• Σχόλιο του χρήστη 'Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ)' | 10 Μαΐου 2022, 15:12

    Στο Άρθρο 3, ο ορισμός 40 απαιτείται να τροποποιηθεί ώστε να συμπεριλάβει τις περιπτώσεις σταθμών «Αποθήκευσης με ΑΠΕ με δυνατότητα φόρτισης από το δίκτυο» και να είναι σε συμφωνία με την Οδηγία 944/2016, Άρθρο 2 (60). Επίσης, στο Άρθρο 3, ο ορισμός 11 απαιτείται να τροποποιηθεί ως εξής: 11. Βεβαίωση απευθείας συμμετοχής στην αγορά για το σύνολο ή μέρος της ισχύος του σταθμού ΑΠΕ: Η βεβαίωση που εκδίδει ο Διαχειριστής Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης (Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε.) σε περίπτωση κατά την οποία ο κάτοχος του σταθμού, πριν τη θέση αυτού σε λειτουργία και εφόσον δεν έχει συνάψει Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης για το σύνολο της εγκατεστημένης ή μέγιστης ισχύος παραγωγής του σταθμού, δηλώσει ότι δεν επιθυμεί τη σύναψη Σύμβασης Λειτουργικής Ενίσχυσης για μέρος της εγκατεστημένης ή μέγιστης ισχύος παραγωγής του σταθμού και ότι ο σταθμός θα λειτουργεί σύμφωνα με το άρθρο 12Α του N.4414/2016 (Α’ 147), όπως ορίζει το Άρθρο 25 του παρόντος. Η βεβαίωση δύναται να αφορά μέρος της εγκατεστημένης ή μέγιστης ισχύος παραγωγής ως αναφέρεται στην άδεια παραγωγής, σύμφωνα με την παρ. 4 του Άρθρου 12Α του Ν.4414/2016 (Α’ 147). Στο Άρθρο 6, οι εγγυητικές επιστολές αποτελούν προφανώς ένα σημαντικό μέτρο για την δέσμευση του επενδυτή να υλοποιήσει το έργο του και είναι αποδεκτό. Στα πλαίσια μεγαλύτερης ευελιξίας των επενδυτών, θα προτείναμε την προσθήκη της παρακάτω παρ. 7, το οποίο διευκολύνει εταιρείες για τις οποίες η περίπτωση κατάπτωσης δεν είναι επιθυμητή αν πρόκειται να συμβεί, και οι οποίες είναι διατεθειμένες να πληρώσουν όλο το κόστος όταν αυτό απαιτηθεί. Η παρακάτω προτεινόμενη προσθήκη της παρ. 7 στο Άρθρο 6 λειτουργεί σε αυτή την κατεύθυνση: Άρθρο 6 7. Ο επενδυτής ενημερώνεται τουλάχιστον 10 εργάσιμες ημέρες προ της κατάπτωσης της εγγυητικής επιστολής και διατηρεί το δικαίωμα να την ανακτήσει καταβάλλοντας απευθείας προ της σχετικής προθεσμίας το τίμημα υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού του άρθρου 143 του ν. 4001/2011 (Α’ 179). Η ίδια παράγραφος ισχύει αναλογικά και για την περίπτωση εγγυητικής επιστολής που κατατίθεται στα πλαίσια έκδοσης Βεβαίωσης Παραγωγού ή Βεβαίωσης Ειδικού Έργου. Γενικά στο Άρθρο 10, υπάρχουν αοριστίες που μπορούν να οδηγήσουν σε αυθαιρεσίες. Με την προοδευτική αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ, ιδιαίτερα της αιολικής και ηλιακής ενέργειας με την διαλείπουσα παραγωγή τους, κρίνεται αναγκαίο να παρέχεται η ευελιξία στους Διαχειριστές, εξασφαλίζοντας την βέλτιστη και ασφαλή