• Σχόλιο του χρήστη 'Παναγιώτης Παναγιωτόπουλος' | 10 Μαΐου 2022, 17:51

    Το παρόν σχέδιο νόμου έρχεται εν μέσω μιας περιόδου πρωτοφανούς ενεργειακής κρίσης. Είναι επιτακτική ανάγκη η εξασφάλιση της ενεργειακής αυτονομίας της χώρας, και σταθερού ενεργειακού πλαισίου για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. Επιπλέον, ας μην ξεχνάμε την εξίσου επιτακτική ανάγκη αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, η οποία περνά μέσα από την ανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, για την μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα σε καθαρές πηγές και μέσα μεταφοράς της ενέργειας. Σε αυτά τα πλαίσια, είναι σημαντικό να στηριχθεί και η βιομηχανία, η οποία καλείται να αντιμετωπίσει το δυσβάσταχτο ενεργειακό κόστος, είναι όμως και ικανή να δώσει λύσεις και απαντήσεις από την δική της πλευρά, εφαρμόζοντας Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικές για την εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας και επενδύοντας σε συστήματα ηλεκτροπαραγωγής με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας καθώς και συστήματα Αποθήκευσης, με στόχο την εξασφάλιση της βιωσιμότητας και της ανταγωνιστικότητάς τους στο σημερινό ευμετάβλητο περιβάλλον. Για τους ανωτέρω λόγους, προτείνονται οι εξής παρεμβάσεις: Εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών ισχύος ≤1MW σε αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας Στο Αρθρο 24 Ν.4643/2019 Προστίθεται η φράση: Για βιομηχανικές / βιοτεχνικές μονάδες που βρίσκονται εγκατεστημένες σε αγροτεμάχια που χαρακτηρίζονται ως αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας, επιτρέπεται η παραγωγή ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς ισχύος μικρότερης ή ίσης της εγκατεστημένης ισχύος της εγκατάστασης με το καθεστώς του ενεργειακού συμψηφισμού, εντός του ίδιου ή όμορου της εγκατάστασης οικοπέδου. Ν 4843/2021 Άρθρο 59 Προστίθεται η φράση: Ως όμορος νοείται και χώρος ο οποίος διαχωρίζεται με δρόμο (αγροτική, δημοτική, επαρχιακή ή άλλη οδός) από τον χώρο της ηλεκτρικής εγκατάστασης, εφόσον διασυνδεθεί με αυτήν ηλεκτρικά. Συμβάσεις Ενεργειακού Συμψηφισμού: Είναι δυνατόν συμβάσεις ενεργειακού συμψηφισμού αυτοπαραγωγής βιομηχανικών καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας/αυτοπαραγωγών να μετατραπούν σε συμβάσεις πώλησης με σταθερές τιμές ανά kwh, είτε με συμμετοχή στις χονδρεμπορικές αγορές του χρηματιστηρίου ενέργειας, είτε με σύναψη ιδιωτικών συμβάσεων πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, σε περίπτωση που η βιομηχανία αναστείλει την παραγωγική της λειτουργία. Επιπλέον, καθιερώνεται η αποζημίωση της απορρόφησης της πλεονάζουσας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην τιμή της τρέχουσας μειοδοτικής διαγωνιστικής διαδικασίας, για τις εγκαταστάσεις αυτοπαραγωγών που έχουν περιορίσει την παραγωγική τους δραστηριότητα ή έχουν εφαρμόσει εκτεταμένο πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας, ώστε να παρουσιάζουν πλεόνασμα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας μετά την πάροδο της τριετίας. Η ανωτέρω τροποποίηση του καθεστώτος των συμβάσεων ενεργειακού συμψηφισμού είναι σημαντική, καθώς στο εξαιρετικά επισφαλές τρέχον οικονομικό περιβάλλον, οι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί αντιμετωπίζουν με μεγάλη επιφύλαξη τα επενδυτικά σχέδια που υποβάλουν οι βιομηχανίες -καθώς θεωρούν τις παραδοχές των υποβαλλόμενων μελετών ευμετάβλητες λόγω των διεθνών συγκυριών- εφόσον όμως υπάρχει η δυνατότητα απορρόφησης έναντι έστω μικρού τιμήματος τυχόν πλεονάζουσας παραγωγής, ή/και δυνατότητα μετατροπής της σύμβασης συμψηφισμού σε σύμβαση αγοραπωλησίας, υπάρχει εξασφάλιση της σταθερότητας της επένδυσης και για την βιομηχανία/επενδυτή και για τον χρηματοπιστωτικό οργανισμό, ενώ εξασφαλίζεται ενδεχομένως με πιο συμφέροντες όρους για το δίκτυο, η προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας (σε διαφορετική περίπτωση, αν δεν έχει όφελος ο φορέας της επένδυσης, έχοντας πλεονάζουσα ενέργεια θα μπορούσε