• Σχόλιο του χρήστη 'Αναστασία Κωνσταντινίδη' | 12 Ιουλίου 2022, 20:37

    ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ (άρθρα 11-15) Μετά από προσεκτική ανάγνωση των άρθρων του Κεφαλαίου Γ, παρατηρούμε τα εξής: (Α) Ζώνη Απολύτου προστασίας: 1. Ορισμένες από τις δυνητικά επιτρεπόμενες χρήσεις στη ζώνη αυτή συνιστούν δραστηριότητες οι οποίες εμπίπτουν σε διαδικασία εκτίμησης περιβαλλοντικών επιπτώσεων (π.χ. τεχνητός εμπλουτισμός). Η κατάταξη αυτών των δραστηριοτήτων σχετίζεται με στοιχεία της δυναμικότητάς τους. 2. Κάποια από τα παραπάνω αναφερόμενα έργα είναι ιδιαίτερα σύνθετα (π.χ. εγκαταστάσεις αποθήκευσης και μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας), και δεν υπάρχει πρόνοια για τα συνοδά τους έργα (έργα οδοποιίας, έργα υδροληψίας, έργα επεξεργασίας νερού κ.ά.), με αποτέλεσμα να μην είναι σαφές ποια στοιχεία τους επιτρέπονται και ποια όχι. 3. Δεν τίθενται πολεοδομικοί περιορισμοί, για τη δόμηση στις επιτρεπόμενες δραστηριότητες. Δημιουργείται προβληματισμός για το κατά πόσον κάποιες δραστηριότητες θα μπορούν να διογκώνονται υπέρμετρα. Θα πρέπει τα παραπάνω να διατυπώνονται με συγκεκριμένο, αναλυτικό και οριστικό τρόπο (Β) Ζώνες Προστασίας της Φύσης 1. Δεν αναφέρεται κανενός είδους τεκμηρίωση για τον επιλεγόμενο συντελεστή δόμησης. Δεν υπάρχει αιτιολογική έκθεση ούτε εμπειρογνωμοσύνη που να υποστηρίζει τη σχετική επιλογή. 2. Δεν γίνεται καμία μνεία για τις συνοδές εγκαταστάσεις που τυχόν επιτρέπονται ή απαγορεύονται 3. Δεν είναι σαφές αν στις επιτρεπόμενες χρήσεις υπάγονται και οι τουριστικοί λιμένες 4. Δεν είναι σαφές αν στους οργανωμένους υποδοχείς εντάσσονται και τα ΕΣΧΑΔΑ και ΕΣΧΑΣΕ, τα επιχειρηματικά πάρκα κ.λπ. Θα πρέπει τα παραπάνω να διατυπώνονται με συγκεκριμένο, αναλυτικό και οριστικό τρόπο (Γ) Ζώνες Διατήρησης Οικοτόπων και ειδών 1. Δεν είναι σαφές γιατί εξαιρούνται οι λοιπές κατηγορίες μονάδων υγείας π.χ. 8.1 (8.1. Πρωτοβάθμιες υπηρεσίες υγείας χωρίς νοσηλεία) και 8.2. (Δευτεροβάθμιες και τριτοβάθμιες υπηρεσίες υγείας που περιλαμβάνουν νοσηλεία) 2. Δεν αναφέρεται κανενός είδους τεκμηρίωση για τον επιλεγόμενο συντελεστή δόμησης, πώς αυτός σχετίζεται με τον αντίστοιχο της ζώνης προστασίας της φύσης και πώς (αν) λειτουργεί συμπληρωματικά στην περιβαλλοντική προστασία. Δεν υπάρχει αιτιολογική έκθεση ούτε εμπειρογνωμοσύνη που να υποστηρίζει τη σχετική επιλογή. 3. Δεν είναι σαφές αν στους οργανωμένους υποδοχείς εντάσσονται και τα ΕΣΧΑΔΑ και ΕΣΧΑΣΕ, τα επιχειρηματικά πάρκα κ.