορέων της Διοίκησης, είτε κατά το αδειοδοτικό είτε και το κατασκευαστικό στάδιο. β. Ελέγχου των αδειοδοτικών οργάνων για τυχόν παραλείψεις των προβλεπομένων από τους Νόμους Ενεργειών των (ΠΝΟΕ). Δ. ΕΙΔΙΚΩΤΕΡΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ 1. Άρθρο 4 Παράγραφος 4 Υποπαράγραφος γ Προσθήκη ως ακολούθως : γ) Σε αιγιαλό, παραλία, θάλασσα ή σε πυθμένα της, ποταμό ή χείμαρρο και στην ευρύτερη κοίτη αυτών, εφόσον έχει παραχωρηθεί το δικαίωμα χρήσης τους, σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν. 2971/2001 (Α’ 285). 2. Όπως προαναφέρθηκε, η διάρκεια υλοποίησης ενός ΜΥΗΕ (μελέτη, αδειοδότηση, κατασκευή), είναι συγκριτικά σημαντικά μεγαλύτερη των άλλων ΑΠΕ. Στο χρονικό αυτό διάστημα διαπιστώνεται ότι υπάρχει μεγαλύτερο υδρολογικό δυναμικό προς αξιοποίηση (σε σχέση με το αρχικά αιτηθέν προς αδειοδότηση) και ο επενδυτής αποφασίζει τελικά και κατασκευάζει εξ υπαρχής το Έργο του με βάση το μεγαλύτερο αυτό υδρολογικό δυναμικό, με την προσδοκία ότι μελλοντικά θα μπορέσει να το αδειοδοτήσει και για το υπερβάλλον αυτό δυναμικό. Υπάρχουν ΗΔΗ κατασκευασμένα ΜΥΗΕ που μπορούν να λειτουργήσουν και να παράγουν ΑΜΕΣΑ μεγαλύτερη ισχύ αυτής που έχουν αδειοδοτηθεί αρχικά και λειτουργούν. Δεδομένων των συνθηκών στην αγορά ενέργειας, είναι κρίμα να υπάρχουν σταθμοί με εγκαταστημένη ισχύ την οποία δεν μπορούν να αποδώσουν στο δίκτυο λόγω κορεσμού από μελλοντικά έργα που ΔΕΝ έχουν ξεκινήσει να κατασκευάζονται και πιθανότατα δεν πρόκειται να υλοποιηθούν ΠΟΤΕ. Προτείνεται προτεραιοποίηση σε σταθμούς που ήδη λειτουργούν, και μπορούν να αποδώσουν άμεσα την πλεονάζουσα εγκατεστημένη ισχύ τους. Με την έννοια αυτή προτείνεται η ακόλουθη διατύπωση της υποπαραγράφου (δ) της παραγράφου 18 του άρθρου 5 του κεφαλαίου Β και η προσθήκη νέας ανθυποπαραγράφου δγ στην ως άνω παράγραφο δ ως ακολούθως : Νέα παράγραφος (δ) - Οι αιτήσεις τροποποίησης που αφορούν σταθμούς που έχουν επιλεγεί για λειτουργική ενίσχυση μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών και ΜΥΗΕ ισχύος έως και 3 MW, εξετάζονται κατά προτεραιότητα, εφόσον είτε : δα) δεν αλλάζει το σημείο σύνδεσης του σταθμού δβ) η μέγιστη ισχύς της παραγωγής του σταθμού αυξάνεται μέχρι δέκα τοις εκατό (10%). δγ) πρόκειται για σταθμούς ΜΥΗΕ που ευρίσκονται ΗΔΗ σε λειτουργία και έχουν ΗΔΗ λάβει τουλάχιστον Άδεια ή Βεβαίωση Παραγωγού για μεγαλύτερη ισχύ η οποία (μεγαλύτερη) ισχύς δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 3 MW.