λειτουργία του δικτύου, ώστε να απορρίπτουν για κάποιες ώρες σε κάποιες ημέρες μέρος της παραγωγής των ΑΠΕ με την διαλείπουσα παραγωγή τους, όπως της αιολικής και ηλιακής ενέργειας για τις νέες εφαρμογές, της τάξης του 3%-5% στη διάρκεια του έτους, χωρίς αποζημίωση, για να εξασφαλίσουν την ομαλή λειτουργία του δικτύου. Αυτό είναι αναγκαίο σε αυτή τη φάση που είναι ακόμη χαμηλή η διείσδυση, ενώ θα πρέπει να υποστηριχθούν άλλα εργαλεία για τις νέες εφαρμογές των ΑΠΕ ώστε να εισέρχονται στην αγορά (πχ. ΡΡΑ) και ίσως μαζί με μονάδες αποθήκευσης. Αργότερα με την προοδευτική αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ μπορεί να υποστηριχθεί ο συνδυασμός ΑΠΕ με την προσθήκη μονάδων αποθήκευσης. Στο μέλλον, με την μεγάλη διείσδυση των ΑΠΕ θα αναμένεται η απόρριψη μεγάλου ποσοστού των ΑΠΕ, ιδιαίτερα εποχιακά, και προς τούτο ο συνδυασμός με την παραγωγή και αποθήκευση υδρογόνου θα μπορεί να αποτελέσει την ενδεδειγμένη λύση. Επίσης και πιο συγκεκριμένα, στο Άρθρο 10, παρ. 1α, θα πρέπει να διευκρινιστεί αν αφορά κοινό set-point ανώτατου επιπέδου παραγωγής, σε σχέση με τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ των σταθμών της περιοχής που προβλέπεται παραβίαση κάποιου περιορισμού του δικτύου. Δηλαδή, να διευκρινιστεί αν όλοι οι Σταθμοί ΑΠΕ του τοπικού συστήματος ή δικτύου θα λαμβάνουν κοινό set-point ως ποσοστό (%) της συνολικής εγκατεστημένης ισχύος των Σταθμών ΑΠΕ του τοπικού συστήματος ή δικτύου ή αν θα λαμβάνουν διαφορετικό set-point ανάλογα με το σημείο σύνδεσης κάθε Σταθμού ΑΠΕ και τη συνεισφορά του Σταθμού ΑΠΕ στην παραβίαση του τεχνικού ορίου του δικτύου. Στο Άρθρο 10, παρ. 2, ενδεχομένως θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη και η δυσμενέστερη περίπτωση κατανάλωσης της περιοχής του συστήματος ή του δικτύου (π.χ. περιοχή που εξυπηρετεί Υ/Σ ΥΤ/ΜΤ). Έτσι, μπορούν να αυξηθούν τα περιθώρια ισχύος, ιδίως σε περιοχές που συνδέεται μεγάλο πλήθος καταναλωτών. Στο Άρθρο 25, παρ. 1-3, προτείνουμε όπως ο ΔΑΠΕΕΠ χορηγεί απευθείας Βεβαίωση Συμμετοχής στην Αγορά, και στις περιπτώσεις έργων ΑΠΕ που δεν έχουν ακόμη συνάψει Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης με τον ΔΑΠΕΕΠ αλλά και σε έργα ΑΠΕ που ήδη λειτουργούν και επιλέγουν την απευθείας συμμετοχή στην αγορά σε εφαρμογή της παρ. 3, του άρθρου 20, του ν. 4643/2019. Στο Άρθρο 27, παρ. 6, ο Κώδικας ΜΔΝ αναφέρεται γενικά σε μονάδες ή σταθμούς παραγωγής στα συστήματα ΜΔΝ, συνεπώς η παρ. 6 θα μπορούσε να αντικατασταθεί ως εξής: 6. Ειδικά για τους σταθμούς, οι οποίοι συνδέονται στην Υψηλή Τάση και για μονάδες ή σταθμούς παραγωγής στα συστήματα Μη Διασυνδεμένων Νησιών (Μ.Δ.