λπ. Θα πρέπει τα παραπάνω να διατυπώνονται με συγκεκριμένο, αναλυτικό και οριστικό τρόπο (Δ) Ζώνες Βιώσιμης Διαχείρισης Φυσικών Πόρων 1. Δεν καθίσταται σαφές εάν επιτρέπονται οι οργανωμένοι υποδοχείς στις ζώνες αυτές και πώς αυτοί προσδιορίζονται. Θα πρέπει τα παραπάνω να διατυπώνονται με συγκεκριμένο, αναλυτικό και οριστικό τρόπο (Ε) Γενικές παρατηρήσεις 1. Στο Άρθρο 12, παρ. 5 αναφέρεται ότι: στις ζώνες του παρόντος περιλαμβάνονται και περιοχές που υπάγονται σε ειδικό καθεστώς προστασίας, όπως αρχαιολογικοί χώροι και οι ζώνες προστασίας Α’ και Β’ αυτών, Περιοχές Οργανωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης, Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων, Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων. […]». Δεν είναι σαφές αν η αναφορά σημαίνει ότι ο προσδιορισμός ζώνης πρέπει να λαμβάνει υπ΄ όψιν την ύπαρξη τέτοιων περιοχών και με ποιον τρόπο. Για λόγους ασφάλειας δικαίου θα πρέπει αυτό να διευκρινιστεί με απόλυτο τρόπο και επιπλέον να ληφθεί μέριμνα για μεταβατικές διατάξεις, από την έκδοση του νόμου μέχρι την έκδοση του εκάστοτε ΠΔ, που θα δεσμεύουν την διοίκηση να εξετάζει τις επενδυτικές προτάσεις με βάση τα εκάστοτε ισχύοντα. 2. Στο άρθρο 12, και σε σχέση με την «τροποποίηση παρ. 4 και 5 άρθρου 19 ν. 1650/1986», παρατηρούμε ότι για τον προσδιορισμό μιας εκ των ζωνών απαιτείται η τεκμηρίωση για την πιθανή επίπτωση της κάθε ανθρωπογενούς δραστηριότητας στο προστατευτέο αντικείμενο της περιοχής. Η προσέγγιση αυτή: (α) δημιουργεί ένα υπέρμετρο βάρος στον μελετητή ΕΠΜ, να εκτιμήσεις όλες τις πιθανές επιπτώσεις για κάθε δραστηριότητα και για κάθε μέγεθος δραστηριότητας επί του προστατευτέου αντικειμένου και (β) προκαταλαμβάνει το αποτέλεσμα της Δέουσας Εκτίμησης, η οποία σχετίζεται με την κάθε περίπτωση δραστηριότητας ξεχωριστά. Για λόγους ασφάλειας δικαίου και εφαρμογής της ενωσιακής νομοθεσίας, θα πρέπει η χωροθέτηση αυτοτελών δραστηριοτήτων να μπορεί να επιτρέπεται μετά από Δέουσα Εκτίμηση και διαδικασία ΜΠΕ/ΑΕΠΟ, χωρίς να τίθενται εκ των προτέρων πολεοδομικοί περιορισμοί οι οποίοι «προδικάζουν» το αποτέλεσμα. Ως εκ τούτου θα πρέπει να ορίζονται μόνο οι επιτρεπόμενες χρήσεις και όχι τα ποσοτικά χαρακτηριστικά τους (συντελεστές δόμησης, δυναμικότητες κ.λπ.). 3. Στο Άρθρο 13, παρ. 10 προβλέπονται μεταβατικές διατάσεις για τα ΠΔ της σχετικής παρ. 3. Ωστόσο δεν προβλέπονται μεταβατικές διατάξεις για τον χρόνο από την ψήφιση του εν λόγω νόμου μέχρι την έκδοση αυτών των ΠΔ. Για λόγους ασφάλειας δικαίου θα πρέπει αυτό να διευκρινιστεί με απόλυτο τρόπο και επιπλέον να ληφθεί μέριμνα για μεταβατικές διατάξεις, από την έκδοση του νόμου μέχρι την έκδοση του εκάστοτε ΠΔ, που θα δεσμεύουν την διοίκηση να εξετάζει τις επενδυτικές προτάσεις με βάση τα εκάστοτε ισχύοντα. Επίσης, για λόγους ασφάλειας δικαίου θα πρέπει να προβλεφθούν στα ΠΔ μεταβατικές διατάξεις για υποβολές στη διοίκηση αιτημάτων για ΕΣΧΑΣΕ, ΕΣΧΑΔΑ, οργανωμένους υποδοχείς και στρατηγικές επενδύσεις. Με δεδομένο ότι οι αδειοδότηση των εν λόγω δραστηριοτήτων απαιτεί πολύ χρόνο (1-2 έτη), απαιτείται να προσδιορίζεται το καθεστώς αδειοδότησης στην έναρξη με οριστικό τρόπο.