• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΑΕ' | 9 Μαΐου 2022, 18:54

    Τα σημεία του νομοσχεδίου, τα οποία χρήζουν επανεξέτασης κατά τη γνώμη μας είναι τα εξής: 1. Αντιβαίνει στην αρχή της αναλογικότητας και εισάγει αδικαιολόγητο περιορισμό η παροχή δυνατότητας στον κύριο του φωτοβολταικού σταθμού να δύναται να απαλλοτροιώσει μόλις το 20% του γηπέδου της εγκατάστασης. Τούτο ιδίως εάν ληφθεί υπόψιν: α) ότι η απαλλοτρίωση διενεργείται μόνον κατόπιν εξάντλησης όλων των «ηπιότερων» μέσων που έχει στη διάθεσή του ο εκάστοτε κύριος του σταθμού β) ενώ παράλληλα οι κύριοι λοιπόν κατηγοριών σταθμών ΑΠΕ μπορούν κατά τα αναγραφόμενα στο άρθρο 4 παρ.5 να προβούν σε απαλλοτρίωση των αντίστοιχων γηπέδων εγκατάστασης άνευ ποσοτικών περιορισμών. Σε κάθε περίπτωση, η παρεχόμενη δυνατότητα απαλλοτρίωσης γηπέδων εγκατάστασης σε ποσοστά της τάξεως 20%, καθίσταται άνευ αντικειμένου λόγω μεγέθους. Τα αυτά ισχύουν ομοίως και για τους σταθμούς αποθήκευσης. 2. Το δεύτερο σχόλιό μας αφορά το άρθρο 10 παρ.2 του υπό κρίση νομοσχεδίου. Αναλυτικότερα, κρίνεται σκόπιμο να τεθεί εκ του νόμου «ένα ανώτατο όριο» αναφορικά με τη δυνατότητα της ΡΑΕ να αυξάνει το όριο 5% που τίθεται στην ετήσια δυνατότητα παραγωγής ενέργειας από τον εκάστοτε σταθμό ΑΠΕ. Τούτο διότι στην πράξη θα τεθούν δυσχέρειες στην εν γένει χρηματοδότηση των Έργων, ενώ οι ιδιοκτήτες των σταθμών θα βρεθούν εκτεθειμένοι στην περίπτωση θέσπισης υπέρμετρων αυξήσεων του ποσοστού 5% από την ΡΑΕ. 3. Το τρίτο κατά σειρά σχόλιο αφορά τα δίκτυα μέσης τάσης. Συγκεκριμένα, στο άρθρο 12 παρ.11 προβλέπεται ότι τα Ιδιωτικά Δίκτυα Μέσης Τάσης πρέπει κατά κανόνα να δομούνται υπογείως, ενώ παράλληλα προβλέπεται ως εξαιρετικό μέτρο, με ποσοτικό περιορισμό που ανέρχεται σε 20%, η εναέρια όδευσή τους. Αρχικά πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι το ποσοστό 20% είναι υπερβολικά μειωμένο και τούτο πρέπει να αυξηθεί τουλάχιστον σε 50%. Επιπλέον δέον να σημειωθεί ότι η επίμαχη ρύθμιση θέτει φραγμούς στην εν γένει μετάβαση στην πράσινη ενέργεια, η οποία θα έπρεπε να τίθεται ως πρωτεύων σκοπός της εν λόγω ρύθμισης, ιδίως λόγω των αυξημένων απαιτήσεων μια τέτοιας «κατασκευής», η οποία είναι πολυπλοκότερη, δαπανηρή και χρονοβόρα. Περαιτέρω, ακόμα και αν γίνει δεκτός ο ως άνω περιγραφόμενος περιορισμός, τούτος δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε εκκρεμή έργα. Συνέπεια τούτου, η ύπαρξη μιας μεταβατικής διάταξης, η οποία θα ρυθμίζει τα Ιδιωτικά Δίκτυα Μέσης Τάσης, τα οποία βρίσκονται εν αναμονή όρων σύμβασης, καθίσταται προδήλως απαραίτητη. 4. Από την ανάγνωση του νομοσχεδίου προκύπτει επιπροσθέτως η ανάγκη για επιπλέον διασαφήνιση του χρησιμοποιούμενου στο άρθρο 42 όρου «ριζική ανανέωση», καθώς τούτη επιφέρει την όχι αμελητέα αίτηση για χορήγηση νέας προσφοράς σύνδεσης. Ενδεικτικώς αναφέρουμε: «Μια ενδεχόμενη αντικατάσταση πάνελ και αντιστροφέων με νέα καινούριας/παλιάς παραγωγής μπορεί να θεωρηθεί ως «ριζική ανανέωση»;» Παράλληλα, για την παροχή πληρέστερων εγγυήσεων, δέον όπως προστεθεί στο εν λόγω άρθρο ρητά ότι από τη ριζική ανανέωση εξαιρείται η αναβάθμιση ενεργειακού εξοπλισμού. 5. Τέλος ορισμένες σημειώσεις όσον αφορά το άρθρο 48 για την αναβάθμιση του ενεργειακού εξοπλισμού: - Είναι σημαντικό, να εξαιρεθεί ρητώς από την έννοια της ενεργειακής αναβάθμισης η αντικατάσταση παραγωγικού εξοπλισμού του σταθμού εφόσον λαμβάνει χώρα στο πλαίσιο ελαττωμάτων, τα οποία έχουν πιστοποιηθεί είτε από τον κατασκευαστή-διανομέα του αρχικού εξοπλισμού, είτε από τον τεχνικό σύμβουλο του παραγωγού. - Να λαμβάνεται υπόψιν για τον προσδιορισμό της αύξησης της ετήσιας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, η μέγιστη ετήσια παραγωγή των προηγούμενων δέκα (10) ετών.