Ν.), προβλέπεται περίοδος δοκιμαστικής λειτουργίας. Στο Άρθρο 32, παρ. 1, θα πρέπει να διευκρινιστεί εάν το Σύστημα Πληρωμών Τέλους που θα δημιουργήσει ο ΔΑΠΕΕΠ θα αφορά και στα ΜΔΝ. Το Άρθρο 42, παρ. 1, είναι κάπως ασαφές και απαιτείται να προσδιοριστεί με συγκεκριμένα κριτήρια το τι αφορά η έννοια της ριζικής ανανέωσης ανά τεχνολογία ενός σταθμού ΑΠΕ. Ειδικότερα, η ριζική ανανέωση έργων ΑΠΕ, κατόπιν αποξήλωσης και αντικατάστασης του παραγωγικού εξοπλισμού, δύναται να απελευθερώσει ένα ανεκμετάλλευτο δυναμικό που θα μπορούσε να συνεισφέρει σημαντικά στους στόχους ΑΠΕ. Οδηγεί αποδεδειγμένα σε αύξηση της παραγωγής και ακόμη και σε τριπλασιασμό της ισχύος έργων λόγω της τεχνολογικής εξέλιξης του παραγωγικού εξοπλισμού ΑΠΕ. Να σημειώσουμε, επίσης, πως τα έργα αυτά έχουν σημαντικά πλεονεκτήματα έναντι νέων έργων, λειτουργούν αρκετές φορές σε περιοχές υψηλού δυναμικού ΑΠΕ, έχουν λάβει ήδη την κοινωνική αποδοχή και οι επενδυτές μπορούν να εκμεταλλευτούν υφιστάμενες υποδομές, όπως έργα σύνδεσης, οδοποιία, κλπ. Το Ν/Σ περιλαμβάνει κάποια σημαντικά σημεία για την βελτιστοποίηση του σχετικού πλαισίου, τα οποία θεωρούμε πως χρήζουν απαραίτητης βελτίωσης με σκοπό την μεγιστοποίηση του οφέλους. Είναι απαραίτητο για την προώθηση τέτοιων επεμβάσεων να προβλεφθεί (α) πλαίσιο αποζημίωσης της πρόσθετης εγκατεστημένης ισχύος κατά το διάστημα που υπολείπεται ώστε η αρχική ΣΠΗΕ ή ΣΕΣΤ ή ΣΕΔΠ με τον ΔΑΠΕΕΠ να λήξει και (β) η παροχή κατάλληλων κινήτρων, όπως αυτού της προτεραιότητας για την εξασφάλιση χώρου στο δίκτυο στην περίπτωση που η ριζική ανανέωση οδηγήσει σε αύξηση ισχύος του σταθμού. Στο Άρθρο 46, η εφαρμογή της «οικονομικής ευθύνης» αποκλίσεων σε έργα που ηλεκτρίστηκαν μετά την 4/7/2019 είναι αρκετά περίπλοκο να εφαρμοστεί σε έργα με ΣΠΗΕ υπό σχήμα FiT, τα οποία καλούνται να λάβουν μια ευθύνη χωρίς να έχουν βέβαια την δυνατότητα να μειώσουν το επίπεδο του κόστους των αποκλίσεών τους (πρόβλεψη από ΔΑΠΕΕΠ). Μάλιστα, το κόστος αυτό είναι μεταβλητό και οριοθετείται από την υψηλότερη χρέωση της αγοράς στα πλαίσια αντικινήτρου παρατεταμένης παραμονής. Προτείνουμε να προβλεφθεί η δυνατότητα ο Παραγωγός FiT να εκπροσωπηθεί από ΦΟΣΕ αντί τον ΦΟΣΕΤΕΚ, ώστε να του δίνεται η δυνατότητα να μειώσει το κόστος των αποκλίσεων, σύμφωνα με την παρακάτω προσθήκη της παρ. 3: Άρθρο 46 3. Οι σταθμοί της παρ. 1 δύναται να μπορούν να συνάψουν σύμβαση εκπροσώπησης με ΦΟ.ΣΕ., σύμφωνα με την διαδικασία που προβλέπεται στον Κώδικα ΔΑΠΕΕΠ και το Άρθρο 5 του Ν.4414/2014. Οι λεπτομέρειες για τον μηχανισμό εφαρμογής του συγκεκριμένου άρθρου για την περίπτωση έργων με σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας του Άρθρου 12 του Ν.3468/2006 (Α’ 129), θα πρέπει να καθοριστούν με σχετική Υπουργική Απόφαση.