να θέσει εκτός λειτουργίας τον σταθμό παραγωγής για μεγάλα χρονικά διαστήματα, επηρεάζοντας αρνητικά την ευστάθεια του δικτύου και αναγκάζοντας την αναπλήρωση της μη εγχυθείσας ενέργειας, με ενέργεια από ακριβούς και ρυπογόνους θερμικούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής). Εικονικός Ενεργειακός Συμψηφισμός Το Άρθρο 3 παρ. β της Αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/15084/382 τροποποιείται ως εξής: “β. Στην περίπτωση του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού, δικαίωμα ένταξης στις διατάξεις της παρούσας έχουν νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, που επιδιώκουν κοινωφελείς ή άλλους δημοσίου ενδιαφέροντος σκοπούς γενικής ή τοπικής εμβέλειας, βιομηχανικές και βιοτεχνικές μονάδες, καθώς και οι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων του ν. 3874/2010 και οι Ε. Κοιν., οι οποίοι είτε έχουν στην κυριότητα τους τον χώρο στον οποίο εγκαθίσταται ο σταθμός παραγωγής είτε έχουν τη νόμιμη χρήση αυτού (π.χ. μέσω μίσθωσης, δωρεάν παραχώρησης κ.λπ.) και έχουν διασφαλίσει την έγγραφη συναίνεση του ιδιοκτήτη του χώρου. Για τους εγγεγραμμένους στο μητρώο του προηγούμενου εδαφίου απαιτείται η προσκόμιση βεβαίωσης υπαγωγής σε αυτό από τον αρμόδιο φορέα.” Η ανωτέρω τροποποίηση θα επιτρέψει σε βιομηχανίες, βιοτεχνίες και μεταποιητικές επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν τους απαιτούμενους χώρους εντός ή σε όμορο της εγκατάστασής τους χώρο, να υλοποιήσουν έργο ενεργειακού συμψηφισμού με την μορφή του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού, βελτιώνοντας της ανταγωνιστικότητά και την βιωσιμότητά τους καθώς και το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Αναφορικά με το Άρθρο 10 - Περιορισμοί Έγχυσης Η προσέγγιση του άρθρου παρουσιάζει μια προβληματική. Αφενός είναι αναμφίβολα σημαντική η δυνατότητα του δικτύου να περιορίζει την έγχυση ισχύος για κάποιο χρονικό διάστημα, για την ευστάθεια και την ασφάλεια του δικτύου. Ωστόσο ο περιορισμός αυτός θα πρέπει να διέπεται από διαφάνεια και να εκτελείται μόνο σε έκτακτες περιπτώσεις. Το άρθρο αφήνει μεγάλα περιθώρια παρερμηνείας και μελλοντικών στρεβλώσεων (το έως 5% της ετήσιας δυνατότητας παραγωγής ενέργειας των σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ της περιοχής είναι πολύ ευμετάβλητο και μη διαφανές προς τον επενδυτή) ενώ το ποσοστό αυτό δύναται να αυξηθεί και δεν διευκρινίζεται, αν θα αυξάνεται αναδρομικά ή για τις νέες εγκαταστάσεις ΑΠΕ. Αναφορικά με το Άρθρο 48 - Αναβάθμιση ενεργειακού εξοπλισμού Είναι αναφαίρετο δικαίωμα των διαχειριστών των εγκαταστάσεων, να συντηρούν και να βελτιώνουν τις εγκαταστάσεις τους. Μια εγκατάσταση φωτοβολταϊκού σταθμού ηλικίας 10 ετών, έχει θεωρητικά χάσει περί το 10% της απόδοσής της, στην πράξη όμως έχει μια μείωση περί του 15~20% λόγω της εμφάνισης βλαβών σε ηλιακούς συλλέκτες (hot spots, pid effect κ.α.) που δεν έχουν εγκαίρως επισκευαστεί. Κάνοντας συνεπώς μια απλή αποκατάσταση βλαβών με βελτιστοποίηση των strings και αντικατάσταση των βλαμμένων των συλλεκτών με νέους, με την σημερινή απόδοση και χωρίς να υπερβαίνει την ΕΓΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΗ ΙΣΧΥ, η οποία και ΜΟΝΟ (και ΟΧΙ Η ΕΝΕΡΓΕΙΑ) μνημονεύεται στην σύμβαση, ο φωτοβολταϊκός σταθμός θα έχει το λιγότερο μια αύξηση της τάξης του 10%. Συνεπώς, η αύξηση 5% που αναφέρεται και μάλιστα κατά την τελευταία 5ετία, είναι υπερβολικά χαμηλό ποσό. Εξάλλου, μετά την παρέλευση των ετών, οι συμβάσεις σταθερών τιμών λήγουν και οι διαχειριστές των φωτοβολταϊκών σταθμών θα βρεθούν να διαπραγματεύονται την ανανέωση τους, με τους τρέχοντες όρους της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, συνεπώς έχουν κάθε δικαίωμα όσο διατηρούν τις τρέχουσες συμβάσεις, να συντηρήσουν και να ανανεώσουν τον εξοπλισμό τους, ώστε να είναι ο σταθμός σε καλή λειτουργία μέχρι το τέλος των συμβάσεων αυτών και έτοιμος για την είσοδό του στο νέο καθεστώς σύμβασης, με επαρκή ενεργειακή παραγωγή. Με εκτίμηση, Παναγιώτης Κ. Παναγιωτόπουλος Μηχανολόγος Μηχανικός ΕΜΠ